Zo, TNT Post, sure you can do dat anders!
Ik hoor deze week weer allemaal slechte verhalen van TNT Post. Zelf had ik ook onlangs een akkefietje met onze nationale postbezorger en ik ben toch van mening dat TNT Post eens iets moet gaan doen aan service en innovatie. Als ze op deze manier doorgaan zijn ze binnen 3 jaar volledig ondergesneeuwd door andere partijen die wel snappen hoe het moet. Van die partijen hoor je nu nog niet heel veel, maar als die wat aan hun imago zouden werken, is de concurrentiestrijd binnen de kortste keren losgebarsten. Ik kan niet wachten. Maar goed, even terug naar TNT Post, want wat gaat er nou allemaal mis?
Om te beginnen bij mezelf: ik kwam daar afgelopen vrijdag 25 juni 2010 om 17:31 uur bij het postkantoor. Nu loopt mijn telefoon gewoon op providertijd dus ik ga ervan uit dat ie redelijk gelijk loopt. Nu moet ik om daar te zijn rond die tijd (half 6) al een half uur eerder weg op mijn werk. En ik verwachtte nieuwe gordijnen, die mij hopelijk van een hoop hitte zouden gaan verlossen, zodat ik ’s morgens niet al om half 6 weg lig te drijven in mijn bed. Dus ik wilde ze graag hebben. Maar nee. “Het is 17.33, we zijn gesloten.” Op mijn verweer dat die paar minuten niet uitmaken zei ze: “Ja maar we hebben minstens een half uur nodig om af te sluiten.” De Bruna waar de dependance van TNT Post in zit sluit om 18:00 uur. Goed, dus, omdat mevrouw ook graag naar huis wilde en nog even van de zon wou genieten (zo zie ik dat dan), kan ze mij niet even 1 minuut te woord staan en mijn pakje overhandigen. De tijd die het haar kost om mij te vertellen dat ze dicht zijn etcetera kan ze ook gewoon besteden om mij enorm blij te maken. Wat is er nou mooier dan een blije klant?
Goed, ik ben dus nog minstens een dag onwijs boos geweest. Wie betaalt het half uur dat ik niet op mijn werk ben? Zij niet in ieder geval! En dan heb ik het nog niet over het half uur dat ik de maandag na het weekend moet inleveren om dan het pakje alsnog op te halen. Want ja, ik kan ook zaterdagochtend naar het postkantoor, maar NIET als je net dat weekend weg bent. Gevolg was dus dat ik zondagavond thuiskwam in alweer een snikheet huis. Beetje balen.
Dus ik stond maandagochtend om 9 uur weer met een chagrijnig gezicht bij dezelfde mevrouw van het postkantoor, die duidelijk een stuk beter geluimd was. Moet je nog tegen zo’n blij iemand aan staan kijken ook. Anyway, toen bleek er iets niet in orde te zijn met het briefje wat ik had. De bezorger had erop gezet dat het een A-pakje was: eentje waar je niet voor hoeft te tekenen. Kon ze niet vinden. Bleek het toch een D-pakje te zijn, waar ik wel voor moest tekenen EN legitimatie moest tonen. Had ze geluk dat ik die bij me had, want in mijn zomerse outfit laat ik vaak zoveel mogelijk overbodige dingen thuis. Gelukkig de juiste tas bij me. Anders had ik die Bruna gesloopt, denk ik.
Maar goed, daar gingen dus een aantal zaken mis. Ten eerste bezorgen ze niet ’s avonds (bij Wehkamp kun je tenminste nog aangeven of je dingen ’s avonds wilt hebben), ten tweede biedt de mevrouw achter de balie mij niet echt de service die ik had gewenst, ten derde is het sowieso niet goed dat ze alleen open zijn op werktijden en ten vierde maakt de bezorger van mijn pakje een fout door “A-pakje” aan te kruisen.
Alleen op werktijden
Waarom is TNT Post niet eens gewoon op een koopavond open? Of iets eerder, vanaf half 9 bijvoorbeeld? In ruil daarvoor kun je het postkantoor op bepaalde uren gewoon dicht houden. Iets meer flexibiliteit in de service zou echt handig zijn. Zo ben ik bijvoorbeeld erg fan van GLS Logistics. Als je niet thuis bent op een moment van bezorging krijg je een Niet Thuisbericht. Je gaat dan naar de website van GLS en je voert je pakketcode in. Daarna kun je kiezen voor tweede bezorging op een door JOUW gewenst tijdstip OF afhalen OF nog weer andere opties. Kijk TNT Post, dat willen we nou! Waarom kan een ander het wel? Jullie zijn nota bene het grootste postbezorgbedrijf in Nederland, en dan kun je zoiets niet voor elkaar krijgen? Nee, in plaats daarvan pakken jullie het anders aan…
Drie dagen postbezorgen
Nee, in plaats van betere service, flexibele bezorging of grote depots in plaats van postkantoren kiezen jullie ervoor om nog eens 11.000 banen weg te bezuinigen. De overgebleven postbezorgers mogen 10 tot 15 uur per week de straat op, met alleen voorgesorteerde post en bedrijven krijgen slechts op 3 dagen in de week nog hun post. Volgens Koorstra, directeur van TNT Post, hebben bedrijven daar genoeg aan. Nou vraag ik je! Hoe heeft ie dat bedacht? Ik geloof niet dat daar gedegen onderzoek naar is gedaan. Wel is er in 2009 al onderzoek onder werknemers van TNT Post gehouden. Die zouden liever salaris inleveren om te kunnen blijven werken, dan een reorganisatie mee te maken. Helaas beste werknemers! TNT Post besluit toch tot reorganisatie! Per 2013 werken er nog slechts 13.000 mensen bij ons grote postbezorgbedrijf. En dat terwijl in het eerste kwartaal van 2010 de nettowinst van TNT n.v. bijna 2x zo hoog was als verwacht. Hoeveel meer winst wil je nou eigenlijk maken ten koste van anderen?
