Offline commercials online voortzetten: parodieën (deel2 van 5)
Wie kent hem niet: volkszanger Fons. Jazeker, die met de poliep, gebroken handjes en autopech. Een briljante Fonst (…) van bureau TBWA/Neboko. Met zijn schoonvader Toine als manager reist hij het land door en op dit moment mag hij zelfs optreden in Duitsland. Helaas kan het niet zonder problemen en vandaar dat ze autopech krijgen op weg naar Duitsland. Deze laatste commercial werd zelfs door Twitteraars gebruikt om de vliegramp bij Schiphol te verklaren…Natuurlijk kan typetje Fons niet aan de aandacht van het grote publiek ontsnappen. Reden genoeg voor de gebroeders Ko om daar iets mee te doen.
Ton en Gerard Koopmans vormen samen de gebroeders Ko. Ze schrijven hun nummers zelf en staan daarmee al jaren aan de top van de Nederlandse hitlijsten. Vooral in kroegen en op feesten doen hun nummers het goed. Ze hebben zelfs verschillende prijzen gewonnen met hun liedjes. Vier jaar op rij zijn ze verkozen tot Beste Feestact van Nederland en ze hebben samengewerkt met enkele grote merken, zoals de Rabobank, Jumbo, ANWB en natuurlijk KPN.
De eerste commercial over Fons is voor de gebroeders Ko aanleiding geweest om eens een liedje over Fons te maken. De kreet “Hij kan nie prate nie en nie zinge nie” was nog door niemand anders op de hak genomen en die kans konden de broeders niet laten lopen.
“Als niemand op het idee komt om van deze bekende kreet een single te maken dan doen wij het maar en nu wordt het gewoon weer een vette hit !! Lache Toch !!”
Aldus de gebroeders Ko
Een gezellig feestnummer dat de eerste twee commercials over Fons op de hak neemt. Jammer genoeg is de derde commercial hierin nog niet meegenomen. Even wat cijfertjes ter indicatie weer:
- Aantal keren bekeken: 151575
- Aantal keren geretubed: Minstens 5 keer
- Aantal reacties: 104
- Gemaakt door: Redgellmedia
- Auteurs: Gebroeders Ko
- Zanger/acteur: Albert van Benthem
De 34-jarige Albert van Benthem is geboren in Amsterdam en is een rasartiest. Eigenlijk een soort Johan Vlemmix (zie ook mijn post van vorige week over de Hyves-parodie). Hij mag niet worden geboekt als Fons, en ook het liedje “Viva Casablanca” mag hij niet zelf uitbrengen als single, als onderdeel van de voorwaarden in het contract met KPN. Als typetje Fons heeft hij eindelijk de doorbraak waar hij al jaren hard voor werkt. Daarom heeft hij zelf een remake gemaakt van het nummer, dat nu “Viva, viva Casanova” heet.
De gebroeders Ko hebben met Nie prate nie & nie zinge nie een grote hit gescoord. De hoogst behaalde positie in de Nederlandse hitlijsten is de 7e op 27 december 2008. Daarnaast was het nummer immens populair tijdens carnaval en heeft zelfs de Kiesjekraker beker van Omroep Brabant gewonnen. Met een vette voorsprong op het Hyves is Hyves nummer van De Band van Ellende, want deze deden ook mee voor de beker. Ondanks dat dit nummer bijna 10 keer beter werd bekeken maakte het geen kans tijdens carnaval. Waarschijnlijk hebben de gebroeders Ko een betere reputatie met krakers als “Boten Anna” en “Ik heb een toeter op m’n waterscooter“. Zelfs het nummer van de gebroeders Ko is weer geparodieerd (op z’n Chipmunks).
Wat denken jullie? Zal de naam van de gebroeders Ko bijgedragen hebben aan de populariteit van het liedje? Heeft het nummer ook bijgedragen aan de populariteit van KPN? Albert van Benthem heeft er voordeel van gehad, en ook voor Johan Vlemmix hebben dit soort acties geen windeieren gelegd. Zouden meer beginnende volkszangers moeten proberen in een commercial te komen? En wat vinden jullie zelf van de commercial? Is deze terecht geparodieerd? Genoeg stof om eens over na te denken…
Volgende keer meer over parodieën van commercials. Iedereen bleek vorige keer al erg nieuwsgierig naar de onderwerpen en mijn top 5. Ik ben benieuwd of jullie nog meer suggesties hebben. Even Apeldoorn bellen is al genoemd, Apple is genoemd en ook de nieuwe Bavaria reclame is al genoemd. Tot nu toe nog niemand die mijn top 5 heeft geraden ;)…