10 manieren om een Echte Social Media Expert te worden
Vanaf vandaag is Brian Solis echt mijn held. Nee, dat was hij nog niet. De man schijnt in online marketingland een soort guru te zijn. En je weet, ik heb het niet op guru’s. Vandaag tipte @tasmijn mij een artikel, geschreven door Brian Solis en man, heeft ie daar even een mooi epistel gepend! Overigens, hij begint wel met “10 ways to become a Real Social Media Expert” maar dat blijkt dus alleen maar een trigger te zijn naar een veel interessanter stuk. Lees maar even mee…
Uit “10 ways to become a Real Social Media Expert“:
The headline is shared mostly in jest, but this topic is one worthy of serious attention. The question at hand is whether or not the general advice shared in popular blogs and books when designed to be snappy, shareable, and consumable, help or hinder the ability to learn critical and important lessons in social media.
De vraag is dus: helpt al dat algemene advies, of zit het de mogelijkheid om essentiëe en belangrijke lessen te leren over social media in de weg? Hm gosh, what do you think?
[…] Obviously, a guide on style and persona is not intended to address special circumstances on how to make social media easier for marketers. However, herein lies the essence of the frustration many share, including me – the ongoing need to discover useful direction, answers, how to’s, and guidance.
En kijk, daar is de clou. Zomaar verwoord door dé guru van de online marketing. Inderdaad, een beetje uitleg over hoe je je moet gedragen her en der, is geen gids tot succes. Marketeers hebben meer richting nodig, ze hebben continu behoefte aan informatie die past bij hun specifieke situatie. Richting, antwoorden, how to’s en begeleiding. En ik heb maar al te vaak gezien dat dat ontbreekt bij veel ‘experts’. Ze zijn meestal erg enthousiast, weten heus de boodschap over te brengen dat social media leuk en handig is, maar daarna houdt het een beetje op. Dan moet een marketeer het zelf doen.
Advice is a commodity, but usable, not practical, instruction is scarce. […] My advice? Reduce the weight you place on the social media guidance and examples that are universal, as they won’t apply to the specific circumstances or context of your challenges, opportunities, and market dynamics. Use them solely for inspiration, but not as templates for your endeavors.
En daar heeft-ie zo gelijk in! Advies wordt overal gegeven, maar echt praktische instructies ontbreken. En hoewel Brian Solis hier ook maar ‘advies’ geeft, maakt hij hier wel een punt. Want ja, het is leuk dat @tmobile_webcare, @INGnl_webcare, @apple_webcare, @9292, @tele2webcare, @UPC_webcare, @telfort, @leuk_van_hema, @appiebonus en nog veel meer bedrijven succesvol iets met webcare of acties hebben gedaan, maar serieus, hoe geeft dat aan of Twitter, of Facebook for that matter iets kunnen betekenen voor een ander bedrijf? Vermoedelijk wel, maar het vraagt een goede expert om dat uit te leggen en om met goed uitgewerkte ideeën te komen. Dus, gebruik de rest om inspiratie uit op te doen, niet om er je strategie voor social media aan op te hangen.
Goed, een stukje verder staat er dit:
I spend every day experimenting with new media in marketing, advertising, communications, media, business, service, and I can assure you, that there is no “top 10 guide to do X” that will apply across the board. I answer my own questions in every case I work on and I share much of “how to get those answers” in everything I write.
Ha, er is dus geen top 10 met manieren om dit of dat te doen of te worden. Veel experimenten en je eigen vragen beantwoord zien te krijgen bij elke casus die je krijgt (of bekijkt als je geen casus hebt). Geen pasklare oplossingen dus, zelf nadenken.
De rest van het stuk is zo mooi en overduidelijk, dat ik dat in z’n geheel wilde laten lezen, Het zegt zo precies wat ik wilde zeggen, dat ik daar geen commentaar bij ga zetten.