Heel veel klachten
Het is wat moeilijk om te achterhalen of TNT Post ook iets doet met klachten. Ik lees op diverse fora van niet, maar aan de anderen kant: als het een keer goed gaat qua klachtenafhandeling dan hoor je er bijzonder over. Maar wat ik wel lees over TNT Post stuit me erg tegen de borst. Zo raken er veel pakketjes kwijt, post met waarde komt leeg aan, post wordt weggegooid, post wordt keihard door de brievenbus gepropt als het niet helemaal past, met schade aan de inhoud tot gevolg (zelf ook een meegemaakt), ik lees dat medewerkers van de servicebalie onbeleefd zijn tegen klanten en zo kan ik nog wel een alinea aan missers opsommen. En de tendens die ik proef is dat TNT Post daar niets mee doet. Of heel weinig. En ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze zo’n gebrek aan innovatie hebben. Check voor meer klachten en eventuele oplossingen ook eens deze klachtenwebsite.
Innoveren in de postbezorging
Alle nieuwe kleine postbezorgbedrijfjes laten zien dat je in die industrie nog prima innovatief kunt zijn. Lage kosten, goede service, snel bovendien, prima traceerbaar, veilig enzovoorts. Waarom is dat voor TNT Post zo moeilijk? Bezuinigen op de banen en op het aantal werkuren heeft geen zin. Daarmee zet je je eigen ondergang in werking. Als je met zoveel werknemers niet kunt bewerkstelligen dat mensen gebruik maken van je diensten, en je kunt geen nieuwe innovatieve diensten meer bedenken, waarom doek je jezelf dan niet meteen op? Dat scheelt heel veel mensen heel veel gezeik. Dan laten wij onze dingen lekker bezorgen door DHL, GLS, UPS, Selektvracht (al maken die er ook nog al eens een potje van) en andere bedrijven die hun service gewoon op orde hebben. Gaan we alleen de postbussen missen, maar het is gewoon wachten tot een ander bedrijf iets op dat gemis bedenkt. Misschien is dat trouwens wel een oplossing: TNT Post moet zover down-sizen dat ze gewoon weer alleen post ophalen en bezorgen. Geen andere dingen, gewoon alleen bussen legen, sorteren en bezorgen. Want dat hebben anderen niet. Pakjes kun je inmiddels door zoveel partijen laten bezorgen..Niks an.
Dus, TNT Post, trek hier even lering uit en ga eens werken aan je service. SURE YOU CAN, TNT POST!
Moet je voor de grap eens wachten tot ze je pakje niet kunnen vinden. Krijg je doodleuk een kaartje ‘belt u hier maar heen, ik weet ’t ook niet meer’. Op dat kaartje staat dan dat je tot 18u kunt bellen en dan krijg je dus om 17:55 een bandje aan de lijn dat je vertelt dat tnt pakket tot 17:30 te bereiken is. De muts aan de andere kant van de balie haalt dan nogmaals haar schouders op onder het slaken van de zoveelste ‘ik kan niets voor u doen’.
In dit geval kwam ik twee dagen later thuis bij wederom een afhaalbericht, gelukkig nu voor een ander winkel-kantoor waar men wel wist waar de pakketten waren.
Ik ben dus ook extreem onder de indruk van dit geweldige bedrijf..
Amen! Sluit me er helemaal bij aan. Voor een beetje werkend mens die op kantooruren niet thuis is, is TNT een ramp. Je moet eerst eens een week wachten voordat je je pakje ergens kan ophalen.
Dat pakketjes beschadigd aankomen heb ik ook eens bijna meegemaakt. Doosje van bol.com paste niet goed door de brievenbus, dus dat werd proppen door de bezorger. Gevolg; in stukken gescheurde doos. Ik heb de bezorger op heterdaad betrapt en eens duidelijk gemaakt dat dat zeker NIET de bedoeling is. We hebben ook gewoon een deurbel, waar elk ander collega van hem tot nu toe gebruik van maakte. Als het niet past, dan past het niet. Gelukkig was ik op tijd om mijn boek te redden. Mopperend droop de bode af.
Pakketjes die verdwijnen enz, heb ik nog nooit meegemaakt. Gelukkig maar. Maar waar ik wel van baal is dat de TNT alleen open is onder werktijden. Nu ben ik als freelancer redelijk flexibel, maar toen ik nog studeerde was dat een drama en als je buitenshuis werkt natuurlijk ook. En de 2 volgende werkdagen is dat net zo, waarna je na het weekend het een keer kan ophalen bij een kantoortje bij de supermarkt.
Inderdaad, aantal zaken kunnen veel makkelijker en beter bij TNT. Erg jammer van al die 11.000 mensen die op straat komen te staan. Wat als die samen eens een eigen bezorgbedrijf begonnen? 🙂
Helemaal mee eens. Heerlijk zijn de briefjes: "We hebben u niet thuis aangetroffen, proberen het morgen nogmaals". Wat denk je, dat ik morgen wel thuis ben? Geef mij de optie om het direct naar een depot te laten sturen, hoef je 2x minder langs te komen rijden. Haal ik het zelf op als het uitkomt!
Maar je kwam dus wel eigenlijk 1 minuut te laat op het postkantoor?
@Robert_Irving_3 ik had eerlijk gedacht dat ze tot 18.00 uur open waren net als de Bruna zelf. Desalniettemin ben ik voor de zekerheid eerder weggegaan van mijn werk, en kwam daar door iets tegenvallend verkeer net 1 minuut over half 6 aan, en inderdaad, dat was 1 minuut te laat. Schandalig.
Wat Tele2 al zegt: service is geen afdeling maar een mentaliteit. ([url=http://tweetphoto.com/26511908]plaatje[/url])
Verzin eens een voorbeeld van een geprivatiseerd staatsbedrijf dat w
Volgens het onderzoek "Online Thuiswinkelen in Nederland 2009", wat recentelijk gepubliceerd is door Blauw, TNT en Thuiswinkel.org, is betrouwbaarheid het belangrijkste als het gaat om bezorgingen van online bestellingen:
1) Betrouwbaarheid
2) Snelheid leveren
3) Vervoerder geeft tijdstip aan
4) Keuze bezorging in de avond
5) Mogelijkheid pakket volgen tijdens verzending
6) Goede klantenservice
7) Kwaliteit bezorging/chauffeurs
8) Keuze bezorging op zaterdag
9) Duurzaamheid
10) Anders…
Er is ook onderzocht dat 41% van de ondervraagden (n=1626) er nooit voor zou kiezen om producten te laten bezorgen op een afhaallocatie, of dat 54% voorkeur heeft voor bezorging in de avond.
Zie onder andere http://www.mobypicture.com/user/lemoentje/view/6897479
@lemoentje in dat geval voor TNT Post:
1) check
2) mager
3) fail
4) fail
5) check/soms
6) mwah
7) vaak fail
8) fail (geen keuze, maar kan wel)
9) geen idee
10) ze falen heel hard.
Overigens kun je links plaatsen in comments hoor, met de tags die onder het invoerveld staan 😉
Helemaal eens. Alsof mensen niet ook gewoon aan het werk zijn overdag, en daarna nog naar huis moeten komen.
Overigens snap ik in deze context ‘innovatie’ niet helemaal. In je paragraaf over de vele klachten noem je wat criteria waar een dergelijk bedrijf aan zou moeten voldoen om gewoon een basisniveau aan service te bieden. Innovatie komt hier pas bij als je tot op de minuut je pakketje kunt volgen bijvoorbeeld; of inderdaad door andere mogelijkheden aan te bieden dan voordien, bijvoorbeeld op het vlak van aanbieding.
Dat laatste gebeurt trouwens al; UPS heeft gewoon een telefoonnummer op z’n briefjes, waarin je kunt aangeven dat je het bijvoorbeeld op een ander adres wilt laten afleveren (het werkadres werkt vaak wel OK, zeker voor bezorgdiensten die dus alleen overdag hun werk soort-van doen). Zou fijn zijn als je op die manier ook tijden zou aan kunnen geven.
Tja, vrij emotioneel geschreven. Op wie ben je nu boos? Op de medewerker die volgens de richtlijnen sluit, op jezelf dat je net te laat bent. Of over het grote TNT-probleem wat je ook nog aansnijdt? (of had je al een kutweek of veel stress?)
Persoonlijk vind ik het een heel chaotisch stukje, je schiet alle kanten op. Je zou het beter kunnen onderbouwen en meer structuur kunnen aanbrengen.
Daarnaast is er natuurlijk een andere kant van het verhaal.
TNT was ooit het enige postbedrijf in Nederland (ooit van de staat onder PTT Post). Sinds kort is het mogelijk voor concurrerende bedrijven ook op de Nederlandse markt te komen. Zij hebben het voordeel dat ze een nieuw verdienmodel en een nieuw verloonsysteem kunnen introduceren.
TNT zit nog vast aan de manier, kosten en verloonsysteem uit de tijd dat ze de enige waren en er veel werk was. Ik denk dat we allemaal weten dat post zeldzamer wordt. Twintig jaar geleden werd er veel meer post verstuurd dan nu. De belangrijkst veranderingen zijn misschien wel de banken, die afschriften massaal digitaal aanbieden. Dat scheelt een hoop post en inkomsten.
Doordat er minder post bezorgd hoeft te worden heeft TNT veel minder inkomsten, daarnaast hebben ze veel fulltime medewerkers (postbezorgers) met goede salarissen. Voor deze medewerkers is er te weinig werk. De enige oplossing is dan om die mensen te ontslaan. Dat zou elk bedrijf doen.
Ik denk dat je ernaast zit qua innovatie. TNT innoveert veel, was
Freerk: Kan inderdaad wat chaotisch overkomen, maar ik wilde meerdere aspecten belichten. Het gaat niet alleen om die medewerkster, natuurlijk was ik daar pissig over, maar het gaat ook om het grote plaatje. Milieu en maatschappij is leuk, maar geen innovatie meer, dat doet iedereen. Mijn blog is van mij en dus automatisch niet objectief, dat is niet de insteek, "the world of" slaat op MIJN wereld.
Het gaat erom dat veel grote bedrijven de slag naar 2010 en toekomst niet maken of niet kunnen maken en daar is TNT er een van. En ik [url=http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?dag=15&maand=7&jaar=2010&tijd=10:54&lengte=5&titel=Titel]hoorde ook Martijn Aslander zeggen[/url] dat het ontslaan van mensen niet perse resulteert in efficienter werken of kostenbesparing, waar hij gewoon gelijk in heeft.
Goed dat ze bij AH willen, daar zitten veel mensen op te wachten. Ik geef alleen maar aan hoe de situatie NU is en dat ik, en velen met mij, daar last van hebben.
Maar mij verwijten dat ik me hierin niet verdiept heb is kul, ik kan niet een blogpost van duizenden woorden schrijven met honderd onderbouwingen met links naar de bronnen, want dan leest niemand het meer. Het gaat om de gedachte, niet om de bewijzen, die zijn er genoeg. Als TNT bezig is met veranderingen waardoor ze ineens niet meer slechts huisvrouwen en werklozen bedienen, dan is dat heel goed, maar als het zover is dat ik persoonlijk merk dat er schot in zit, schrijf ik vanzelf weer een hulde-blogpost.
En als je mijn schrijftstijl chaotisch vindt en het niet kunt volgen dan moet je mijn blog niet meer lezen in het vervolg. Dan kunnen we weer gewoon op inhoud discussi
Hoi Annelies,
Ik begrijp dat je een persoonlijk stuk schrijft, maar je schrijft in dat persoonlijk stuk ook een stukje over TNT alsof je een opiniestuk schrijft. Die twee gaan dan door elkaar. Dat is niet erg, maar maakt het wel onoverzichtelijk. Ik wilde alleen maar aangeven dat het gestructureerder kan. Ik lees je blog nooit, maar las op Twitter dat je een goed stuk had geschreven en ik was benieuwd ernaar. In je stuk las ik een aantal dingen waar ik mijn vraagtekens bij zette of waarvan ik van mening verschilde, vandaar mijn reactie.
Wat bedoel je met "de slag naar 2010 maken"? Volgens mij is TNT heel erg bezig met de slag naar 2010 maken. Middels Het Nieuwe Werken, duurzaamheid en zoeken naar andere manieren van bedrijfsvoering.
Martijn zegt dat ontslag niet per se kostenbesparend is. Maar in het geval van TNT lijkt het mij van wel. Zoals ik zei, er is te weinig werk en teveel fulltime krachten die een goed salaris genieten. Concurrerende bedrijven werken met goedkope parttime krachten en ander verloonsysteem waardoor ze hun diensten goedkoper kunnen aanbieden. Er is dan maar
Geldt dit niet voor meer bedrijven en organisaties die denken een soort van monopoliepositie te hebben en echt geen idee hebben van service? Ik noem bijv. een bank die pas om 10 uur open gaat, alleen op donderdagavond extra open is en niet in het weekend (Huh? Een bank die niet in het weekend open is? Hoe KAN dat?). Hetzelfde geldt voor een apotheek: op zaterdag werken is zeker bedoeld voor jonge meiden en knullen die wat bij willen verdienen, niet voor witte jassen. Je wilt toch geld verdienen? Of de Belastingdienst die ik een brief, ja, je leest het goed, een BRIEF moet sturen als ik een afdruk van mijn aangifte omzetbelasting wil hebben, omdat ik op ‘afsluiten’ klikte ipv ‘opslaan en afdrukken’ en omdat ze blijkbaar geen telefoontjes of mailtjes of ingevulde formuliertjes willen hebben van ‘klanten’, dat zou wel eens teveel tijd kunnen kosten. En zo’n linkje naar je aangifte omzetbelasting met een knop ‘afdrukken’ is natuurlijk ook wel erg veel gevraagd.
Of in het onderwijs. Ik werk er graag (voor), maar moet nu echt zo’n hele school dicht voor minstens 4 weken, terwijl je zaken wilt doen? (of in elk geval hebben dan bijna alle medewerkers vakantie, dus alles ligt stil)
</rant>
Freerk: nou zeg je zelf al dat ik dat wel doe, dus je eerdere stelling dat het weinig onderbouwd is klopt al niet meer. En nog meer dingen aanhalen wordt een bende. Alsof iemand op die links klikt! Ik kreeg nota bene van iemand nog een vraag, die hij zelf beantwoord had kunnen zien als hij op 1 van die links had geklikt.
Nuanceren mag, maar ik snap niet wat je wilt. Ik probeer mijn persoonlijke mening te onderbouwen met wat dingen die ik gelezen heb, ik probeer anderen te triggeren om na te denken hierover en mee te denken en ik probeer uit te leggen hoe IK de situatie zie. Ik heb helemaal niet de ambitie om hier een onafhankelijke blogpost over de situatie bij TNT neer te zetten, dat snap je toch wel? Het gaat over MIJN ervaring en wat IK lees erover en wat IK hoor van anderen. Als je de overige comments leest dan zie je dat een aantal mensen het met me eens zijn.
ALS TNT bezig is met een slag te maken, dan communiceren ze absoluut de verkeerde dingen en in mijn ogen, en in die van anderen, doen ze ook die slag maken niet op een juiste manier. Jij werkt er net als ik ook niet zelf, dus we kunnen er beiden weinig van zeggen, maar ik geef het ook weer als zijnde MIJN EIGEN mening, en als mensen het daar niet mee eens zijn, is hun goed recht, maar zeggen dat het warrig is en ongefundeerd gaat me niet tegenhouden om in het vervolg meer dingen aan te stippen die ik niet vind kloppen. IK heb er last van en anderen ook, dus dat lijkt me voldoende om te zeggen dat er iets niet goed gaat bij TNT.
En trouwens, ook BP zegt dat ze innoveren, bezig met duurzaamheid en anders ondernemen, maar ondertussen loopt de hele oceaan vol met olie. En zo zijn er wel meer bedrijven die zeggen duurzaam te zijn en te werken aan verbetering, maar ondertussen vliegen er overal mensen uit, mensen waar je ook gebruik van kunt maken, in plaats van ze overbodig maken. Samen groeien, niet alleen het management laten groeien.
En nou hoop ik dat je eindelijk snapt dat dit mijn persoonlijke mening is, onderbouwd met wat artikelen die ik zelf gelezen heb, om aan te geven waar mijn mening vandaan komt. Heb je uberhaupt gezien dat TNT gewoon 2x keer zoveel winst als gepland heeft gemaakt? Dat die mensen eruit vliegen is niet vanwege oplopende kosten! Dus gelul over parttime vs fulltime is onzin. Het geld zit hem niet in het personeel van TNT Post.
Dus kom eerst maar met tegenbewijzen voor je gaat roepen dat het nergens op slaat en dat TNT z’n best doet, zal allemaal wel, iedereen doet zijn best om er iets van te maken. Jij roept van mij nu ook dat ik het niet goed doe en alles wat ik doe is mijn mening ventileren, ik ben geen postbode, ik krijg hier geen geld voor. Kan ik dan ook gaan zeggen dat ik me bezig hou met duurzaamheid en dat ik mijn blog goed onderhoud en dat ik heel lief ben? Maakt dat goed dat jij me een slechte schrijver vind? Nee toch?
Patty:
Thanks voor je comment! Jij snapt tenminste waar ik op doel! <opluchting>
Er is met zoveel bedrijven nog een hele slag te maken, en wij als consument moeten wel aangeven waar hem dat in zit denk ik, anders gaat het nog jaren zo door, omdat het voor bedrijven anders teveel gedoe is.
Overigens heb ik nog een mooi TNT verhaal. Toen ik nog geen zelfstandig ondernemer was en nog gewoon van 9 tot 5 moest werken bestelde ik ook al regelmatig pakketjes (want geen zin/tijd om naar de winkel te gaan). Onze pakketjesbode trof me dus zeer regelmatig niet thuis, waarbij hij soms tot 3 x toe een pakketje opnieuw moest aanbieden (inderdaad, denk je dat ik morgen w
Patty: wat een prachtig verhaal! Kostelijk vermaak hier ;-). Je vraagt je toch serieus af wat er mis gaat bij de verdeling van intelligentie soms..Kunnen ze dan echt niet zelf bedenken dat je waarschijnlijk werkt overdag? *zucht*
@Annelies
Ik het in het onderwijs ook gebeuren: ze gaan veeeeel te traag. Nu wordt onderwijs ontwikkeld voor over twee jaar. Dat kan dan toch niet meer relevant zijn? Het inroosteren van een ‘dag les’ van anderhalf uur voor mensen die anderhalf uur moeten reizen (heen, en dan nog terug) is idioot. Lessen waarin kennis erin wordt gestampt, terwijl je die kennis ook van internet kunt halen. Ik ben pas afgestudeerd en ben nu zelfstandig ondernemer. Wat kan ik nu nog met mijn diploma? Er is zoveel mis met organisaties en bedrijven die nog op de traditionele manier werken. En ze zullen allemaal ten onder gaan als ze niet innoveren en niet sneller gaan werken.
