Matt Harding – creating a hoax as a viral marketing stunt
Matt Harding, wie kent hem niet? “Ja ikke” zegt u dan. Oke, dan zal ik niet vergeten uit te leggen wie dat is.
Hij is verantwoordelijk voor in mijn ogen één van de beste viral marketing campagnes van de afgelopen paar maanden.
Wellicht iets minder bewust dan dat het nu klinkt. Matt Harding, game scenario writer van origine, legde in een interview met MacWorld
uit hoe zijn idee is uitgegroeid tot een viral van formaat. Of nouja, “zijn idee”…eigenlijk het idee van een vriend van hem
Videospellen maken en spelen, dat was alles wat Matt deed voordat hij besloot Azië rond te reizen totdat zijn geld op was.
Tot dusver niet zoveel anders dan veel andere mensen op deze wereld. Hij heeft echter een klein eigenaardigheidje: een dansje, het enige dansje
dat hij kan, en niet eens goed volgens eigen zeggen. Een reisgenoot vond het zo grappig, dat hij Matt overhaalde om dit dansje op video te doen,
op een aantal locaties in Hanoi. Dit dansje deed hij sindsdien ook op andere locaties in Azië in 2003 en 2004. Jaren later vonden mensen de video op internet en stuurden dit naar elkaar door. Dit is het eerste filmpje, wat in 2005 op internet is geplaatst:
Het filmpje werd ongekend populair, en mensen vroegen zich af of hij vaker dit soort dingen kon doen. Helaas was het geld op. Maar het filmpje was ook bij een bekend kauwgum merk terechtgekomen en die zagen er wel brood in! Gesponsord en wel mocht Matt de wereld nog eens rond en het dansje doen met een aantal landmarks op de achtergrond. Nog steeds alleen. Het filmpje was net als het eerste filmpje ongelofelijk populair en Matt kreeg steeds meer emailtjes met vragen in de trant van: “Wanneer kom je hier?”, “Heb je een reisschema? Dan kunnen we meedansen”. En Matt zocht naar een nieuwe uitdaging, dus stapte hij weer naar het kauwgum merk toe met zijn idee om mensen mee te laten dansen, over de hele wereld.
Het onderstaande filmpje is het laatste filmpje dat Matt heeft gemaakt. In dit filmpje is te zien hoe over de hele wereld mensen mee dansen. Op zijn website liet Matt steeds weten wanneer hij op welke plek zou zijn. Het resultaat: een hartverwarmend filmpje:
De extreem goed luisterbare muziek is van Garry Schyman (Praan) (Google is your friend).
Maar ja, nu de clou natuurlijk: Matt verklaarde in dit filpmje dat alles in scene was gezet, gephotoshopt en wat al niet meer. Inclusief enkele voorbeelden. De hele wereld stond op z’n kop! Het was allemaal een reclame stunt van een groot marketing bureau. Matt was gewoon een ingehuurde acteur en de dansers waren robots. Het publiek in de zaal besefte aan het einde van het verhaal dat het natuurlijk grote onzin was, maar degenen die de video keken, kregen door de verkleining van een aantal afbeeldingen niet alles goed mee, waardoor mensen het geloofden.
Matt was er zelf een beetje van geschrokken en probeerde het recht te zetten in een interview met Macworld: (en ja, kijk ff het hele filmpje)
Zelfs nu nog is in Google te zien hoeveel stof dit verhaal heeft doen opwaaien. Blogs, nieuwsitems, verhalen van mensen. Ongeloof en verwarring spelen hoogtij.
Gelukkig voor iedereen bleken de filmpjes echt te zijn gemaakt. Matt geeft nu hier en daar presentaties (maar iedereen wil hem zien dansen). Beetje onduidelijk voor mij is of hij nou weer gaat rondreizen en een filmpje gaat maken. Maar ik denk dat we dat vanzelf horen!
Goed, in mijn opinie is dit echt een heel goed voorbeeld van viral marketing. Al hadden Matt en zijn team (hij heeft vast een team) niet helemaal gezien dat het ook mis kon gaan. Wat dus bijna gebeurde. Al met al heeft hij (en met hem zijn filmpjes) veel extra publiciteit gekregen. Ik ben benieuwd wat dat doet in 2009 (mits hij inderdaad dit jaar ook weer een filmpje maakt). Hebben jullie nog voorbeelden van dit soort acties?
And, for all you Apple fans: Matt got himself an iPhone and it changed his life!
Leuk artikel. Ik wist wel wie Matt Harding was, maar had niet gehoord dat hij er heel hele hoax omheen had gecre
HAHAHAH!!! Wat een grappig verhaal.. Helemaal krom gelegen van dat interview!
Ga zo door!! SUPER.