I’m a champion of self-empowerment and the only replicable process that I’ve discovered that consistently works in new media, is the necessity to gather, interpret and implement insight into programming that matches the dynamics and challenges of the matter at hand – one company or one objective at a time. It is the only way to evolve from where we are today to the level of expertise we so often seek from others.
The truth is that experts, whether it’s social media or any field for that matter, are inspired by possibilities, but proven through experience and the ongoing quest to transform theory into practice. The more seasoned experts will also have figured out how to establish business metrics and in turn, design campaigns that map to objectives.
It’s this process of asking and answering questions that forms the framework for how and what to measure in order to capture everything necessary for KPIs, ROI, and also action that has a pre-defined impact on any effort. But you can’t measure what you don’t know to track. You can’t start if you don’t know what questions to ask. I believe that programs inspired by insight, data, and business-caliber goals (before you start experimenting) set the foundation for a program that might share some attributes with many of the “how to’s” that are out there, but are unique in their content, context, execution, support, and measurement – and that’s the point.
Much of the information online is helpful for inspiring creativity and direction. But, it’s up to each one of us to get the answers through the hard work necessary to see how any of this applies to our unique challenges and opportunities that face us today and tomorrow. We have to become the very experts in our space that we once sought to answer our own questions.
Our works should focus on empowerment, placing the responsibility of leadership and direction directly on us. The real opportunity lies in our ability to teach individuals to become self-sufficient.
Sometimes it’s easier to think outside the box, when there isn’t a box to begin with…
Zo, ik heb dus, soort van, het antwoord op mijn queste gevonden. Dit is hoe het zit wat mij betreft. Dit is hoe we de experts van de “oeh ik kan zo goed inspireren”-experts kunnen onderscheiden. Wellicht kunnen we dit ook gebruiken in de discussie over richtlijnen, die DDMA gaat voeren, en die de Taskforce Social van IAB ook gaat aanzwengelen. Wat vind jij van het verhaal van Brian Solis. Heeft hij gelijk?
Graag gedaan 😉
Zijn boek "engage" is een aanrader…
En vergeet trouwens niet dat hij (veel) meer doet dan alleen marketing, het gaat ook om heel veel andere takken van sport 🙂
Nice post. I find all those ‘lists’ by experts on social media such a nuisance. Never got the desire and attention to read such stuff. So many of them. And so boring. So many ‘experts’ are doing such lists. And then forwarding such lists of others. I prefer to experiment myself the hard way. my way! n’joy, ciao,
Ik vind het een heel goed artikel en ben blij dat je het voor ons hebt ontdekt (via ).
Inderdaad je kunt geen pakket sociale media van de plank plukken en inzetten. Je moet als bedrijf/marketeer/directeur/ZZP’er met de billen bloot en aan de slag. Het artikel legt de vinger dus op de zere (gevoelige) plek: met sociale media ga je een directe relatie met je -mogelijke- klanten aan en dan kun je je niet meer verschuilen achter een ‘campagne’.
Dat experts kunnen inspireren blijft natuurlijk wel belangrijk, het kan helpen dat bedrijven de ‘horde’ sociale media durven te nemen. De GOEDE experts zorgen ervoor dat de klant zonder kleerscheuren EN op eigen kracht de eindstreep haalt.
Weet je waar ook een wildgroei aan is? Aan zogenoemde "expert" over "Personal Branding". Vrijwel hetzelfde, maar dan gaat het dus over marketing van jezelf als "brand". Allemaal denken ze voor jou te kunnen bepalen hoe je "succesvol" wordt, door social media te gebruiken. Bluh..
Social media zit in een hype fase en in iedere hype gebeurt zo’n beetje hetzelfde. Experts en wannabe experts steken de kop op, praten elkaar na, verkopen theorie als praktijk en ga zo maar door. Het hoort er bij, denk ik maar.
Ik onderschrijf wat Seth Godin zegt: Be remarkable. Zorg dat er iets is om over te praten. Daar begint het mee en daar hebben de meeste bedrijven het al moeilijk genoeg mee.