TNT gaat met de tijd mee (maar niet heus)

Een tijd geleden schreef ik al over de immens slechte dienstverlening bij TNT. Of dat nou een individuele postbodes ligt of aan de bedrijfsvoering: het blijft slecht. Het kan toch gewoon niet dat pakjes op het postkantoor blijven liggen of dat postbodes vergeten briefjes in de brievenbus te stoppen? Dat soort dingen. En nu las ik net (via @martijnsnels) weer iets bizars! De systemen van TNT werken het beste met IE. Internet Explorer.

En nee, sinds versie 9 van deze browser valt het nog mee wat de ellendigheid van deze browser betreft, maar TNT overschat toch wel degelijk de waarde van andere browsers hier. Probeer even deze TNT-website te bereiken op een andere browser dan IE (vooral de Search doet het slecht in WebKit browsers (zie ook dit screenshot)). Een tijd geleden vond ik het ook al bizar dat Wehkamp niet de moeite neemt de website te laten werken met Opera, en nu vind ik het dus belachelijk dat TNT dezelfde houding aanneemt. Welke houding? Dat ze een grote groep mensen links laten liggen ten faveure van een nog grotere groep. Puur omdat het naar verhouding teveel geld kost om het ook voor die groep werkend te maken.

Een argument wat in de discussie over Wehkamp al genoemd werd is dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken en dat ook zo’n bedrijf keuzes moet maken want ze zijn zo groot dat ze genoeg aan hun hoofd hebben. Beetje een kulargument (sorry) want als je zo groot wordt moet je bedrijfsvoering meegroeien, inclusief het mogelijk maken van bepaalde functies voor iets kleinere groepen mensen. Als je een dienstverlener bent, wat TNT toch zeker is, dan moet je je diensten wel bereikbaar maken voor een zo groot mogelijk groep. Dat heet dan customer engagement. En dat werkt echt, want hoe negatief ik nu ben over TNT: dat kan wel eens volledig omdraaien als ik hoor dat ze werken aan het compatible maken van de systemen met andere browsers dan IE. Dus TNT, nogmaals: sure you can! en werk aan je customer engagement. Dat is geen loze term, dat is een visie en een bedrijfsvoering.

Over Annelies Verhelst

Annelies VerhelstIk ben dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken (yay, cadeautjes!), tattoos, planten (binnen en buiten), films en series kijken, boeken lezen, eindeloos nerden, schoenen, koffie, oké, ook thee en meer. Kan dagen praten over mijn twee katten Milo en Fendi #catlover
Hou niet van hobby's, maar ik heb er duidelijk teveel :O
In het dagelijks leven ben ik SEO consultant.

Vorige

Hoe segmenteer jij je contacten in sociale netwerken?

Volgende

De vijf T’s die werken in de weg zitten

11 Reacties

  1. Wim

    Wat ik nog ergens las was dat het marktaandeel IE ongeveer 52% is…(http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers) dan is het inderdaad de "net iets grotere groep" waarvoor je het doet!

  2. dan_e

    Ze zijn zelfs zo up to date dat Chrome voor het gemak maar niet eens genoemd wordt

  3. David

    Hoeveel keus heb je als je als particulier in Nederland post wilt versturen? Precies.
    Hoeveel motivatie heeft TNT Post dan om

  4. @David je mag toch verontwaardigd zijn over dingen die gewoon een beetje krom zijn nietwaar? En bovendien, er zijn altijd mensen die er niet bij stilstaan dat het zo werkt, of dat dingen krom zijn. Kan geen kwaad om op zijn tijd weer eens wat reuring (zoals Jan Dijkgraaf het noemt) te cre

  5. David

    Dat ben ik volkomen met je eens. Op alle punten. Helaas kiest men wel zelf voor middelmatigheid.

    Zie in dat geval mijn commentaar als aanvulling ^.-

    Klinkt als Ayaan – en als Multatuli.

  6. Ik vind een economische grondslag een hele goede om te overwegen welke browser-compatibiliteit je hanteert. Als Wehkamp niet aan de Opera-browsers wil denken omdat ze daar veel kosten mee hebben die niet opwegen tegen de voordelen? Gelijk hebben ze.

    Opvallen is trouwens dat BBC om die reden zich al terugtrekt uit mobiel internet. Het hele gezeur rond alle browsers kost ze veel te veel geld. Laat die markt zich eerst maar settlen.

  7. @chris daar heb je op zich wel gelijk in, maar als iedereen nou gewoon es volgens de W3C sites zou bouwen, heb je die problemen niet. Het is echt maar een kleine moeite om zaken in alle browsers werkend te krijgen. Mobiel is een ander verhaal, dat heeft meer settlement nodig. En los daarvan: het gaat om content aanbieden, en het probleem is dat het voor de consument op zich niet uitmaakt in welke vorm dat komt, alleen die bedrijven willen alles graag volgens hun eigen huisstijl met allerlei fancy dingen en dat is nou net niet per se nodig. En dat is waar die compatibiliteitsproblemen ontstaan. De consument hoeft geen fancy shit, alleen een werkend systeem, dus bedenk dan eerst iets wat werkt en tuig het dan op tot iets wat ook nog werkt als het er wat mooier uitziet. Ofzoiets. Functiedenken, niet designdenken.

  8. Karel

    @David

    W3schools stats zou ik links laten liggen, die gaan namelijk alleen over de bezoekers van W3schools en dat is niet zo representatief voor de werkelijkheid (oh, en W3schools is niet W3C).

    Je kan beter naar deze kijken:
    http://gs.statcounter.com/

  9. @Karel en David: desalniettemin blijkt dat IE maar hooguit 52% van de markt heeft. Firefox en Chrome zijn toch goede tweede en derde.

  10. David

    @Karel: lees nog eens – "IE is hier aanzienlijk groter dan >>>laten we zeggen onder bezoekers van W3C<<<:"
    I.e. I know 🙂
    @Annelies: 69,1% in september, bedoel je. Nederland loopt achter, zoals ik zei. En 58% wereldwijd, volgens gs.statcounter tenminste.
    http://gs.statcounter.com/#browser-NL-monthly-200909-201008

    @Annelies, 2: Er is helaas een paradox hier – standards compliant websites bouwen is in theorie prachtig, maar dan loop je tegen het fenomeen aan dat je site niet werkt in ‘s werelds (en ‘s lands…) meest gebruikte browser, i.e. IE. Dus moet je optimaliseren voor IE (= verplicht extra werk stap 1, onontkoombaar als je voor breed publiek ontwikkelt). Daarna moet je al die optimalisaties weer checken in FF (= stap 2, wederom onontkoombaar). Dat voegt zomaar 10-20% ontwikkeltijd toe. Voor elke browser extra komt er meer tijd bij, omdat een fix voor browser D een check voor A, B en C betekent – en mogelijk weer een correctie van de fix.
    Standards compliant ontwikkelen betekent

  11. Ik kan er nog inkomen dat ze Netscape browsers niet zouden ondersteunen. Netscape bestaat al zo lang niet meer. TNT-post ondersteunt trouwens helemaal niks. Ze hebben hun website gebouwd met producten van Microsoft en ze hadden geen idee dat de website die dat oplevert door de helft van de browsers niet goed wordt weergegeven. Wat kan je zeggen als je ergens geen verstand van hebt ? Toegeven is geen optie. KPN-helpdesk medewerkers hebben geen verstand van mail. Ze weten wel hoe Outlook-Express ingesteld moet worden ( op automatisch configureren ), maar wat het verschil is tussen TLS en SSL ?? "Nee, dat mailprogramma ondersteunen we niet" is dan wel een veilig antwoord.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén