16 December, 2018, 15:33

Lekker relaxen en even niks doen – de gouden tips

relaxen

Wie mij een beetje kent, weet dat ik onwijs moeite heb met niks doen. Ik kan wel ontspannen hoor, daar niet van, maar zelfs als ik probeer te ontspannen, moet het nog enigszins actief zijn. Dus Netflixen, een boek lezen, yoga, shoppen zelfs. Gewoon niks doen is echt heel moeilijk. Toch probeer ik manieren te vinden om mijn hersens (en mijn lichaam als gevolg) echt veel meer rust te geven. Dat gaat niet zonder slag of stoot, want veel ‘standaard’ dingen die je kunt doen om te ontspannen, liggen me gewoon echt niet. Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die dat probleem herkennen, dus ik heb hier de tips opgeschreven die me tot nu toe hebben geholpen.

Creëer een relax-plek

Niks is slopender voor je geest dan geen lekkere relax-plek te hebben. Ik zie veel huizen (Funda, woonbloggers/influencers) waar eigenlijk weinig rekening wordt gehouden met het niksen. Alles heeft een functie, voor eten, slapen, gezellig met vrienden en familie, zelfs de kinderen hebben een hoekje. Maar ook een grote zithoek is niet de plek waar je je even terugtrekt in je eentje om alleen maar te mijmeren en eventueel te mediteren.

Creëer daarom een plekje waar je jezelf een beetje kunt onttrekken aan impulsen. Geen tv in de buurt, geen zicht op de rest van je huishouden. Misschien heb je wel een klein kamertje waar nu alleen rommel staat, dat je kunt omtoveren tot een stilteplek. Ik heb zelf gekeken naar comfortabele zitzakken, omdat die je eigenlijk dwingen om een ontspannen houding aan te nemen. Het concept van “hier kom je niet meer uit” is wat mij betreft precies wat de bedoeling is. Dus ik heb er nu eentje van Terapy en ik zit er vooral in als ik de bank hartstikke beu ben en even lekker muziek wil luisteren. Fijne is, als je graag buiten bent, maar daar ook nog geen lekkere relax-plek hebt, kun je een buiten zitzak nemen. Weinig onderhoud (das ook relaxt) en met de zon op je bol is het ook in de zomer een stuk lekkerder ontspannen. Plug een ontspannen muziekje of gesproken meditatie in en je zit helemaal prima. Even een half uurtje per dag in je eigen zone doet wonderen. Laat de rest van de familie (als je die hebt) weten dat als je daar zit, niemand je mag storen, en you’re safe.

zitzak kleurtjes

Verwijder je social media apps

Je zou denken: het kan niet meer cliché worden dan dit. Maar clichés zijn niet voor niks precies dat. Ik merkte zelf dat het constant ‘aan’ staan van mijn social media apps me heel erg stoorde in het ontspannen. Omdat het makkelijk is om even door de timeline te scrollen, ben je toch jezelf weer aan het afleiden van wat je eigenlijk wilde: ontspanning. Je ziet foto’s, artikelen, meningen, en hoe graag je ook zou willen dat je niets daarmee hoeft behalve kijken, waarschijnlijk moet ook jij toegeven dat je toch vaker dan eens weer even een antwoord wilt tikken, een like-knop indrukt of een hartje geeft. Allemaal acties waar je hersens actief voor moeten blijven. Ik heb Twitter iets meer dan een week geleden van mijn telefoon af gegooid, omdat dit voor mij de grootste bron van ergernis was. Zoveel meningen, zeker rond deze tijd van het jaar, zoveel ellende, zoveel fitties die online uitgevochten worden waar iedereen het kan volgen, ik werd er een beetje ellendig van.

Kwam bij dat de interactie op mijn eigen berichten steeds minder werd, dus ook de leuke dingen ervan wogen niet meer op tegen alle onzin die er ook gepost werd. Dus in plaats van mensen ontvolgen, ben ik gewoon radicaal gestopt. Dat was even wennen, maar nu is het lekker rustig om niet elke mening die ik zelf heb of alles wat ik doe naar Twitter te posten. Ik moet mijn eigen gedachten vormgeven en verwerken, mijn eigen bevestiging vinden in mijzelf. Veel cooler en ook beter. Dus ga voor jezelf na wat jou het meeste stoort online en probeer dat op te lossen. Het kan ook iets minder radicaal, als het maar helpt.

