Offline commercials online voortzetten: parodieën (deel 4 van 5)
U kent ze vast nog wel. Die oranje pluizebolletjes. Die ons hadden moeten helpen het EK door te komen. Wat dus mislukt is. Niet geheel de schuld van de welpiesverzamelende Nederlanders, dan wel van falende voetballers, die zich wellicht enigszins geridiculiseerd voelden door hun pluizige achterban. Daarom in deze aflevering: de Welpies van AH.
Nu weet ik ook wel dat ik de zoveelste ben die het na een jaar nog steeds over deze actie heeft en dat ze inmiddels al compleet uitgemolken en inmiddels voorbijgestreefd zijn door de voetbalplaatjes. Toch vond ik ze de moeite waard om even te noemen. Want hoewel ze zelf geen parodie zijn op wat dan ook, is over het Welpies-liedje wel een parodie gemaakt. Kijkt u even mee? De eerste is het origineel:
- Aantal keren bekeken: 201037
- Aantal reacties: 255
- Aantal keren geretubed: Minstens 5 keer
- Credits: Albert Heijn
Na het debacle tegen Rusland, kon het natuurlijk niet anders of de Welpies moesten terug naar AH. Verschillende partijen werden actief om hiervoor te zorgen. Zo was er een Hyve en Videoland gaf korting op hun video’s bij het terugbrengen van Welpies. Natuurlijk kon ook Veronica deze actie niet ongemoeid laten en bedacht in 1 nacht een parodie op het Welpies-lied.
Nu is het lied op YouTube niet zo vaak bekeken, maar waarschijnlijk des te vaker op Radio Veronica gedraaid. Maar eigenlijk is de hamvraag: wat doet nou zo’n actie voor de Albert Heijn? En dan doel ik meer op de Welpies zelf, dan het retourneren ervan. Albert Heijn bedankte iedereen op de website in ieder geval met een treurende Welpie met onderschrift: “Bedankt voor het meewelpen!”.
Er is in ieder geval een enorme buzz gecreëerd rondom Albert Heijn. Over de 24 miljoen rode, witte, blauwe en oranje welpies is een Welpie Hyves gemaakt, de domeinnaam Welpie.nl was al bijna direct gekaapt, alle kranten schreven erover, Welpies werden via Marktplaats gekocht en verkocht, voor Windows Live Messenger waren speciale emoticons verkrijgbaar, het lied was voor 2 euro te koop op iTunes en het milieu is erg blij met de extra liters CO2(geef je zoiets in liters aan?) van alle verbrande Welpies. Maar AH heeft slechts een omzetgroei van 14,4% gehaald in het tweede kwartaal van 2008 en een bedrijfsresultaat van slechts 8 miljoen extra op het vorige kwartaal.
En wat vinden wij ervan? Hebben jullie nog Welpies liggen? Of hebben jullie ze na het EK ook verbrand, of teruggebracht? Of te koop gezet? 😉
Extra’s:
Welpie actie kost AH geld
Alle Welpies hyves en dat zijn er nogal wat
Welpie.nl
Leuk stuk! Volgens mij meet je co2 in kubieke meters 😉
Leuk blogitem… Bij mij zijn ze naar het verliezen van de wedstrijd per direct verbannen naar de kast. Daar liggen ze tot op heden nog stof te happen.
Ja zeker een leuk artikel. Ik had deze zelf alleen niet op plek 2 gezet..:P De anderen zijn naar mijn idee beter. Ik ben echter wel benieuwd naar je nummer 1! 😀
Ben benieuwd naar je #1. Volgens mij kan je co2 ook in kilo’s meten hoor:P
Ohja Co2 kun je meten in kilo’s per kubieke meter (m3). Daarnaast kun je ook de moleculaire massa van een gas bepalen in kilo’s (al is dit maar een paar gram). Voor het geval iemand zich dat afvroeg…;)
Wie wil der nou welpie’s verbranden ?!!!!
(heb de mijne nog steeds 😛 de grote althans)
But back to the subject…
Appie heijn heeft gewoon een stel van de betere reclame bedenkers indienst dus der zal veeeeel meer volgen van dit soort ”hype’s” rond albert heijn
ps…die welpie’s waren wel SUPER irritant over msn 😛