De Concurrentiematrix
Mijn collega Wouter Kiel heeft onlangs een gaaf stukje geschreven over de concurrentiematrix. Nu is dat niet echt een bestaand woord, ook al kent Word het wel, maar dat doet niets af aan het feit dat het fenomeen op zich best wel cool is. Nog cooler is dat ik ook credits kreeg, verrassend genoeg, want ik wist niet eens dat mijn beste collega een blogpost ging maken hierover 🙂
Wat is nou die concurrentiematrix? Nou, eigenlijk niet zo bijzonder, het is al eens bedacht en toen werd het met een moeilijk woord Multi-Criteria Decision Making genoemd (MCDA). Anyway, het is een mooie marketingterm, die niets anders inhoudt dan het uitvoeren van een concurrentie-analyse om tot een beslissing te komen wat betreft aankoopgedrag (over het algemeen). de concurrentiematrix kan natuurlijk voor veel andere beslissingen ook gebruikt worden.
Concurrentiematrix fine-tuning
Wat was nou mijn aandeel in het maken van de concurrentiematrix, zult u zich ongetwijfeld afvragen? Simpel, collega Wouter heeft het grove werk door mij laten opknappen…Oke, dat is wat cru, toegegeven. Het kwam er zachtjes gezegd op neer dat hij een idee had, en omdat ik eigenlijk eventjes niet zoveel te doen had (ja, not so good als je stage loopt) mocht ik dat idee proberen uit te werken / uit te voeren. Hier en daar heb ik nog wat extra ideetjes aangedragen, verder niks bijzonders, maar gewoon, fine-tuning. En toen is er die mooie tabel/matrix uitgekomen, die heer Wouter nu op zijn website heeft gepost, en ik moet zeggen, it looks pretty cool!
De concurrentiematrix in zoekmachines
Voor mij natuurlijk een mooie kans om eens uit te testen hoe dat gaat als ik ook een post schrijf over de concurrentiematrix. Want aangezien dat woord nog niet zoveel hits oplevert in de zoekmachines, en Wouter er net een mooi stuk over heeft geschreven, moet nu duidelijk worden wiens site er sterker naar voren komt 😉 Flauwigheidje natuurlijk, maar ach, voor de aardigheid :P.
Reageerde net ook al op de site van je collega, maar de reden dat jij niet bovenaan komt is doordat je in ieder geval naar hem verwijst en twee dagen later pas postte volgens mij. Hoe dan ook, ik heb onlangs een stuk geschreven over een concurrentiematrix die praktisch bruikbaar is in marketing, de link heb ik onder mijn naam ingevuld. Wellicht ook leuk?
In ieder geval is je post nog steeds goed vindbaar 😉