Google helpt bedrijven beter vindbaar te zijn
Collega Hilde vond een artikel in het NRC over Google. Google helpt bedrijven beter vindbaar te zijn in de zoekmachines. Aangezien ik dit ook best even met de wereld wil delen, omdat het een beetje grappig is, maar ook verschrikkelijk om te lezen voor elk goed zoekmachinemarketing bureau, hier het artikel:
Het is het zoveelste artikel in een krant dat de werkwijze van Google probeert uit te leggen en natuurlijk in een positief daglicht probeert te stellen. Gesteld wordt door Matthew Trewhella van Google, dat goede resultaten al bereikt kunnen worden zonder een cent uit te geven. Ik ben het daar zelf niet echt mee eens. Als je zelf geen enkel verstand hebt van websites, en je hebt je website dus laten maken door een ander, dan moet je eerst tijd investeren in het uitleggen waarom je Google Webmaster Tools erop wilt hebben (want er moet wel eerst een verificatiebestand geplaatst worden en dat doet de webbouwer (tegen betaling) graag voor je) en daarna moet je nog maar zien dat de verbeterpunten ook uitgevoerd worden. Dat kost ook geld, want die webbouwer werkt niet voor niks.
Zoekmachinemarketing manipulatief??
Wat ook jammer is, is dat met dit artikel eigenlijk alle zoekmachinemarketing bureaus over een kam worden gescheerd door het ‘manipulatief’ te noemen. Dit stuit natuurlijk een beetje nadenkend mens al tegen de borst, dus een bedrijf zal na het lezen van dit artikel wel drie keer nadenken voordat hij besluit eens na te vragen bij een zoekmachinemarketing bureau. En dat bureau moet dan erg haar best gaan doen om het bedrijf ervan te overtuigen dat er geen schimmige technieken gebruikt worden.
En zo zijn er meer zaken in het artikel die tegen te spreken zijn. Niet erg netjes van degene die het heeft geschreven, maar ook niet van Google, die met vage beweringen zoals: “het aantal verwijzende links is het belangrijkst” (wat niet zo is, bewijze mijn eigen blog), het leven van de goede zoekmachinemarketing bureaus een stuk moeilijker maakt. Want ga maar eens uitleggen dat het aantal inkomende links niet het belangrijkst is. Google heeft het zelf gezegd!