Nieuw jaar, vernieuwde websites, een overzicht
Het nieuwe jaar is goed en wel een maandje op weg en in deze maand hebben verscheidene websites, bekend en onbekend, een nieuwe versie van hun jasje gelanceerd. Nieuwe functionaliteiten, maar soms ook alleen maar een nieuwe layout. De meeste in het kader van ‘met de tijd meegaan’, waarbij natuurlijk web 2.0 en social media niet achter kunnen blijven. Een lijstje van websites met een nieuw jasje.
Ik ben even gaan googlen op de term ‘vernieuwde website 2009‘ en ‘nieuwe site’ en het zal je nog verbazen hoeveel websites in hun titel en meta description hebben staan dat hun site vernieuwd is. Gelukkig zijn er ook websites die braaf een soort blogpost maken, waarin te lezen valt dat hun website vernieuwd is en waarom.
Monsterboard
Monsterboard.nl is een van de eerste sites dit jaar waarvan ik hoorde dat ze vernieuwd waren. Even een klein kijkje naar het verschil tussen de oude nieuwe…(waar Google Image Search al niet goed voor is)
Als je kijkt naar de verschillen tussen de oude en nieuwe dan vallen paar kleine dingetjes op. Waar bij de oude website de nadruk lag op het zoeken naar een baan, ligt de nadruk bij de nieuwe website bij het zoeken naar de juiste medewerker “het draait allemaal om jou”. Ook als je kijkt naar wat opvalt, dan is het paarse menu eigenlijk duidelijker dan het groene zoekveld, tenminste, als ik ernaar kijk. Het idee van de website is eigenlijk gelijk aan het hele idee dat tegenwoordig het hele web lijkt te domineren: laat de bedrijven maar naar je toe komen. Toch moet ik zeggen dat ik deze nieuwe site niet een enorme verbetering vind. Het idee is leuk, maar de website ziet er wat warrig uit. Veel kleuren, de advertentie van Transavia lijkt een gewone Transavia advertentie in plaats van een vacature en de vacaturepagina zelf is eigenlijk weer bijna terug in de oude Monsterboard stijl. Daarnaast is het nog steeds ontzettend zoekmachine onvriendelijk. Terwijl juist zo’n site daar enorm van kan profiteren. Al met al geen toppertje.
Molblog
Vrij recent kwam mij onder ogen dat MolBlog vernieuwd is. En jawel, het valt meteen op zodra je de site opkomt! Waar de site eerst vooral bruine tinten had, is deze nu blauw met wit!
Natuurlijk ben ik voor frisse kleuren, niet teveel ditjes en datjes en duidelijkheid voor wat betreft belangrijk is om te lezen. Wat dat betreft doet de nieuwe Molblog het goed bij mij. Van blauw worden we vrolijk. De suffigheid van het bruine is weg. Toch had dat bruine wel wat gezelligs. De nieuwe Molblog is een stuk zakelijker geworden en laat echt zien dat het tussen de nieuwssites en tijdschriften thuishoort. Dit komt ook door de link met Tijdschrift voor Marketing die breed uitgemeten wordt op de website. Ik zeg: een 7,5, voor wie waarde hecht aan mijn mening.
Mobypicture
Voor de Twitteraars onder ons zal het geen geheim zijn, maar Mobypicture.com is ook vernieuwd. Het vrolijke blauwe visje in de grijze zee is verhuisd naar een stukken beter ogend geheel.
Het logo is opgefrist, groen met blauw, het visje is erbij geintegreerd, de rest van de website is van zijn grijze waaier ontdaan en oogt een stuk relaxter. Waar je op de oude website haast niet wist waar je eerst moest kijken, is het nu duidelijk dat de foto’s in het midden de nieuwste zijn, inclusief een waarderingsbalkje. Wil je direct foto’s van een bepaalde gebruiker bekijken dan is daar nu vrij makkelijk het zoekveld voor te vinden. Ook de menu’s zijn een beetje teruggebracht tot de essentie, wat het een stuk makkelijker maakt om te kiezen waar je heen wilt. Ik zeg voor deze keer: hartstikke prima! Het enige wat ik mis is dat de url keywords van de afbeeldingtitel o.i.d. bevat. Staat toch gewoon mooier en is soms leuk voor zoekmachinegedoe. Klein 8’tje 🙂
Mijn eigen bibliotheek
Een product van eigen bodem!
