Je bedrijf in Google Maps zonder zoeken
Het was al een tijdje zichtbaar in Google Maps: als je genoeg inzoomt zie je her en der bedrijfsnamen opduiken, die je kunt aanklikken, waarna een ballon met informatie verschijnt, op dezelfde manier als wanneer je op bedrijfsnaam zoekt. Voordelig, zou je denken, want dan komt je naam in beeld zonder gedoe. Vandaar dat @spruceNL op Twitter eens rondvroeg wat je daarvoor moet doen. Nu wist ik dat ook zomaar niet, maar samen waren we er vrij snel uit…
De gedachte is dat Google (alweer) een algoritme heeft geproduceerd wat de nietsvermoedende ondernemer iets meer kans op spotlight geeft. Je kunt het algoritme vooralsnog niet beinvloeden, alles wat je ervoor moet doen is zorgen dat je gegevens goed ingevuld zijn in Google Places (das nieuw voor Bedrijvencentrum). Daarna is het weer gevalletje “als wij denken dat het nuttig is”. Het volledige antwoord op hoe het werkt staat overigens hier.
De indruk die ik krijg als ik zo eens inzoom op wat willekeurige locaties, is dat alleen redelijk gerenommeerde bedrijven erin staan. BV’s, NV’s en dergelijke, van die bedrijven die zo nu en dan ook bovenaan te vinden zijn bij zoekopdrachten. Dat zou oneerlijk zijn. Nu is er wel meer oneerlijk, het weblog van @trafficbuilders beschreef een dergelijk fenomeen ook al voor wat betreft de nieuwe feature van merksuggesties.
Op beide functies heb je dus eigenlijk weinig invloed, behalve bekend worden en groot worden en een gerenommeerd merk worden. Ja, das mooi lullig voor die freelancers die graag ook gewoon bekend willen staan, al dan niet met merknaam. Zou Google daar ook nog eens iets voor gaan verzinnen?
Ik zag laatst dat Google ook gesponsorde koppelingen in Google Maps [url=http://www.mobypicture.com/user/thijssie/view/6403433]op de iPhone[/url] laat zien. Die kun je natuurlijk wel beinvloeden 🙂
Leuk en aardig, die bedrijven die je ziet wanneer je op ongeveer het diepste niveau ingezoomed bent maar ik denk dat je je beter kunt afvragen of dit uberhaupt wel gebruikt wordt en dus of je je hier heel erg druk om moet gaan zitten maken.
Het is vooral belangrijk om je bedrijf sowieso te valideren middels google places en te zorgen dat je profiel op orde is en ook je citaties over het web consistent zijn. Aangezien vooral dit laatste een tijdsintensief klusje kan zijn is het verstandig om daar je tijd in te steken 🙂
Voor meer info over dit onderwerp kun je overigens ook de volgende podcast luisteren: [url=http://www2.webmasterradio.fm/state-of-search/2010/05/04/using-local-search/]Using Local Search – State of Search podcast on webmasterradio.fm[/url]
Leuk artikel, ik ga me erin verdiepen. Zou inderdaad zonde zijn dat freelancers en/of zzp-ers niet naar boven in de resultaten zouden komen.
groetjes
M Line:
Best kans dat het inmiddels wel wat soepeler is geworden. Als ik nu op een Map kijk staan er heel veel bedrijven op. Dus wellicht kun je nu als zzp-er al wat sneller naar boven komen op Google Maps. Mijn eigen bedrijf staat er ook nog niet op, maar de Verloskundigenpraktijk twee huizen wel. Misschien dat ze alleen bepaalde categorie
Beste Albert,
Dankjewel voor deze toevoeging. De genoemde mogelijkheid was er nog niet ten tijde dat ik deze blogpost schreef, dus vandaar dat deze niet genoemd is.
Annelies, hier M Line weer 🙂
Bedankt voor je reactie. Naar aanleiding van je bovenstaande blogberichtje, heb ik ons ook zichtbaar proberen te krijgen in Google maps en dat is gelukt. Werkwijze was de plaats in Google Maps claimen en er daarna zoveel mogelijk juiste informatie op achter te laten incl logo etc.
Het resultaat is er wel naar. Nu worden we zichtbaar (zonder reclame te maken :)) wanneer er gezocht wordt op keyword+ plaatstnaam of keyword+provincie.
Bedankt. Groet M Line 🙂
Annelies, volgens mij weten veel mensen dit niet, maar je kunt je eigen Google Places pagina claimen en (binnen grenzen) zo mooi maken als je maar wilt. Je kunt er foto’s en zelfs video’s plaatsen, en je kunt er allerlei bedrijfsinformatie kwijt.
Het was me al eerder opgevallen dat dit bij veel (startende) ondernemers nog zo onbekend is. Wereldwijd is nog geen 5% van de Google Places pagina’s door de eigenaar geclaimd.
[I]Edit van Anneliesje: mijn site accepteert geen gratis reclame, voor advertentiemogelijkheden kun je contact opnemen.[/I]
Dit is dus het meest interessant voor bedrijven die lokaal werken, en dus op Google gevonden willen worden als "bloemenshop alkmaar" of "italiaans restaurant rotterdam" enzovoorts. Voordeel is dat je met je Google Places pagina, meteen een website hebt die voor smartphones geschikt is. Een webpagina die geschikt is voor smartphones is echt hot op dit moment.
Met vriendelijke groet
Albert Hoogendoorn