Inside Scoop: afstudeerproject CommunITy OpportunITy
Iedereen kent wel de websites Hyves.nl en YouTube.com. Profiel aanmaken en krabbelen maar. Filmpjes van YouTube erbij en helemaal hip is je profiel en iedereen kan alles over je vinden op internet. Ik zie de wenkbrauwen al omhoog gaan, maar: dit soort websites kun je inzetten om jezelf, maar ook je bedrijf te promoten. Mits je dat goed aanpakt natuurlijk. Op 9 februari 2009 ben ik begonnen met mijn afstudeeronderzoek naar de mogelijkheden van online marketing in hoger beroepsonderwijs om meer studenten te trekken, toegepast op de ict-opleidingen van het Instituut voor ICT van de Hanzehogeschool Groningen.
Iedereen weet dat internet steeds populairder wordt. Muziek luisteren, video’s kijken, winkelen, het nieuws lezen, alles gebeurt op het internet. Om die reden hebben veel bedrijven hun marketingmix al uitgebreid met marketing voor het internet. Toch zijn er nog steeds veel bedrijven die het nut van online marketing niet inzien of domweg niet weten hoe het moet. Ook veel hogescholen zweven nog ergens daartussen.
Ondertussen komen er van alle kanten geluiden over imago, binding en gebrek aan instromende studenten. Sterker nog: een groot tekort aan HBO of WO afgestudeerde ict’ers wordt voorspeld, tot wel 12.000 onvervulde vacatures in 2012. En dat in een tijdperk dat steeds meer mensen gebruik maken van ICT. Niet alleen bedrijven zijn in hun bedrijfsvoering al bijna volledig afhankelijk van ict-toepassingen, ook thuis is ICT alom vertegenwoordigd. Al die techniek en informatie moet natuurlijk in de toekomst nog steeds beschikbaar blijven en daar zijn mensen voor nodig.
Voor stichting HBO-i, een samenwerkingsverband van ict-opleidingen in het hoger beroepsonderwijs, ben ik daarom bezig om te onderzoek in hoeverre, en natuurlijk hoe, online marketing kan helpen om het beeld van de ict-opleidingen positief te veranderen en daardoor meer studenten over te halen een studie in de ICT te gaan doen. De bevindingen ga ik uitwerken in een interactieve website. Deze website zal het Instituut voor ICT in beeld gaan brengen door foto’s, video’s, interviews, blogs door studenten en docenten en nog veel meer. Maar dat niet alleen natuurlijk. De website zal alle theorie over online marketing die in het onderzoek wordt beschreven in de praktijk gaan brengen om een meetbaar voorbeeld te stellen voor andere ict-opleidingen en niet vergeten alle anderen die nog twijfelen over het inzetten van online marketing.
Zomaar even een kleine inside snoop in mijn afstudeerproject. Niet zonder reden. Al sinds het begin, toen ik nog bezig was met het projectplan, heb ik mensen moeten afwimpelen door te zeggen: wacht maar even tot het zover is. En nu is het zover. Mijn onderzoek is begonnen en de eerste cijfers liegen er niet om. Tijdens mijn project zal ik regelmatig een berichtje plaatsen over de voortgang. Misschien wat cijfertjes (bijvoorbeeld een overzicht van het aantal leden op de bekende sociale netwerken), misschien gewoon reacties van mensen op de eerste resultaten, misschien een kleine blik op de layout van de te maken website…je weet maar nooit ;).
Als je dit nou een leuk, interessant project vindt, of je wilt gewoon net ff iets meer weten, dan kun je natuurlijk even een berichtje achterlaten of contact met me opnemen :).
Dat moet wel een toffe scriptie worden! Leuk onderzoek, en geen moment te vroeg met al die aandacht in de mainstream media.