Ga rondjes lopen (of bewegen)

Waar ik zelf echt moeite mee heb beyond reason, is naar buiten gaan en gewoon een stukje lopen. Vrij apart, want vroeger ging ik met mijn vader op zondagmiddag altijd eindeloos lange rondjes lopen. Blijk ik in mijn eentje gewoon echt niet tof te vinden. Toch is het goed om te doen. Zeker overdag als je de kans hebt, omdat je dan daglicht op je gezicht krijgt (en vitamine D). Je maakt dan wat stofjes aan die zorgen dat je minder snel gedeprimeerd raakt. Lukt het overdag niet, doe het dan ’s avonds voor je naar bed gaat en pak minstens een half uur. Omdat je spieren ook van dat beetje bewegen willen herstellen, slaap je lekkerder. En tijdens het lopen kunnen je gedachten de vrije loop krijgen. Zo verwerk je al lopend de dag een beetje.

Ben je net als ik en haat je regen? Dan is het wellicht een idee om iets te verzinnen wat je binnen aan beweging kunt doen waar je niet per se hard van gaat zweten. Ik heb zelf een hoelahoep (zo’n fitness-ding) en ik ga een half uur hoelahoepen als het kutweer is buiten. Dat lijkt soms eindeloos lang, maar als ik de radio nog even aanzet en dus wat muziek heb, dan gaat het soms best wel snel voorbij. En het is goed voor je heupen (love handles) ook nog eens!

Neem een huisdier

Niet voor iedereen een serieuze optie in verband met mogelijke allergieën of budget, maar echt, huisdieren zijn zo relaxt! Katten in het bijzonder zijn natuurlijk wezens waar je het principe van relaxen van kunt afkijken. Maar het aaien van huisdieren schijnt ongelofelijk goed voor de aanmaak van dopamine (blij stofje) te zijn. En zelfs het kijken naar onze levende knuffeltjes schijnt al te helpen om stress te verminderen.

Dus al neem je een cavia of dwerghamster, als je elke avond even een half uurtje met ze speelt of er alleen maar een beetje suf naar zit te staren, dan zit je al goed. Komt bij dat bijvoorbeeld honden of verzorgpony’s ervoor zorgen dat je ook naar buiten moet. Heb je twee vliegen in 1 klap (zie vorige alinea).

Change your mind(set)

Nu heb ik al 4 tips gegeven die heel praktisch en actiegericht zijn ingestoken. Maar het belangrijkste is eigenlijk dat je anders gaat denken over ontspannen. Ik weet nog van vroeger dat ik vond dat ik elk weekend iets te doen moest hebben. Om maandag een goed verhaal te hebben over wat ik allemaal voor spannends of gaafs had gedaan. Ik vond mezelf saai als ik moest toegeven dat ik eigenlijk niet zoveel had gedaan. Na overspannen te zijn geweest en nouja, ook wat ouder te zijn geworden, besefte ik dat het flauwekul was om elke maandag naar werk te moeten gaan met het idee dat ik wat te zeggen moet hebben over mijn weekend. Het is niet mijn probleem wat anderen van mijn vrije tijd vinden tenslotte. Ik bepaal hoe ik leef en als ik twee dagen lang alleen maar Netflix kijk en alleen naar buiten ga om mijn rondjes te lopen en boodschappen te doen, so be it. Als ik dat nodig heb om diezelfde maandag weer te kunnen knallen op ingewikkelde klantvragen, dan denk ik dat ik daar meer aan heb dan dat ik elke maandag nog ongeveer aan het herstellen ben van mijn drukke weekend.

En ik merk ook dat eigenlijk niemand afwijzend daarop reageert. Soms zie ik zelfs opluchting bij collega’s, dat ze zelf dan ook niet hoeven doen alsof hun weekend nou zo spannend was. Dit heeft natuurlijk grotendeels te maken met het principe van ‘fear of missing out’, dus de angst om iets te missen. Dat is echter stof voor nog een stapeltje nieuwe blogposts (en voer voor psychologen). Het gaat erom dat jij en alleen jij bepaalt wat je doet in je leven en dus ook wat jij nodig hebt om te ontspannen.

Trek je dus vooral niks aan van mijn tips als jij op andere manieren je hoofd kunt leegmaken. Wel ben ik dan benieuwd hoe jij helemaal ontspant. Laat je dat even weten in de reacties hieronder?

Share

Ik ben dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken (yay, cadeautjes!), tattoos, planten (binnen en buiten), films en series kijken, boeken lezen, eindeloos nerden, schoenen, koffie, oké, ook thee en meer. Kan dagen praten over mijn twee katten Milo en Fendi #catlover Hou niet van hobby's, maar ik heb er duidelijk teveel :O In het dagelijks leven ben ik SEO consultant.

autoverzekering

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.