Van een simpele, degelijke website, naar een iets gevuldere, op de klant toegespitste site. Dat is voor de website van de Groningse bibliotheken goed gelukt. De nieuwe site heeft warempel een uitgebreid menu. Dat ontbrak op de oude site, waar je eerst moest kiezen voor een bibliotheek. Daarnaast zijn enkele andere leuke dingetjes die opvallen, zoals de quote van een bekende schrijver rechts bovenaan en de culturele agenda links. Ook het direct zoeken naar een boek is een stuk makkelijker gemaakt, want het rode zoekvak valt in elk geval op! Ook deze website is een goede verbetering als je het mij vraagt.
Overigen
Om te zorgen dat ik niet een hele lange weblogpost moet gaan schrijven, heb ik de overige vernieuwde sites die ik tegen ben gekomen maar even onder hetzelfde kopje geschaard. Want dat er zo nog een stuk of 7. Deze zijn ook allemaal het noemen waard, maar hiervan ga ik niet uitgebreid de oude en nieuwe site naast elkaar neerleggen. Dat laat aan ik graag aan de actieve internetgebruiker over! Google heeft mij tenslotte ook aardig goed geholpen om afbeeldingen van de oude websites terug te vinden.
Afab heeft onlangs ook de website vernieuwd. Ik zag namelijk naast de opgang naar de A7 hier in Groningen een enorm reclamebord van Afab. Niet dat ik een hypotheek nodig heb, maar opvallen deed het. Viavia hoorde ik dat Afab de site ook net heeft vernieuwd. Nou kon ik de oude website van Afab niet direct terugvinden, maar het logo wel. Dit is ook een beetje aangepast, van Afab Geldservice naar Afab Lenen-Hypotheken-www.afab.nl. Daarnaast is de site voor een groot deel zoekmachinevriendelijker gemaakt, te zien aan de hoeveelheid links in de tekst en ‘cleane’ url’s.
Nederlands FotoMuseum heeft ook een nieuwe website. De site ziet er aardig uit, maar nog niet alle details kloppen naar mijn idee. Het menu bovenaan valt bijna niet op, als je eenmaal verder de website ingaat, is de home-knop eigenlijk vrij klein (in een breadcrumb) of je moet maar net bedenken dat het logo klikbaar is. Verder is de website wel mooi modulair opgedeeld en nieuwe kunststukken worden mooi in beeld gebracht, alsmede de agenda, ook niet onbelangrijk. Toch nog geen knap staaltje vernieuwing naar mijn mening.
Verder hebben ook de Gemeente Woensdrecht, VPRO programma 3 voor 12 en Webwereld hun website vernieuwd. En niet te vergeten, speciaal voor de mannen: de Jupiler League heeft ook een vernieuwde website! Wat ook bij deze websites opvalt, is dat er meer ruimte is voor de mening van de doelgroep, ruimte voor interactie, beloningen bij het doen van een bepaalde actie (zoals aanmelden voor een nieuwsbrief of een account aanmaken) en wat beter gebruik van de richtlijnen voor gebruiksvriendelijkheid. Goed, dat laatste resulteert helaas nog niet altijd in een makkelijk bruikbare website, maar we gaan ervan uit dat de oude websites nog erger waren.
Maar nu de hamvraag: zijn jullie in de afgelopen maand nog vernieuwde websites opgevallen en wat vonden jullie daar dan van? Verbetering, verslechtering, tussenin..noem maar op! En wat vinden jullie van de website die ik nu genoemd heb? Welke vinden jullie de beste vernieuwing?
http://www.donaldduck.nl/home/ is ook veranderd 😉 en toevallig heb ik het ook op de billboard gelezen in Groningen! Ik vind zelf dat een goeie website vaak moet veranderen, maar toch herkenbaar voor bezoekers blijven.