OMG, het is weer zover. Er is weer iets onderzocht over sociale media. Alsof de hype niet groot genoeg is. Iedere zichzelf respecterende Twitteraar is al social media expert en die zijn allemaal van mening dat bedrijven, winkeliers en banken sociale media moeten inzetten. Waarvoor is niet altijd helemaal duidelijk, maar het excuus dat gebruikt wordt komt toch wel neer op: ‘dan mis je niets en je kunt beter communiceren met je klanten’. KPN heeft nu onderzocht hoe succesvol Nederland is. “Hoe actiever in (online) sociaal netwerken, hoe succesvoller je vaak bent” stelt KPN.
Nog los van het feit dat ik nou niet helemaal begrijp of ze bedoelen dat je met actief gebruik meer uit social media kan halen, of dat je uberhaupt succesvoller in het zakelijk leven bent met sociale media, dat ontgaat me even, maar feit blijft dat dit weer het zoveelste onderzoek is dat de social media guru’s nu kunnen gebruiken om iedereen een account op Twitter en een Facebook fanpage aan te smeren. Met zoveel euries per uur natuurlijk.
Niet alleen maar slecht
Hey, begrijp me niet verkeerd, ik heb ook opdrachten via Twitter en LinkedIn gekregen, mijn ‘grote’ liefde gevonden via Twitter (voor zover je dat op je bijna-24e kunt bepalen) en Twitter ernstig misbruikt om dingen gedaan te krijgen voor mijn werk, maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat iedereen maar zomaar een Twitteraccount moet hebben. Voor veel mensen kan het helpen inderdaad, op welk vlak dan ook, en bewezen is ook dat het sommige mensen minder eenzaam maakt, maar dat wil echt niet zeggen dat het voor iedereen nuttig is om maar fokking overal bij te moeten zijn. Ik heb vanzelfsprekend wel een idee over wanneer het wél nut heeft om iets met sociale media te doen, maar daarvoor mag je me inhuren.
Teveel
Als ik het mag zeggen: ik vind dat veel mensen net overal te veel zijn. Vind van mezelf al dat ik soms gewoon ergens teveel ben. Er komt over niet al te lange tijd ongetwijfeld een gevoel bij een aantal mensen dat ik ook weer zo nodig hip moet doen, of erbij moet horen. Straks komt mijn boek uit, zal ook wel weer stof doen opwaaien. En toch vind ik dat ik soms ook ergens te weinig bij ben. Ik blog al 6 jaar, moet je niet denken dat social media-minnend Nederland (lees: de grote bloggers en belangrijke marketingmanagers) dat weten. Geeft niet, ik ben één van de weinigen die blogt om even wat kwijt te moeten. Als één iemand het leest, ben ik blij. Leuker is het wel als 200 mensen het lezen natuurlijk. Maar stoppen? Neh.
Succesvol jezelf zijn
Maar vind ik mezelf nou succesvol omdat ik Twitter, een Facebookaccount heb, op Hyves zit, LinkedIn goed bijhoud en foto’s moby? Nee, ik ben succesvol omdat ik iets kan, schrijven en zoekmachine-optimalisatieadvies geven, en omdat ik een blog heb wat ik al 6 jaar met plezier onderhoud. Succesvol omdat ik mezelf ben. Is dat niet een honderd keer beter gevoel dan succesvol zijn omdat je zo leuk Twittert? Zo was er nog eens iemand die ontdekte dat haar business plat lag toen haar Twitteraccount tijdelijk afgesloten was. Das toch ronduit onhandig? Dus zou het niet gewoon zo zijn dat een groot deel van de mensen die succesvol zijn middels sociale media, dat anders ook wel zouden zijn? Dus, dat ze helemaal niet succesvol zijn dankzij social media, maar dat het slechts een handig middel is om wat meer aandacht te genereren? Waarom ik dus vind dat zo’n onderzoek gewoon wat zinloos is.
Actief zijn
Lollig feitje trouwens uit het onderzoek: Foursquare en Twitter-gebruikers hebben met 29 procent het grootste aantal actieve gebruikers binnen social media. Ja duh! Een Foursquare-account hebben is ronduit nutteloos als je niet zelf incheckt zo nu en dan. Ja, oke, je kunt kijken waar je vrienden zijn, maar dat kun je ook wel achterhalen door ze even te smsen ofzo. Inchecken is de lol ervan (somehow), dus ben je automatisch actief. Twitter, oke, dat kun je gebruiken als RSS-feed, maar ook daarvan is wel de lol dat je zelf ook eens wat plaatst. Hyves en Facebookers zijn ongeveer gelijkmatig inactief (toeschouwers). Nu zeg ik: bewijs het tegendeel en druk lekker op die Respect-knop en Facebook Like Button!
Hoe denk jij over succesvol zijn via social media? Hangt jouw succes daarvanaf? Of denk je dat het zonder sociale media ook wel lukt om succesvol te zijn?
Pingback: Alles wat er mis is met media en onderzoek | Gyurka
Pingback: Alles wat er mis is met media en onderzoek » Bijgespijkerd