Offline commercials online voortzetten: parodieën (deel 1 van 5)
Soms verschijnt er ineens een briljante commercial op je televisie. Het is even schrikken, maar ze zijn er echt: die reclames waarover is nagedacht! Enkele bedrijven hebben een succesformule bedacht, zoals de Albert Heijn en KPN. De vraag is natuurlijk: wat maakt nou een reclame zo leuk dat iemand daar een parodie op wil maken? In deze serie komen een aantal parodieën op televisie commercials aan bod om daarmee een antwoord te krijgen op die vraag. De gebruikte bron: Youtube.
Gisteren struikelde ik (virtueel) over een parodie over Hyves op de muziek van de Life is life commercial van Bavaria. Wie kan daar nou een parodie op maken, vraag je je af? De Band van Ellende heeft het gedaan: Hyves is hyves. Deze parodie zorgde ervoor dat ik mij ging afvragen wat er nog meer aan parodieën rondwaart op internet. En dat waren er niet weinig! De leukste heb ik bij elkaar gezocht en daar komen vijf posts over de komende week. Voor de volledigheid zal ik proberen er wat leuke cijfertjes bij te zetten 😉
- Aantal keren bekeken: 980695
- Aantal keer geretubed: minstens 7 keer
- Aantal reacties: 297
- Gemaakt door: Redgellmedia
- Auteurs: De Band van Ellende (Exlusief in Brabant)
- Zanger: Johan Vlemmix i.c.m. Nancy Schreurs en Jeroen Walet
Het doel is overduidelijk om een hit ervan te maken. Op de verschillende websites die over dit liedje gaan, worden de fans opgeroepen te stemmen, lid te worden van de Hyvespagina en natuurlijk tot het downloaden van het liedje. Johan Vlemmix is onderwerp in het filmpje (“Heee Johan, heb jij vrienden?”). Johan heeft al meerdere hits op zijn naam staan, zoals het Busje vol met Polen, maar doet ook heel veel andere dingen op multimediaal gebied en zelfs in de politiek met zijn Partij van de Toekomst in 2002 en 2003 en hij is onlangs 50 geworden, waarop hij ook weer een liedje heeft gemaakt, een ballad.
Johan vindt de aandacht wel leuk, zo blijkt ook in Reaction bij TMF. Zelf lijkt hij erg verbaasd dat het nummer zo goed scoort. De link met carnaval wordt natuurlijk ook al snel gelegd. Helaas voor de Band van Ellende heeft het nummer de lijst van Grootste Carnavalhits volgens Omroep Brabant niet eens gehaald. Maar daarover meer in de volgende post, waarin ik de Gebroeders Ko ga uitlichten. Daar hoort natuurlijk een commercial bij, maar die hou ik nog eventjes voor me ;).
Aan deze parodie op Hyves is duidelijk de populariteit van Hyves af te zien. En dan hebben we het nog niet eens gehad over een parodie op een offline commercial. Hoe zou het gaan met televisie commercials? Zijn de parodieën op de commercials populairder dan de commercials zelf? En in hoeverre is een bedrijf zich ervan bewust dat er dit soort parodieën (kunnen) worden gemaakt? Daar probeer ik in de volgende delen van deze serie meer over te weten te komen.
Tot zover deze inleiding op de serie over parodieën op commercials. Wat vinden jullie van het nummer Hyves is Hyves? (het is nu toch carnaval dus het kan ook best ;)). En wat denken jullie? Wanneer voelen mensen zich geroepen om een parodie te maken op een commercial? En zou dit van invloed zijn op de populariteit van een merk?
Leuk verhaal. Er zijn alleen volgens mij wel veel parodie
De parodie is een leuk voorbeeld hoe een televisie-reclame opnieuw gebruikt wordt in een online kanaal. Wat het doet met het merk? Moeilijk te zeggen, vaak een subjectieve beoordeling. Zelf vind ik de vele variaties op Apple reclames heel interessant. Hun reclames lenen zich natuurlijk enorm voor een ‘remix & adapt’ groep van gebruikers, wat mooie extra exposure oplevert.
Daar heb je gelijk in Joery, ik denk net aan de vele "Even Apeldoorn bellen" parodie
Leuk initatief, het blijven leuke parodie
Over parodie