Eventjes bijleren met een cursus SEO
Het is best een tijdje geleden dat ik een cursus heb gevolgd. Dus toen ik van mijn werk een cursus Advanced SEO mocht volgen was ik best blij! En niet voor niks, want het was echt tof.
De afgelopen twee donderdagen toog ik dus door het fileleed van de A10 heen naar het hoofdkantoor van Emerce in Overamstel om daar les te krijgen van Peter van der Graaf. Schandalig genoeg nooit van of over hem gehoord, en dan zit ik toch al 8 jaar in het vak. Maar Peter is best wel een goeroe op het gebied van SEO en dan met name linkbuilding. En op dat vlak bleek hij me dan ook nog best wat te kunnen leren.
SEO-issues
Met een kleine groep diverse mensen in een kamer zitten en de hele dag ervaringen delen, daar krijg je vanzelf inspiratie van. Hoewel de issues van een B2B-bedrijf anders zijn dan die van een kleine online retailer, is het achterliggende idee dat we allemaal met bepaalde SEO-problematiek te maken hebben. Alleen de oplossing verschilt per persoon en bedrijf.
Mijn grootste probleem was en is altijd dat wanneer ik een technische partij moet vertellen dat ze aan het werk moeten om issues op te lossen, die partij meestal van mening is dat mijn voorgestelde oplossing niks gaat uithalen. Met als argument: jij zegt A, maar tien andere experts zeggen wat anders. Nou, dat heb ik even met Peter geverifieerd en nu zijn we beiden van mening dat er wel degelijk regels zijn en dat alleen de toepassing soms kan verschillen. Niet alles werkt voor elk type website, omdat Google er op een andere manier naar kijkt dan je soms denkt. Daarom moet je aannames testen.
SEO-focus
Als je dus een technische partij hebt die in elk geval bereid is om een theorie te testen, dan ben je al een eind. Of je moet een test verzinnen die de technische partij in eerste instantie buitenspel zet. Anyway, voor het alleen daarover gaat: de SEO cursus gaf me weer genoeg om over na te denken. Ik heb kantjes vol met ideeën geschreven. Om te testen, om gewoon te doen, om verder uit te werken. En dat is echt fijn. Zo’n cursus is niet altijd om je kennis bij te spijkeren, maar soms ook om je focus weer terug te brengen.
Mijn ervaring is dat je door de waan van de dag je focus verliest. Je loopt elke dag tegen beperkingen aan of tegen nieuwe issues. Je bepaalt aan de hand daarvan wat je gaat doen en sommige dingen verdwijnen dan naar de achtergrond. Dus nu heb ik weer een ton aan nieuwe inspiratie en hernieuwde focus op hoe ik nog sneller met minder beperkingen toch beter kan scoren met SEO. En dat is ook heel wat waard.
Reality check
Plus dat je weer leuke nieuwe mensen leert kennen bij zo’n cursus en dat kan altijd handig zijn. Het geeft je tevens ook een goed beeld van je eigen kennisniveau. Als je de enige bent in jouw bedrijf die SEO doet kan het twee kanten op. Of je hebt het gevoel dat je altijd iets mist of dat het misschien nooit goed genoeg is, of je bent gewoon de koning. Even sparren met anderen en al helemaal met iemand die al 15 jaar in het vak zit en alles al gezien heeft, is een goede reality check.
Verder ben ik gewoon blij met mijn certificaat. Ik ben een sucker voor mooie papiertjes met mijn naam erop en een handtekening eronder. Inlijsten en boven m’n bureau hangen! En het is ergens wel fijn om te kunnen zeggen dat je echt een Advanced SEO’er bent. Of ben ik dan gewoon zo’n bevestigingszoekende vrouw? 😉
Nieuwe impuls?
Anyway, ik ga weer met nieuwe energie mijn seo-activiteiten voortzetten. Hier en daar wat schaven aan de planning en de focus, maar het voelt echt lekker om even iets te hebben om in vast te bijten. Hoe zit met jullie? Ken je dat, dat je soms even een nieuwe impuls nodig hebt om het gevoel te krijgen dat je lekker bezig bent? En waar haal jij die impuls dan uit? Let me know!
Header-foto door mede-cursist Hans
Superleuk dat je dit gedaan hebt! Goed om te horen dat je er ook echt iets aan hebt. 🙂
Wat goed dat je dit gedaan hebt! liefs en een goed weekend
Ja, was erg leuk om even een dagje iets anders te doen. Jij ook een goed weekend!