Patty I hear ya girl! Heb mijn scriptie over online marketing voor het hoger onderwijs geschreven. Ja allemaal prachtig, maar doen? Ho maar! Duurt inderdaad veeeeeeel te lang! En mijn diploma komt wel van pas, als zijnde een bewijs voor brede skills, maar de combinatie met mijn P voor Communicatie en cursus Nima-A heeft me veel breder op de markt gezet, maar ja, combinatie-opleiding Bedrijfskundige Informatica, Communicatie en Marketing is er niet echt geloof ik :(. Diploma’s komen alleen van pas in bedrijven die ook nog traag en log zijn en zo aansluiten op een school c.q. opleiding.
Afijn, genoeg te doen dus nog voor veel organisaties en bedrijven. Uitdaging 🙂
We verzanden een beetje in een rare discussie over inhoud, opbouw en onderbouwing, en dat alles door elkaar. Mijn excuses dat ik kritisch reageerde en je advies probeerde te geven over opbouw en overzicht. Misschien heb ik het niet goed verwoord. Het was in ieder geval niet bedoeld als een aanval. 🙂
Freerk: Ik begrijp je goede bedoeling. Opbouw is wel vaker chaotisch waarschijnlijk, maar ook dat is iemands persoonlijke mening, wat jij logisch vindt is voor een ander misschien minder logisch… Ik typ zo’n bericht vrij snel, omdat ik weinig tijd heb meestal. Desalniettemin moet je begrijpen dat het om het idee gaat, niet om hoe het eruitziet of opgebouwd is. Had dus liever gehad dat je het had gehouden bij: "Ben ik het niet mee eens, TNT doet wel degelijk zijn best in 2010 te leven." En dan met wat onderbouwing waaruit jij vindt dat dat blijkt, met url’s (dat kan gewoon namelijk, zie regeltje onder het tekstveld). Anders verzandt het inderdaad in een discussie over mijn schrijfstijl en das zonde.
Hoop dat we nou elkaar weer begrijpen en dat je in het vervolg nog graag stukjes leest, ook al zijn ze soms wat warrig in jouw ogen.
Ja, ik ga je site in de gaten houden. Ik vind het wel leuk om te s(p)arren. 🙂
Het werkelijk probleem is dat industrie totaal niks geeft om mensen, noch hun klanten, noch hun werknemers. Doen ze dat wel, dan zouden ze vaak niet overleven. Het is een uitwas van ons falend monetair systeem.
Onderwijs vind ik trouwens een heel ander verhaal. Ik werk er ook voor en ben het mee eens dat ze ook te traag zijn om de vaardigheden, kennis en mentaliteit bij te brengen die nodig is voor de maatschappij van de toekomst.. ipv die van 50 jaar geleden. Maar laten we van het onderwijs aub geen commercieel bedrijf maken. Een school heeft ook veel pedagogische en didactische aspecten mee te dragen die erg belangrijk zijn. Je houd je immers bezig met de vorming van jonge mensen. Niet met bedrijfje spelen. Commercieel ingestelde mensen zoals marketeers vergeten dat maar al te vaak. Helaas is het onderwijs al erg onderhevig aan commercialisering, corrupte managers en marktwerking.. allemaal ten koste van de leerlingen. Het effect wat ik zojuist over de industrie noemde.
Toch zijn er ook TNT chauffeurs die w
Misschien dat het aan jouw weblog posting ligt, maar zowaar had ik vandaag met TNT een semi positieve ervaring.
Waar trouwens DHL, behalve dat ze niet op heel veel plekken depots hebben (maar toevallig hier in de buurt wel 1) wel iets heel erg goed doet: Je kunt hier pakketten die geprobeerd zijn te bezorgen op de 1e dag al tussen 7 en 8 (zoiets geloof ik) ophalen in het depot. Bij UPS is dit lastiger, dan moet je aangeven dat je ‘m alsnog af wilt halen na de 1e bezorging -> gevolg dat pakketje wat vrijdag geprobeerd is te bezorgen pas maandag kan worden afgehaald. DHL was gewoon op vrijdagavond open en kon me ’t pakket netjes overhandigen.
Maaaar, terug naar TNT dus, want ik zag vandaag iets positiefs. Nou ja, positiefs, eigenlijk niet: Ik kwam thuis en er lag zo’n wit oranje blaadje van de TNT pakketservice dat ze iets hadden geprobeerd te bezorgen, maar dat het niet was gelukt. Helaas niet bij buren o.i.d. afgegeven, had naar mijn idee wel gekund (2 tubes gel; maar ja, misschien dat ’t van de verzender niet mag)
Wat me dit keer opviel is dat bij ‘De zending wordt op de eerstvolgende dag..’ stond: 08.00 – 13.00, 12.00 – 18.00, 17.00- 21.30, geen indicatie mogelijk. Of wel, blijkbaar kunnen ze op de blaadjes wel een avondbezorging aangeven? In dit geval was het vakje 12.00 – 18.00 aangekruist (’s morgens proberen ze het dus niet).
Tot zover mijn eerste verbazing (ik heb dat niet eerder gezien) maar mijn verbazing was nog groter toen er onderaan stond ‘U kunt ook bellen, <06 nummer>’. Dus ik maar even gebeld en kreeg netjes de bezorger in kwestie aan de telefoon. Dus ik vroeg vervolgens netjes waarom het mogelijk is de bezorger te bellen. Blijkt men toch als ze nog in de buurt zijn / op de route zijn / aan het werk zijn ze alsnog langs willen komen. WAUW! Helaas gold dat voor mij natuurlijk weer niet, desbetreffende bezorger was al klaar met werken. Maar, nu houdt de bezorger er wel rekening mee dat ik mogelijk morgen in de loop v.d. middag wel thuis ben, en dat ze dus niet om 12:00 uur hoeven langs te komen.
Ik ben benieuwd… Zouden ze het misschien toch langzaam gaan snappen?
Ze mag blij zijn dat je je legitimatie bij je had? Misschien handig om te weten dat je in Nederland verplicht bent legitimatie op zak te hebben zo niet ben je strafbaar als de politie erom zou vragen bv.
De maximale straf voor het zich niet kunnen legitimeren op straat is 2250 euro geld boete.
Maar het kan ook erger , bij de concurrent DHL .Twee voorvallen je bent niet thuis beide bezorgdagen, dan krijg je het bericht met de volgende mededeling afhalen op het depot.Geen probleem zou je zeggen maar in geval 1 is het Depot gevestigd in Alkmaar en ik woon in Hoorn afstand 20 kilometer, daarbij ben ik niet in bezit van een auto dus OV.
met een beetje geluk kost dat je drie uur waarin ook nog 40 min lopen vanaf station.
Het andere geval je woont n Groningen dan kun je je pakje afhalen in Leeuwarden.
Dit heet dus innovatie
Velen fouten worden er gemaakt bij de TNT, alleen vind ik zelf dat je niet altijd de werknemers hiervan de schuld moet geven, want deze worden vaak zeer slecht betaald en de vaste postbezorgers worden weggepest uit het bedrijf. Ik heb er zelf ook een tijd gewerkt als zaterdagbesteller, ik heb nog nooit zulke slechte arbeidsomstandigheden meegemaakt, het aantal uren waarvoor je betaald wordt, zijn niet haalbaar. Ik kwam er altijd wel een half uur tot 1 uur overheen. Dat zijn dus overuren, deze worden bijna niet uitbetaald. Ik was niet de enige die niet binnen de tijd klaar was, ik denk dat minstens 80% niet binnen de aangegeven tijd klaar is. Dit komt omdat het aantal uren wat voor een bepaalde dienst wordt gegeven veel en veel te weinig is. Verder is het management binnen deze vestiging ZEER onvriendelijk en denkt totaal niet aan de mensen. Er wordt wel eens gezegd vanuit het hogere management dat TNT een mensenbedrijf is, maar zij beschouwen de werknemers niet als mensen, meer als machines. Het voelt alsof je onderdeel uitmaakt van het meubilair.
Ik kan dan ook wel begrijpen waarom het zo slecht gaat binnen de uitvoering van de TNT. Het personeel wordt weggepest, er is een veel te hoog verloop van het personeel en heel veel zieken.
Toen ik er net kwam werken was de kwaliteit nog wel aardig te noemen, maar naar mate het jaar vorderde en de veranderingen van het hogere management werden ingevoerd begon de kwaliteit achteruit te gaan, dit is op alle afdelingen te merken dus ook op de pakket dienst.
TNT zegt wel dat er minder mensen ontslagen worden, maar dit is dus echt onzin, want als ze niet ontslagen worden zorgt TNT wel ervoor dat ze ontslag nemen door ze weg te pesten.
TNT doet vanalles wat niet volgens de wet mag, ik begrijp dan ook niet dat de overheid dit bedrijf eens hard aanpakt.
Al deze redenen waren voor mij gewoon de hoofdreden om weg te gaan, ik wil niet voor een bedrijf werken wat mensen misbruikt. Ook al was dit enkel mijn bijbaan! Ik raad het dan ook iedereen sterk af om er dan ook maar ooit te gaan werken. Want dit bedrijf gun je de afgrond.
Hee Mike,
Bedankt voor het delen van je verhaal. Klinkt inderdaad niet leuk en gezellig. Ik wilde echter niet zo expliciet de schuld bij de werknemers neerleggen, het ging hier wel om individuele gevallen, en ik geloof je graag dat het meestal komt door het slechte management. Jammer van zo’n bedrijf. Hoop dat er snel iets aan gedaan wordt.
Ik begrijp je ;)…
Ik snap dat een hoop mensen teleurgesteld raken in TNT, tuurlijk zijn er ook slechte werknemers, maar de echte postbodes die kwaliteit leveren worden vervangen door goedkope jongeren (zoals ik dus) die nauwelijks kwaliteit kunnen leveren, puur omdat ze weinig ervaring hebben en niet goed worden ingewerkt en jongeren zien dit natuurlijk als een bijbaan. Ik ben destijds ingewerkt door een ervaren postbode dus ik heb het van de juiste persoon geleerd, maar velen jongeren worden nu door jongeren ingewerkt en zo gaat de kwaliteit achteruit. De TNT vraagt zich maar af waarom belanrijke klanten zoals de Veronica overstappen naar de concurrent.
Ik hoop inderdaad dat er iets aangedaan wordt, want ik snap absoluut niet waarom dit kan in Nederland. Ik volg zelf ook een management opleiding aan de hogeschool van Utrecht en ik weet 1 ding zeker ik ga mensen niet uitbuiten of iets in die richting.
Ik zou wel eens willen zien als een manager van het hogere management het werk moet uitvoeren van een gemiddelde postbezorger, kijken of deze wel binnen de aangegeven tijd klaar is.
Ook ben ik op dit moment nog van plan om naar de Arbeidsinspectie te gaan puur omdat ik het absoluut niet eens ben met de TNT. Of dat nu heeft weet ik niet, maar ik wil er toch iets aan doen. Als ik bijvoorbeeld overuren opgaf, dan zeiden ze dat dit niet mogelijk was omdat ik het maar binnen de aangegeven tijd moest doen. Ik kan hier nog altijd erg boos om worden, want ik voel me misbruikt. Ik wil hier niet bij laten zitten, er zijn namelijk honderden andere werknemers die hierover hetzelfde denken.
Ha Mike,
Grappig dat je dat zegt, van dat ze zelf eens moeten gaan meelopen met hun postbodes. Ken je dat programma op Veronica, Undercover Boss? Misschien wel iets voor TNT, kunnen ze eens zien waarom de echte postbodes er nog werken en hoe zwaar het is…maar dat zullen ze wel nooit doen. Maar wel mooi dat je zelf in elk geval de ambitie hebt om het nooit zo aan te pakken! Hoop dat je over 40 jaar ook zeggen dat het gelukt is..(ik bewaar je reactie hoor!!).
Als postbezorger ben ik niet voor het eerst achter mijn geld aan het aanrennen. Ik heb tijdelijk een extra wijk erbij aangenomen en heb daar spijt van als haren op mijn hoofd want ik ben ondertussen al drie maanden bezig om mijn geld daarvoor te krijgen.
Ze goochelen met getallen, vullen verlof niet in, maken gaten en vullen extra gelopen tijd met deze gemaakte gaten, ze korten tijd op de wijken, zelfs in de vakanties, zeggen veel toe maar doen zwart op wit weinig tot niets. Van het OC krijg ik weinig advies, er is iemand met me mee geweest op gesprek en vervolgens blijft het stil. Ik heb er al heel veel mailtjes aan besteed, bellen heeft me al te veel gekost..
Uiteindelijk is er al een gedwongen vrije tijdsinvestering van mijn kant van meer dan dertig uur, ik heb ze op een presenteerblaadje de administratieve fouten aangegeven en in een gesprek is toegezegd dat de uren zullen worden nabetaald.
Het gaat niet eens meer om de uren die ik heb gewerkt want die zijn veel meer dan TNT/ post.nl ooit zal betalen, Vier uur uitbetaald krijgen betekent minimaal vijf uur lopen op een dag maar eerder langer. Het gaat om de tijdsinvestering die ik er tot nu toe heb ingestopt. Achteraf verloren tijd maar nu zonde om hiermee te stoppen..
Na het gesprek wordt er zoals afgesproken een nabetalibng gedaan op de maandag. Bij de nabetaling wordt er daadwerkelijk nabetaald en vervolgens verdwijnt het grootste deel weer via de extra uren.
Ik heb weer gemaild en niets gehoord. Wat nu?
Ik ben het zat om zo als vuil te worden behandeld, post.nl doet gewoon aan oplichting.
Met invoering van het nieuwe systeem piek- en daldagen begin september is er weer een manier gevonden om postbezorgers langer voor minder geld te laten werken. Volgen TNT/ Post.nl compenseert de looptijd op de piekdagen met de minder gelopen tijd in de daldagen.
In praktijk merk ik dat ik bijna dubbel loop op de piekdagen en zo goed als gelijke looptijd hou in de daldagen.
Met die V en D gidsen kortgeleden heb ik na vragen maar 7 minuten extra per wijk gekregen.