Say what?! Een op vijf Nederlanders succesvol dankzij social media

OMG, het is weer zover. Er is weer iets onderzocht over sociale media. Alsof de hype niet groot genoeg is. Iedere zichzelf respecterende Twitteraar is al social media expert en die zijn allemaal van mening dat bedrijven, winkeliers en banken sociale media moeten inzetten. Waarvoor is niet altijd helemaal duidelijk, maar het excuus dat gebruikt wordt komt toch wel neer op: ‘dan mis je niets en je kunt beter communiceren met je klanten’. KPN heeft nu onderzocht hoe succesvol Nederland is. “Hoe actiever in (online) sociaal netwerken, hoe succesvoller je vaak bent” stelt KPN.

Nog los van het feit dat ik nou niet helemaal begrijp of ze bedoelen dat je met actief gebruik meer uit social media kan halen, of dat je uberhaupt succesvoller in het zakelijk leven bent met sociale media, dat ontgaat me even, maar feit blijft dat dit weer het zoveelste onderzoek is dat de social media guru’s nu kunnen gebruiken om iedereen een account op Twitter en een Facebook fanpage aan te smeren. Met zoveel euries per uur natuurlijk.

Niet alleen maar slecht

Hey, begrijp me niet verkeerd, ik heb ook opdrachten via Twitter en LinkedIn gekregen, mijn ‘grote’ liefde gevonden via Twitter (voor zover je dat op je bijna-24e kunt bepalen) en Twitter ernstig misbruikt om dingen gedaan te krijgen voor mijn werk, maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat iedereen maar zomaar een Twitteraccount moet hebben. Voor veel mensen kan het helpen inderdaad, op welk vlak dan ook, en bewezen is ook dat het sommige mensen minder eenzaam maakt, maar dat wil echt niet zeggen dat het voor iedereen nuttig is om maar fokking overal bij te moeten zijn. Ik heb vanzelfsprekend wel een idee over wanneer het wél nut heeft om iets met sociale media te doen, maar daarvoor mag je me inhuren.

Teveel

Als ik het mag zeggen: ik vind dat veel mensen net overal te veel zijn. Vind van mezelf al dat ik soms gewoon ergens teveel ben. Er komt over niet al te lange tijd ongetwijfeld een gevoel bij een aantal mensen dat ik ook weer zo nodig hip moet doen, of erbij moet horen. Straks komt mijn boek uit, zal ook wel weer stof doen opwaaien. En toch vind ik dat ik soms ook ergens te weinig bij ben. Ik blog al 6 jaar, moet je niet denken dat social media-minnend Nederland (lees: de grote bloggers en belangrijke marketingmanagers) dat weten. Geeft niet, ik ben één van de weinigen die blogt om even wat kwijt te moeten. Als één iemand het leest, ben ik blij. Leuker is het wel als 200 mensen het lezen natuurlijk. Maar stoppen? Neh.

Succesvol jezelf zijn

Maar vind ik mezelf nou succesvol omdat ik Twitter, een Facebookaccount heb, op Hyves zit, LinkedIn goed bijhoud en foto’s moby? Nee, ik ben succesvol omdat ik iets kan, schrijven en zoekmachine-optimalisatieadvies geven, en omdat ik een blog heb wat ik al 6 jaar met plezier onderhoud. Succesvol omdat ik mezelf ben. Is dat niet een honderd keer beter gevoel dan succesvol zijn omdat je zo leuk Twittert? Zo was er nog eens iemand die ontdekte dat haar business plat lag toen haar Twitteraccount tijdelijk afgesloten was. Das toch ronduit onhandig? Dus zou het niet gewoon zo zijn dat een groot deel van de mensen die succesvol zijn middels sociale media, dat anders ook wel zouden zijn? Dus, dat ze helemaal niet succesvol zijn dankzij social media, maar dat het slechts een handig middel is om wat meer aandacht te genereren? Waarom ik dus vind dat zo’n onderzoek gewoon wat zinloos is.

Actief zijn

Lollig feitje trouwens uit het onderzoek: Foursquare en Twitter-gebruikers hebben met 29 procent het grootste aantal actieve gebruikers binnen social media. Ja duh! Een Foursquare-account hebben is ronduit nutteloos als je niet zelf incheckt zo nu en dan. Ja, oke, je kunt kijken waar je vrienden zijn, maar dat kun je ook wel achterhalen door ze even te smsen ofzo. Inchecken is de lol ervan (somehow), dus ben je automatisch actief. Twitter, oke, dat kun je gebruiken als RSS-feed, maar ook daarvan is wel de lol dat je zelf ook eens wat plaatst. Hyves en Facebookers zijn ongeveer gelijkmatig inactief (toeschouwers). Nu zeg ik: bewijs het tegendeel en druk lekker op die Respect-knop en Facebook Like Button!

