Komen de smartphonehoesjes ook jouw strot uit? Je bent niet de enige
Als blogger, maar ook als 'gewone' consument, word je doodgegooid met smartphonehoesjes. Of ik nog even een review wil schrijven of een winactie wil doe in ruil voor een hoesje. Maar waarom is zo'n smartphonehoesje nou zo'n ding? Ik dook er even en ontdekte ook nog eens een nieuwe hype...
Als zelfs de Wall Street Journal een item schrijft over smartphonehoesjes, dan is er meer mee aan de hand dan ik altijd dacht. Ik vermeed smartphonehoesjes als de pest. Je krijgt als blogger namelijk meer dan vaak een aanvraag voor een review of winactie rondom smartphonehoesjes. En dat komt op een gegeven moment best een beetje je strot uit, kan ik je uit ervaring vertellen. Toch, na de zoveelste aanvraag ben ik er eens in gedoken wat nou zo het ding is met de telefoonhoesjes. Waarom zijn er zoveel aanbieders en waarom willen ze allemaal een stukje van de taart?
De auteur van dit artikel op WSJ zegt eigenlijk precies wat ik ook altijd dacht:
I’d been operating under the misconception that all iPhone cases were shaped like bunny ears or cartons of McDonald’s french fries. But while I snootily kept my back turned, the universe of phone accessories has Big Bang-ed its way into something sprawling and significant.
Nu weet ik écht wel dat het niet zo zwart/wit is. Ik heb zelf ook uit functionele overwegingen een hoesje rond mijn telefoon. Eentje van Sony zelf, met smart cover, zodat ik ook door de cover heen kan kijken en de telefoon kan bedienen. Is echt een hele toffe uitvinding. Zelf heb ik ook wel eens een felgekleurd hoesje rond mijn smartphone gehad, of er zelfs eentje met een eigen foto erop laten ontwerpen. Toch blijft mijn standaard reactie op telefoonhoesjes “nee, bedankt”.
Toch ook functioneel
Wat het is met telefoonhoesjes: je hebt ze eigenlijk wel nodig. Ze beschermen je telefoon tegen sleutels en vallen. Het probleem is: met dat je een gepersonaliseerd hoesje neemt, dus zo’n leuke felgekleurde of eentje met foto, dan ben je eigenlijk de sjaak. Want je bent daar (ik wel in elk geval) heel snel weer op uitgekeken en dan is het tijd voor de volgende. Dus je blijft ze kopen en zo heb je toch een paar keer per jaar geld uitgegeven aan een nieuw telefoonhoesje.
Het lekkere is wel: met elk telefoonhoesje voelt je telefoon weer als nieuw:
Dat gevoel wanneer je een nieuw telefoonhoesje hebt maar het voelt alsof je een hele nieuwe telefoon hebt. pic.twitter.com/3Ye12YVWj1
— Asha S. (@AshaBrons) August 29, 2019
Vooral iPhonehoesjes
Wel heb ik het idee dat er vooral hele mooie iPhone hoesjes zijn. Voor high-end toestellen met Android zijn er ook wel, zoals Samsung Galaxy S10 hoesjes, Huawei P20 hoesjes, Moto G5 hoesjes en tegenwoordig zijn er ook steeds meer hoesjes voor de middenklasse (zoals voor de Samsung telefoon die ik laatst met mijn moeder kocht), maar de meeste webshops focussen zich op iPhone.
Consumentisme ten top
Is dat erg? Het is wel een soort consumentisme waar ik het niet helemaal mee eens kan zijn. Als je even doorgaat liggen er na verloop van tijd een hoop hoesjes te niksen in een lade in de kast. Zonde natuurlijk. En het kost bijna niks, dus het is ook makkelijk om even aan te schaffen. Zo’n hoesje van het eigen merk met smart cover is dan gemiddeld wat duurder, en daardoor wil ik die ook liever pas vervangen als het echt stuk is. Toch bespeur ik bij mezelf ook de neiging om af en toe even te kijken of er al een leuker, meer te personaliseren hoesje beschikbaar is. Is er niet helaas.
De smartphonehoesjes zijn hét ultieme personalisatie-item. Dat is hoe we het met zijn allen gemaakt hebben. Iedere webshop denkt nu een graantje te kunnen meepikken met betere kwaliteit, meer personalisatie, nog toffere ontwerpen en voor nog meer telefoons. Helaas ligt de focus voor de echte mooie ontwerpen vooral op iPhones (zijn er minder). Maar misschien is dat voor mij wel goed.
Blogger’s life
Omdat iedereen een graantje wil meepikken, krijg je dus als blogger echt tig keer per jaar de vraag of je een winactie voor telefoonhoesjes of een review van een hoesje wilt plaatsen. IN RUIL VOOR EEN TELEFOONHOESJE! Moet je niet net als ik vaak een telefoon hebben waarvoor nooit leuke bijzondere hoesjes worden gemaakt. Gelukkig ben ik niet de enige blogger die zich kapot ergert aan de hoeveelheid telefoonhoesjesboeren die komen zeuren om bijna gratis aandacht:
Ik word een beetje moe van bedrijven die denken dat je bij bloggers voor een appel en een ei en een telefoonhoesje een advertorial kan inkopen.
— Lenneke Manschot (@freelennse) August 26, 2019
Dit is dus meteen de laatste keer voor mij dat ik iets over smartphonehoesjes schrijf 😉 Ik begrijp de hype wel, maar ik word er toch wat treurig van dat er weer een wegwerpproduct bij is gekomen. En het eindigt hier niet mee, tegenwoordig is ook hip om je telefoon met een geinig koordje rond je nek te hangen. En zoals Libelle het schrijft: dan krijg je een lade vol vrolijk gekleurde koordjes. Ik denk dat het tijd is om me te gaan bezatten. Het houdt niet op, niet vanzelf….
Hoe denk jij over die hele smartphoneshoesjeshype? Ben jij iemand die elke maand een ander hoesje heeft? Of hou je het ook liever clean met hooguit een beschermend plastic velletje over je scherm? Join the discussie hieronder!
Voor mij blijft een telefoon een gebruiksvoorwerp en ik vind hoesjes niet zo mooi. Mijn telefoon is dus hoesjesvrij. Ooit was ik er trouwens wel dol op. Ik had vroeger voor mijn Nokia 3410 allerlei fancy frontjes, gekleurd toetsenbord en sticker die licht begon te geven als je een smsje kreeg.