19 April, 2019, 17:54

Een e-bike is voor oude mensen…?

e-bikes

Het is dit jaar voor het eerst dat ik overweeg om toch eens een e-bike aan te schaffen. Wow. Terwijl ik jarenlang fel op het idee tegen was. Je wordt op je gewone fiets te pas en te onpas afgesneden door 50-plussers die hun pensioentje hebben uitgegeven aan een prachtige, van alle gemakken voorzien, fiets, met motor. Principieel zou ik er dus geen willen hebben. Maar nu zelfs jongeren massaal hun gewone fiets inruilen voor een elektrische, overweeg ik het ook. 

Een e-bike is allang niet meer voor alleen oude mensen. Of voor mensen die te lui zijn om hun gewone fiets aan te trappen. Of voor die mensen die je altijd ziet in de reclame van Stella Fietsen (hi Anita). Hoewel het nog steeds voelt als valsspelen, snap ik wel steeds beter waarom veel mensen nu de overstap naar een e-bike maken. Mensen die in een dorp net buiten een stad wonen, kunnen de auto laten staan. Mensen die forenzen binnen een kilometertje of 15 ook.

Ikzelf heb net een paar maanden op 21 kilometer afstand van mijn huis gewerkt en nu op 19km. Ik heb klanten waar ik veel intern zit de laatste tijd en ze zitten net dichtbij genoeg om te fietsen, maar net te ver weg om dat ook met wind en regen nog te doen. Alternatief is de auto, maar dat is in de spits in beide gevallen erg filegevoelig. Het OV duurt zo mogelijk nog langer helaas. En behalve dat word ik echt niet blij van reizen met het OV.

Mijn eerste ervaring met een e-bike

Enkele jaren geleden mocht ik op een fietstocht door Twente een elektrische fiets testen. Zo’n 40 kilometer hebben we gefietst. De eerste 10 heb ik uit pure recalcitrantie toch zonder motor gedaan. Daarna wonnen m’n vermoeide benen het van mijn principes. Al met al werd de zadelpijn er niet minder van, maar ik vond het toch lekker om zonder al te moe te worden toch zo’n eind te kunnen fietsen.

Volgens de onderzoeken is fietsen met ondersteuning bijna net zo gezond als zelf trappen. Voor je gezondheid dan. Je lichaam is in beweging en je hartslag gaat toch iets omhoog. Dus ook daarom hoef je niet per se zelf te trappen.

Eventjes over de accu

Wat ik nog steeds wel een nadeel vind, is die accu. Ik zie daar veel mensen mee worstelen. En dan niet in de zin van actieradius, maar dat je hem het liefst niet in je fiets laat zitten. Hoewel veel fabrikanten er inmiddels een stevig AXA slot op zetten, wil je niet dat je fiets met accu en al in de laadbak van een fietsendief verdwijnt. Dus je wilt de accu er toch overal weer uitklikken en mee naar binnen nemen. Nu zijn veel mensen gezegend met een garage of schuur waar de hele fiets kan staan en opladen, maar zeker in de stad is dat geen vanzelfsprekendheid. Ook moet je die accu dus kwijt als je even een café of restaurant in gaat, of je hele fiets moet beveiligd kunnen staan. Natuurlijk, je fiets krijgt er doorgaans een voordelige diefstalverzekering bij en er zijn ook fietsen met een GPS-tracker, maar je wil toch liever niet die ellende. En om nou speciaal voor je accu een tas mee te nemen…Dingetje wel hoor (voor iemand die liefst zo min mogelijk meeneemt).

Het grote voordeel

Terugkomend op het grote voordeel: niet meer in de file én lekker fris in de buitenlucht je dag starten. Dat lijkt mij persoonlijk dé reden om het toch te doen. In dezelfde tijd dat je jezelf loopt op te vreten omdat je alweer in de rij staat voor dezelfde oprit naar de A9, kun je ook lekker genieten van de omgeving en de frisse lucht. Hoewel, Schiphol, A9/A10 en frisse lucht… Maar het is idee dat telt. Tel daar bij op dat je toch meteen je benodigde dagelijkse beweging krijgt, en de voordelen wegen vanzelf wel op tegen de nadelen.

Ik kocht altijd tweedehands fietsen, dus voor maximaal 200 euro had ik al een nieuwe fiets. Jammer is dat dat met een elektrische fiets helaas niet gaat lukken. Dus of ik ooit de investering ga overwegen? Wie weet…

Heb jij een e-bike? En is je fietsgedrag ermee ook veranderd? Ik ben wel benieuwd!

Share
Avatar

Ik ben dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken (yay, cadeautjes!), tattoos, planten (binnen en buiten), films en series kijken, boeken lezen, eindeloos nerden, schoenen, koffie, oké, ook thee en meer. Kan dagen praten over mijn twee katten Milo en Fendi #catlover Hou niet van hobby's, maar ik heb er duidelijk teveel :O In het dagelijks leven ben ik SEO consultant.

autoverzekering

4 Comments

  1. AvatarKarin Winters

    Ik HAAT fietsen, serieus….dat nergens naartoe fietsen voor de gezelligheid. Maar we wonen wel in een dorp ruim 9 kilometer van de stad ….en bewegen is goed dus. Ja, ik ben die 55plusser die een eBike heeft gekocht. (Over framen gesproken :-))
    Om meer te bewegen, om minder te vervuilen en om inmiddels met vakantie ook te genieten van dat nergens naartoe fietsen voor de gezelligheid. Oh die accu, die zit in onze fietsen muurvast (met sleutel) en een knoert van een ketting om de fiets zelf vast te zetten.

  2. AvatarAnnelies Verhelst Post author

    Hi Karin, bedankt voor je reactie! Ik haat fietsen ook enorm, maar ik heb dus gemerkt dat met een goede fiets de haat wel minder wordt. Dan wordt het ook meteen wat leuker om voor de gezelligheid maar wat te fietsen 😉

  3. AvatarLuuk

    Ik heb vorig jaar een ebike gekocht na jaren twijfelen. En echt, ik had het veel eerder moeten doen. Het is heerlijk. Je bent altijd even lang onderweg en afstanden tot 20 km zijn prima te doen. Naar mijn werk is het 19 km. Achteraf had ik wel een speedbike gewild, want daar word je steeds meer door ingehaald.

  4. AvatarBianca

    Zondee mijn trapondersteuning had ik niet kunnen werken waar ik nu werk. Voor kleine stukjes vind ik het onhandig gedoe met die accu.. maar ik ben fitter als voorheen en pijnvrij! Groetjes je buuf Bianca

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.