Hoe denk jij over succesvol zijn via social media? Hangt jouw succes daarvanaf? Of denk je dat het zonder sociale media ook wel lukt om succesvol te zijn?

Over Annelies Verhelst

Annelies VerhelstIk ben dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken (yay, cadeautjes!), tattoos, planten (binnen en buiten), films en series kijken, boeken lezen, eindeloos nerden, schoenen, koffie, oké, ook thee en meer. Kan dagen praten over mijn twee katten Milo en Fendi #catlover
Hou niet van hobby's, maar ik heb er duidelijk teveel :O
In het dagelijks leven ben ik SEO consultant.

Vorige

Verstuur je kerstkaarten en help een goed doel

Volgende

Prijswinnaar Idee-wedstrijd en resultaat

7 Reacties

  1. Als beroepsafwijking wil ik dan weer zeggen dat uit het aangehaalde onderzoek op deze manier niet zoveel te halen is. Ik zie alleen een persbericht van KPN, waarschijnlijk uitgestuurd met de achterliggende reden die jij aanhaalt: Dat doet het goed. Sowieso heeft KPN er baat bij als u lekker mobiel gaat interneppen, natuurlijk.

    ‘Een op de vijf Nederlanders succesvol dankzij social media’ lijkt in ieder geval niet per se de logische conclusie uit het onderzoeksresultaat uit de eerste alinea, die stelt ‘Een op de vijf Nederlanders heeft via hun netwerk op social media als Facebook, LinkedIn, Hyves of Twitter een baan, nieuwe klanten, een huis of zelfs de liefde van hun leven gevonden. ‘
    ie: Dat zal allemaal best, maar is men dan dus succesvol dankzij social media? Ik denk het niet! Ik zie hier geen vergelijkend onderzoek namelijk, hoe zouden ze het doen zonder en hoe doen de andere 4 het dan, die hebben waarschijnlijk klanten via gewone wegen gevonden, dus op dezelfde manier kun je zeggen ‘4 op de 5 succesvol door achterwege laten van..’ Zoals gewoonlijk is het weinig onderzoek en veel gescheer om maar een leuk persbericht te hebben, ik deel je sceptische houding dan ook wel. 😉

  2. Het leuke van dit soort uit de lucht gevallen persberichten is dat je nooit ergens de data kunt terug vinden. Hoe weet je

  3. precies, Marjolein, en ik wil best geloven dat dit onderzoek ergens daadwerkelijk is uitgevoerd door bureau X. Maar dat zegt niets als we niet iets meer van dat onderzoek weten.

    Om het nog maar eens te noemen, in een nummer van ‘Clou’ dit jaar zelfs bijna een klacht van onderzoeksbureau’s dat ‘de media’ persberichten wel erg makkelijk overneemt als het gebaseerd is op ‘onderzoek’.

  4. Tsja ergens vind ik het wel schandelijk dat "de media" alles zo makkelijk oppikt, mensen hebben toch vertrouwen in nieuwsbronnen en geloven makkelijker iets dan iets te wantrouwen. Er zullen vast wel iets van eisen worden gesteld aan de persberichten maar het is mij toch allemaal iets te vaag.

    Is dat artikel van Clou nog ergens terug te vinden?

  5. Ja, hier zijn er een drietal, zelfs:
    [url=http://www.moaweb.nl/bibliotheek/digitale-clou-s/clou-46/CLOU46_OpinieonderzoekInDeMedia_Bronner.pdf/view]1[/url]
    [url=http://www.moaweb.nl/bibliotheek/digitale-clou-s/clou-46/CLOU46_SchijnrealiteitEnDebatvervuiling_Heeg.pdf/view]2[/url]
    [url=http://www.moaweb.nl/bibliotheek/digitale-clou-s/clou_47/CLOU47_ond_nieuws.pdf/view]3[/url]

  6. Pardon, die laatste is iets meer een onderzoek zelf, maar die eerste twee zijn echte kritieken. Vond ik best opvallen vanuit degenen die hun centjes verdienen met het onderzoek uitvoeren.

  7. Als je zonder social media niet succesvol kunt zijn, lukt het met ook niet. Zoals een matig fotograaf ook niet ineens een topper wordt als hij over dure apparatuur beschikt.

    Wat me nog het meest stoort aan dit ‘neem vooral een mobiel internet abo’ onderzoekje van KPN is dat het doel en middel door elkaar haalt. Niets is vervelender dan iemand op twitter volgen die twittert omdat hij zo nodig succesvol wil zijn. Juist de mensen die succes als bijproduct van hun getwitter zien zijn vaak het interessantst om te volgen.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén