Populair worden met sociale media – 15 minuten beroemd

In een mailing van SocialStrategyTalk stond laatst een oproep om te vertellen wat het meest bizarre of verwonderlijke was dat je ooit hebt meegemaakt met sociale media. De leukste inzending wordt beloond met een praatje van 5 minuten op het podium tijdens de volgende SocialStrategyTalk. Nu hoef ik niet per se een praatje over sociale media te houden, maar ik heb wel mijn 50 cent opgestuurd. Omdat ook Kees Romkes laatst een blogpost had over het “even” bekend zijn op Twitter en ik beloofd had daar ook een balletje over op te gooien, bij deze: mijn ongezouten mening over populair worden met sociale media en hoe je snel je 15 minutes of fame kunt claimen.

Mijn frustratie

Ik ben begonnen met Twitter omdat ik het mij leuk leek wat meer te weten te komen over bepaalde mensen. Collega’s, vrienden zelfs, kennissen, vrienden van vrienden etc. Een beetje mijn netwerk vergroten en een beetje gezelligheid. Van awards en tweetups had ik nog niks vernomen, dus vriendjespolitiek was mij nog niet bekend. Na een krap jaar begon het me echter wel op te vallen dat bepaalde tweeps elkaar vrij goed kennen, altijd voor elkaar opkomen, elkaar blijkbaar ook vaak in het echt ontmoeten en vooral dat veel tweeps ongelofelijk goed kunnen kontkussen. Dat mag ik natuurlijk niet te hard roepen, want voor je het weet krijg ik weer een stuk of 30 comments ;-).

Maar los van dat kontkussen is er nog een ander fenomeen dat door menigeen wordt waargenomen, namelijk dat iedereen ineens een self-proclaimed sociale media expert is. Zo noem ik bijvoorbeeld @slijterijmeisje, die enige tijd geleden een unfollow van me heeft gekregen omdat ze ten eerste veel te blij is met haar status als expert, ten tweede omdat ze niet op kan houden over het feit dat ze gevraagd is een boek te schrijven over sociale media en ten derde omdat ze onzin riep over leuke stukjes hardware zoals de N900 van Nokia en het mijn werk is om daar een objectieve mening over te hebben en te weten hoe je er alles uit haalt wat erin zit én wat goede alternatieven zijn. Nu heb ik geen idee of ze mij volgt, maar ze reageert in ieder geval niet op diverse replies die ik gestuurd heb. Minpunt, unfollow.

Daarnaast is daar @erwblo, prima kerel overigens, niks op hem persoonlijk tegen, maar het feit dat @coenjacobs roept in de schoolkrant dat Erwin Blom toch wel de oorzaak is van het feit dat Twitter in Nederland zo populair is geworden, geeft al aan wat voor sterrenstatus hij heeft verworven. Beiden (@slijterijmeisje en @erwblo) zijn door dezelfde uitgeverij gevraagd een boek te schrijven over sociale media. Verhalen staan daarbij centraal. Het verkooppraatje van AW Bruna, die verhalen.

Verhalen

Dat is ook zo’n nieuwe trend, verhalen. Ineens roept iedereen die een beetje arty-farty loopt te zijn op Twitter te roepen dat verhalen zo belangrijk zijn. Zo kreeg ik laatst al mot met @metkcom en @raaphorst omdat ik vond dat een CV er nog wel toe doet en zij vonden dat “het verhaal” en “persoonlijke ervaringen” veel belangrijker zijn. Nu gaan ze beiden erg voorbij aan het feit dat zij allebei erg in een bepaalde hoek zitten en dus totaal geen idee hebben van hoe het werkt voor mensen die in iets traditionele beroepsgroepen zitten. Denk ik. Maar dat mag ik ook niet zeggen, want anders krijg ik bij deze nog eens 30 comments bij. Wel leuk trouwens om te zien hoor, in Google Analytics. Misschien krijg ik dan ook aanbiedingen van schimmige adverteerders straks…

Goed, ik ben ook heus van mening dat de persoon en diens ervaringen op internet heus belangrijk zijn en de kleine blogs zijn weer helemaal terug van weggeweest, maar als je serieus op zoek bent naar werk, moet je toch echt aankomen met een goede CV of je moet jezelf wel érg goed kunnen binnenpraten ergens. Dat een blog best ondersteunend kan werken aan het sollicitatieproces staat natuurlijk buiten kijf, dat heeft voor mij ook meegeholpen. Maar puur op mijn online bestaan ben ik niet aangenomen.

Overal aanwezig

Het helpt natuurlijk ook om letterlijk o-ve-ral bij te zijn. Bowlr, Online Tuesday, Twittershizzle, SocialStrategyTalk, Tweetups, en het helpt om vooral hard te roepen dat je daar heen gaat of er bent geweest. En het helpt als @erwblo je leuk vindt en met je praat en het helpt als @bertbrussen je compleet afzeikt op zijn blog en het werkt ook goed als vriendjes wordt met @marketingfacts en @dutchcowboys en @frankwatching. Zou je kunnen denken dat ik het zo slecht niet doe dan. Maar goed, ik word niet gevraagd door AW Bruna om een boek te schrijven. Aan de andere kant, ik ben er al mee bezig, en het gaat over onderwijs en online marketing, waaronder dus ook sociale media vallen. Maar, het wordt geen boek met verhalen en veel name-droppings. Het wordt wel praktisch, een boek waar je echt iets mee kunt. Dat past natuurlijk niet in het straatje van meneer Bruna. Maar ook dat mag ik niet zeggen, want zo zit ik heel snel aan de 90 comments.

Het lijkt erop dat ik net een pot augurken naar binnen heb gewerkt, he? Maar wat ik wil zeggen is: het feit dat je een Dutch Bloggie of Social Star Award wint, of een boek mag schrijven, of 5000 volgers hebt, of advertenties op je blog, dat zegt niet dat jij een leuk persoon bent en dat ik jou wil kennen. Zeker niet als een klein clubje vriendjes van elkaar tegen mij zeggen dat ik jou moet kennen. Gelukkig weet 70% van de tweeps dat ook, en kunnen die er heel hard om lachen als de volgende loopt te pochen met z’n bloggie. Al heeft @jacqveldman die best terecht gewonnen en schept ze goddank niet over op en kende ik haar al 4 jaar voordat ze die bloggie won. Ik vind dan ook dan Marketingfacts vooral niet te erg zijn best moet doen om de volgende bloggie te winnen. Geldt voor alle blogs trouwens: doe waar je goed in bent, blijf bij je leest, zogezegd. Je schrijft voor jezelf en de mensen die jou toch al leuk vonden om te volgen, niet een groepje mensen dat je pas interessant vindt als je iets gewonnen hebt.

Hoe word ik zelf beroemd?

Erg genoeg niet met iets waar je echt goed in bent. @slijterijmeisje is slijter, maar verkoopt zichzelf als sociale media guru. @erwblo is journalist, maar verkoopt zichzelf inmiddels als sociale media guru (maar @erwblo heeft gewoon als journalist zijn sporen wel voldoende verdiend, in tegenstelling tot en niet nader genoemde slijter waarvan de zeeuwier-jenever nog van de medicinale alcohol moet worden ontdaan).

Hoe dan wel? Roepen dat je alles weet van sociale media omdat het zo goed voor je gewerkt heeft. Hele epistels schrijven daarover aan iedereen die het wel of niet lezen wil en vooral op Twitter roepen dat je die ervaring graag wilt delen. Even pas op de plaats: Twitter is niet gelijk aan sociale media. Wat de zogenaamde guru’s doen is gebruikmaken van sociale NETWERKEN. Das iets anders. Nja, weer een nieuwe discussie, doen we een andere keer! Verder: zorg dat je belangrijke mensen kent, overal bij bent en zeg vooral dat je erbij bent. Wees heel irritant, vraag iedereen om zijn of haar twitternaam, antwoord vooral niet op replies (onbereikbaarheid doet willen) en zorg dat je AW Bruna kent. Want gewoon je sporen verdienen met iets wat je kunt en zo betrouwbaarheid en relevantie genereren, da ken nait!

Zo kan ik waarschijnlijk nog wel 5 jaar bloggen over SEO en online marketing, maar er zullen altijd van die figuren blijven die me niet geloven als ik tips geef over dat onderwerp. “Want ik heb zelf dit meegemaakt en dus heb jij ongelijk en klopt dit niet”. Ik maak ook wel eens iets mee. Maar meemaken is ontzettend subjectief en totaal geschaafd aan je eigen werkelijkheid. Daarom zijn er mensen op de wereld die zich specialiseren: om naieve mensen te helpen bewustworden van meerdere visies, waarheden en werkelijkheden. Das net als met privacy, je hebt geen idee wat het is, totdat je erachter komt dat je heel naief bent geweest met het verstrekken van je gegevens en je helemaal volgespamd wordt met telefoontjes en mailtjes en smsjes of in het ergste geval je identiteit gejat wordt.

Zo, ik ben mijn ei weer kwijt, ik ben ervan overtuigd dat meer mensen het met mij eens zijn dat je Twitter niet moet gebruiken om populair te worden. Personal branding gaat tot bepaalde grenzen, daarna wordt het egotrippen.

Basta.Disclaimer: nee, ik hoef niet zelf beroemd te worden of een award te winnen.

Over Annelies Verhelst

Annelies VerhelstIk ben dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken (yay, cadeautjes!), tattoos, planten (binnen en buiten), films en series kijken, boeken lezen, eindeloos nerden, schoenen, koffie, okΓ©, ook thee en meer. Kan dagen praten over mijn twee katten Milo en Fendi #catlover
Hou niet van hobby's, maar ik heb er duidelijk teveel :O
In het dagelijks leven ben ik SEO consultant.

Vorige

Meer bezoekers op je website – deel 2

Volgende

De KvK en mijn privacy, hoe zit dat als ZZP-er?

61 Reacties

  1. Herkenbaar en helaas niet enkel van toepassing op Twitter. Nederlanders pochen nou eenmaal graag over daden van anderen. De Wereld Draait Door is niet anders dan een parade van praatjesmakers en zelfverklaarde expert. Wel een leuk programma soms, daar niet van.

    Ik stoor me er al jaren niet meer aan. Al noemt Erwin Blom me soms nog steeds ‘zuur’. Van hem kan ik het hebben. De enige kanttekening die ik wil maken bij je stukje gaat dan ook over Erwin Blom. Die mag zich wat mij betreft wel nieuwe media-expert noemen omdat ie meer dan tien jaar heeft gepionierd met nieuwe nieuwe bij de VPRO. Zonder Blom geen 3voor12.

    Over Bert Brussen maak ik hier liever geen woorden vuil πŸ˜‰

  2. @theo zie ook mijn notities over Erwin Blom her en der en op Twitter.

  3. Het is absoluut waar dat er teveel selfclaimed experts rondlopen en er teveel mensen waarde hechten aan het directe netwerk wat zij om zich heen hebben… Dit is iets wat echter niet alleen online gebeurt, maar overal. Ik begrijp dat je met dit stuk je hart wilt luchten, maar ik denk dat je daarmee je doel voorbij bent geschoten.

    Ik denk dat je betere voorbeelden had kunnen gebruiken dan deze personen en beter nog, het niet op de man had kunnen spelen. Daarmee was je post krachtiger geweest. Nu zullen mensen er eerder aanstoot aan nemen of denken dat het om vanwege een conflict geschreven is…

    Maar ik wordt zeker moe van al die selfclaimed experts die het allemaal nodig achten om een boek te schrijven… helemaal daar een marketeer toch zou moeten weten dat er markt moet zijn voor een product… terwijl de massa nog amper weet wat ze met al die vernieuwende online zaken moeten… laat staan dat ze dan kunnen kiezen uit die 100 boeken daarover…

  4. @elskamp je hebt gelijk dat het iets subtieler had gekund, maar dan was het niet goed uit de verf gekomen hoe ergerlijk dit soort gedrag is. Ik ben altijd te subtiel en dat komt nooit aan. Dit wel. Zoals gezegd: Erwin Blom heb ik verder alle respect voor, helaas wordt de hype rond zijn persoon door mij inderdaad als voorbeeld genoemd, en van Slijterijmeisje blijf ik van mening dat ze voor mij gewoon lichtend voorbeeld is voor dit soort praktijken, sorry daarvoor dan. De reacties die ze stuurt op Twitter maken precies mijn punt duidelijk, alsmede het feit dat ze zelf hier ook niet de interactie aangaat.

    Voor de duidelijkheid: Er is geen sprake van een conflict tussen mij en wie dan ook, hooguit hierna ;-).

  5. itspim

    Ik neig ernaar je gelijk te geven – maar ik vind ook dat je jezelf schuldig maakt aan wat je predikt door flauw en niet-inhoudelijk sentimenteel te doen. Sta daarboven.

    Social media is iets vreemds, sociologisch.Ik ben geen expert, maar gebruiker. Zoals een automobilist wel iets van ‘t verkeer zal weten. Op de een of andere manier zijn ‘social media’ dichtbij, maar toch losgekoppeld waardoor je conversatietypen krijgt die mensen, alle echte hele mensenmensen-mensen ook, in ‘t eggie nooit zouden aangaan (face2face, dat is). Zo geldt dat ook voor ‘hang naar erkenning’- mensen zijn net iets aandachtsgeiler dan in ‘t echt en net iets minder gevoelig voor tegengestelde signalen. Zonder de student uit te willen hangen: meer dan de helft van onze boodschap brengen we woordloos over. In ‘t echt.

    Hoort erbij.

    Internet is een plek van hyperpersoonlijkheid, dat weet je, dat filter je. Twitter is een hele smalle slice van de samenleving, alles in ongeveer dezelfde hoek. Een soort separation-experimen. Je kunt het ook inteelt noemen. Maar wel leuke inteelt waar mensen die er aan meedoen veel uit kunnen halen – juist omdat het in dezelfde hoek is. Twee kanten aan dezelfde medaille.

    En ach, hoe ieder zich dan manifesteert. Volgen is een keuze. Als je nog een ouderwets CV moet hangt je loopbaan er ook niet vanaf. Toch?

  6. Leuk en vermakelijk stukje, maar het hele artikel is overbodig als je beseft wat h

  7. Ik ben het met Elskamp eens. Er lopen inderdaad veel selfclaimed experts rond, waarbij je bij sommigen de nodige vraagtekens kunt zetten bij de expertise…

    Of met dit stuk het doel wordt voorbijgeschoten weet ik niet .. als het minder scherp was neergezet, dan was inderdaad de ergenis van Annelies waarschijnlijk wat minder uit de verf gekomen. Daarnaast was de attentiewaarde ook minder geweest

  8. @itspim ik ben me bewust van de keerzijde natuurlijk anders was ik niet aan Twitter begonnen of allang gestopt. Ik zeg hier alleen dat die maffe trend een keer moet stoppen en dat alles beter was toen men bloggen nog gewoon voor zichzelf deed. Ik doe dit ook voor mezelf, omdat IK me eraan erger. Dat mensen het met me eens zijn is leuk, maar ook al had niemand hier op gereageerd, dan nog had ik t best gevonden.

    Twitter is inderdaad een afspiegeling van de samenleving en ook IRL ga ik dus niet om met mensen die mij niet liggen en kan ik ook behoorlijk over dat soort types lopen zeuren, dat weten mijn vrienden maar al te goed. Dus, ik mag dat hier of op Twitter ook doen. Voor jullie als lezer geldt ook dat je me niet per se hoeft te volgen of dit blog hoeft te lezen he ;-).

    En mijn loopbaan hangt idd niet van mijn CV af.

  9. Ik volg je sinds kort op twitter, maar geef hier maa even commentaar, geweldig stuk. Ik zie Twitter ook om nieuwe contacten op te doen en om kennis te delen. blijf je voorlopig volgen zoalng je deze interesante stukken schrijft.

    En nog steeds is het CV belangrijk ondanks dat ik in de techniek werk.

  10. @mark Nja, wat ik al zei tegen itspim: je hoeft het niet te lezen en ik mag naar eigen inzicht zeuren erover. Dat filteren is soms best moeilijk en als Fransie in mijn tijdlijn heel vervelend wordt dan krijgt ie ook n unfollow en als ie echt rare dingen zegt krijgt ie dat gewoon te horen. En het zal je verbazen dat de grens tussen zin en onzin bij veel mensen nogal wazig is, dus niet iedereen kiest er direct voor om iemand te unfollowen.

  11. +1

    Trouwens, een ekte sociale media goeroe luistert ipv predikt (rants uitgezonderd, natuurlijk ;)). Sociale media is toch samen denken, samen delen en samen cre

  12. itspim

    Volgens mij zijn we het niet fundamenteel met elkaar oneens Annelies πŸ˜‰

    Wat ik een beetje proef is dat je je ergert aan mensen die niet zoals jij zijn. Een heel herkenbaar gevoel overigens. Ik denk dat je daarbij ook zeldzaam bent in je IRL eerlijkheid (aangenomen dat dat klopt). Ik ken vooral mensen die, laat ik het positief benaderen, wat terughoudender daarmee omgaan. Dan zijn er ook nog de mensen die ik vrienden noem, degenen die ik mag vertellen dat ze bullshitbingo spelen zonder dat ze gaan huilen.

    Overigens ben ik het met je oneens dat Twitter een afspiegeling van de samenleving is. De samenleving is heel wat complexer.

  13. @itspim Ik bedoel meer qua personen en meningen :), die afspiegeling. Ik erger me niet zozeer aan mensen die niet zoals ik zijn hoor (gelukkig juist dat ze niet zoals ik zijn), maar meer aan mensen die voor mijn gevoel hun eigen doel voorbijgeschoten zijn en bewust of onbewust alleen met hun ego bezig zijn. Mijn vrienden mogen mij het ook vertellen als ik idioot bezig ben, maar wil niet zeggen dat ik mezelf aan ga passen, soms wel, soms niet. Slijterijmeisje en anderen die zich aangesproken voelen mogen ook zelf bepalen wat ze hier mee doen.

  14. Toen ik hoorde en las over "Personal Branding" in combinatie met sociale media en netwerken kreeg ik altijd zo’n hele zure bijsmaak in mijn mond. Het klonk logisch en spannend, jezelf profileren op het web, maar intu

  15. Nu ik de rest van de reacties heb gelezen, wil ik toch nog het volgende kwijt.

    Veel mensen zeggen ook dat sociale media om kennisdeling en informatie gaat, eigenlijk wat Mark Visbeek ook aanhaalt. Daar maken we wel vaak een knoeper van een denkfout. Immers het woord, "sociale media" zegt het al, het is sociaal, dus je hebt met mensen te maken. De informatie die mensen verspreiden en delen is zeker van groot belang, maar staat nooit los van de sociale context waarin het gezegd wordt. Informatie die ik verspreid kan wel eens heel anders overkomen als wanneer Erwin Blom het doet, ook al zijn de tweets en verdere info exact gelijk. dat komt omdat men ook veel waarde hecht aan de persoon en de relatie die men met die persoon heeft. Dat weten de "social media guru’s" en personal branders maar al te goed, ook al noemen ze dat nooit zo specifiek.

    Daarbij vinden er processen plaats die in de sociologie in real life ook gelden. Als je genegeerd wordt door iemand, dan doet dat wat met je. Ik vind het dan niet kloppen dat men zich blind staart op louter "informatie". Wat dat betreft zou ik haast zeggen dat sociale media ook behoorlijk asociaal kunnen zijn en het narcisme (waarvan we al zo veel hebben in dit land) bij mensen kunnen bevorderen. Misschien is dat wel wat de Koningin bedoelde met haar kersttoespraak, maar ja.. laat dat de guru’s maar niet horen.

  16. Leuk dat je me even benoemd als mogelijk aanstichter van dit verhaal en fijn om je motivatie mee te krijgen.

    Zegt iets over jou, dus wanneer ik je een keer ontmoet hoop ik dit eens met je te bespreken, genoeg te zeggen over de zin en onzin van sociale media en ach, je bent al "guru" als je 1% meer kennis hebt dan een ander in mijn optiek. Daar trek ik dus niet zo hard aan.

    Hoop je een keer "fysiek" in een sociaal netwerk als seats2meet te ontmoeten

    (nog een klein tipje voor je site, staat nog 2008 onder ;))

    x

  17. Ik heb ook een boek geschreven πŸ˜‰ (samen met anderen). We kwamen op het fenomeen ‘hyperego’s in Me the Media. Aan de ene kant gehyperlinked aan alles en iedereen, aan de andere kant "he kijk mij eens", lekker je ego etaleren. Het stikt van de hyperego’s op twitter en vast ook wel een hele dot normale mensen -maar wat is normaal πŸ˜‰

    Zou je jouw verhaal willen doen op de volgende SST. Misschien tussen allemaal van die hyperego’s, misschien valt het mee. Maar deze kijk op de verhalenzaak zou een interessante + relevante discussie op gang kunnen brengen.

  18. @menno hangt er even vanaf of ik dan vrij kan krijgen (werkende mensch) maar lijkt me leuk, had al een mail gestuurd op die vraag over bizarre verhalen en omdat ik daar niks van vernam ben ik alles maar even voor geweest ;-). Mail me anders even hierover :).

  19. @slijterijmeisje ik vermoed dat de schrijfster dit stuk voor een groot gedeelte satirisch bedoeld is.

  20. @Annelies, prima, ik mail je.

  21. Nou dat denk ik niet, er zit teveel wrok in. De netwerken die ze benoemt bestonden al lang voor Twitter. In min geval begon ik die op te bouwen in 2003 toen ik begon met bloggen. Het kost wat tijd en energie maar dan heb je ook wat:-)
    Er waren in 2005 en 2006 al businessbloggerbijeenkomsten waar de mensen waar ik nu nog steeds het meeste en intensiefste contact mee had verschenen. De kracht van online ligt namelijk voor mij voornamelijk offline. Online, waar Twitter inmiddels deel van uitmaakt, is slechts een tool om offline te netwerken en te delen waar je mee bezig bent voor die mensen die dat interesseert. Als je het niet interesseert doe je een unfollow of ga je gewoon niet volgen.

  22. @petra Het gaat me in dit artikel niet zozeer om dat volgen of niet volgen, dat zal me worst zijn. Al vind ik het jammer dat je de volgberichten uit hebt gezet, want er zitten veel waardevolle mensen tussen, die zeker de moeite waard zijn om te bekijken, ook met slotje. Ik vind het ronduit arrogant om mensen met een slotje meteen uit te sluiten, je kunt ze namelijk later altijd nog unfollowen als het tegenvalt.

    Het gaat mij ook niet zozeer om het feit dat je een N900 mag testen, das inderdaad leuk, vind ik zelf ook, het is mijn werk tenslotte. Het gaat mij om de dingen die je tweet, om de discussies die je al dan niet aangaat en de inhoud daarvan. Vooral die inhoud is waar veel mensen over struikelen.

    Daarnaast gaat het mij er ook om dat je inderdaad zoals je zelf zegt een winkel hebt, en dat ik vind dat je daar de focus op moet leggen. Je had ook gewoon je kennis over wijnen en slijterijen kunnen gebruiken om lezingen te geven en dan even kort kunnen vertellen over sociale netwerken, ipv andersom. Je gebruikt sociale netwerken om meer te verkopen en daar is niets mis mee, maar ik vind het te ver gaan om iemand daarmee meteen allerlei awards toe te kennen of te vragen voor allerlei lezingen. Je kunt daar zelf ook veel bescheidener in zijn, ZEKER als je offline veel belangrijker vindt. Er zijn namelijk nog zoveel meer mensen die ook goed gebruik maken van sociale netwerken en nooit of te nimmer een award zullen winnen of een boek mogen schrijven en ik vind het ronduit arrogant om dan te stellen dat je expert bent in sociale netwerken (noteer ook even het verschil tussen netwerken en media) op die manier. Dat zijn we geen van allen, hoe hard een groepje mensen iemand ook tot een expert probeert te maken.

    Mijn artikel is inderdaad wat op de man af, maar is gericht op diegenen die iemand tot expert verklaren EN op diegene die zelf niet bescheiden genoeg is om een grens te trekken bij bepaalde dingen.

    Even voor het beeld, internet wordt maar door een 20% procent van de Nederlanders ZO actief gebruikt. Het is dus onwijs makkelijk om jezelf expert te noemen en dan de andere 80% zogenoemd te inspireren. Er is altijd een groep mensen die zelf niet op het idee komt.

    Anyway, bescheidenheid siert de mens is wat ik wilde zeggen met dit artikel en in Breskens heb ik niks te zoeken, genoeg slijterijen in den lande die dichterbij zijn. Desalniettemin fijn dat ik welkom ben. Daarnaast blog ik ook al sinds eind 2004 en ben ik ook sinds die tijd her en der actief geweest in verschillende netwerken en weet zelf ook donders goed wat er te koop is en wie ik waarvoor moet hebben en hoe ik die netwerken moet gebruiken. Ik doe het alleen niet omdat ik gewoon geen zin heb om zelf onderwerp te worden van een hype.

    En just for the record: het heeft NIKS met wrok te maken. Ik geef alleen aan dat er een aantal dingen ontzettend krom zijn gegaan sinds sociale netwerken helemaal hot zijn. Dat jij toevallig lijdend onderwerp bent hiervan, komt alleen omdat jij me opviel de laatste tijd. Ik blog al sinds jaar en dag puur voor mezelf, om mijn ei kwijt te kunnen, en niet met het doel er enorm veel uit te halen en heel veel mensen te leren kennen en al helemaal niet om vooral veel mensen te vriend te houden en te maken (bewijze ook dit stuk). Dat dat nu toch gebeurd is in de loop van de tijd is meer een leuke bijkomstigheid.

  23. Iedereen gebruikt het internet op zijn/haar manier en die lezingen zijn ontstaan uit de vraag. Die lezingen gaan namelijk over ondernemen.
    Presentaties over wijnen en whisky’s doe ik ook nog steeds, maar dan in mijn eigen proeflokaal.
    Naast mijn slijterij ben ik me meer gaan toeleggen op die Social Media en op schrijven sinds ik na een jaar op bed te hebben gelegen en twee operaties mijn fysieke werk niet meer kon en mocht doen. Zo maakt iedereen soms gedwongen keuzes. Die van mij was me meer toe te leggen op mijn grootste hobby die me niet fysiek belastte en ik vind het geweldig, en daar hoef ik niet bescheiden in te zijn, dat ik mijn verhaal nu overal mag vertellen. Het liefst was ik namelijk vroeger cabaretiere geworden en ik sta nu wel op die podia.
    De irl extraverten zijn dat ook online. Ik was degene die als kind op tafel moppen stond te vertellen en in mijn puberteit op barkrukken stond te zingen.
    Ik heb met behulp van Social Media inmiddels bijna al mijn jeugddromen verwezenlijkt en ben daar elke dag nog blij mee.
    Ik heb er de laatste 6 jaar zo’n beetje dag en nacht voor gewerkt en dat had niet gekund als ik niet geveld was door die nekhernia’s en uitgeschakeld werd, want dan had ik gewoon mijn containers kunnen legen en schappen kunnen vullen. Ik zie de aandacht die ik de laatste tijd krijg dan ook als waardering voor mijn werk. En in 15 minuten lukt je dat niet, het is juist een lange termijn traject.

  24. [quote]Er zijn namelijk nog zoveel meer mensen die ook goed gebruik maken van sociale netwerken en nooit of te nimmer een award zullen winnen of een boek mogen schrijven en ik vind het ronduit arrogant om dan te stellen dat je expert bent in sociale netwerken (…) op die manier. [/quote]

    Dit is een heel interessant kantelpunt. Het succes dat @slijterijmeisje heeft geboekt dankzij sociale media is niet te ontkennen. Net als de enorme buzz rond het Roger Smith hotel of Die Antwoord. Lichtende voorbeelden van een succesvolle integratie van sociale media.

    Maar waarschijnlijk zijn deze successen niet te repliceren, het is voor een enorm groot deel namelijk te danken aan:
    1. irrelevantie
    2. op de juiste plek op het juiste moment
    3. uniekheid

    Je _mag_ jezelf geen expert noemen omdat je 1x de jackpot wint. Ben je een ekte expert? Doe het nog een keer, in een andere markt met een ander product!

  25. … Dat neemt trouwens niet weg dat je mensen weldegelijk kunt inspireren met jouw verhaal van jouw jackpot.

    Hoe meer inspiratie, hoe beter. Maar gebruik er asjeblieft een andere titel voor πŸ˜‰

  26. Maar het zijn wel altijd anderen die mensen als expert benoemen, dat doen ze niet zelf. Ik noem mezelf liever ervaringsdeskundige. Je kunt mensen niet kwalijk nemen als iets ook eens een keertje goed gaat en ze successsen boeken.

  27. @Annelies. Bijzonder vermakelijk verhaal. Ik moet erg hard lachen om de wijze waarop jij je verhaal vertelt. Vervolgens nog harder moeten lachen om de reacties.

    Ik denk dat je een gevoelig punt aansnijdt. Op internet wil iedereen maar al te graag zijn 15 minutes of fame claimen. Goed dat je hier aandacht aan besteedt. Even met beide benen op de grond. Alleen uitkijken dat je dankzij deze posting zelf niet beroemd wordt. πŸ˜‰

  28. @petra je kunt het ook heel fijn vinden en nog steeds bescheiden zijn, zoals ik er meer ken. Dat zit gezien je verhaal niet in je karakter zo te merken. Maar schermen met je ziekte of defecten vind ik erg flauw, voor een ander kan iets heel anders ook een trigger zijn om dingen anders aan te pakken en jeugddromen te verwezenlijken, maar niet iedereen doet alsof dat zo onwijs bijzonder is. Iedereen kan van de trap vallen en zijn rug breken en daarna gedwongen zijn iets anders te gaan doen en zo wellicht zijn dromen waar gaan maken. Het feit dat ik liever nu meteen achter mijn dromen aanga wil niet zeggen dat ik minder ben dan iemand op 39 jarige leeftijd erachter komt dat ie zijn ervaring kan gebruiken voor iets heel anders. Het feit dat ik jong ben zegt niets over mijn ervaringen, wijsheid of wat dan ook. Zeker als je mij niet kent of wilt kennen, want inmiddels heb ik nog steeds geen follow request gezien van je terwijl we nu aan het interacteren zijn en dat was volgens mij criterium nietwaar? Ik vraag me vooral af waarom je dan niet gewoon cabaretiere bent geworden en een slijterij bent begonnen. Dan had je nu al een succesvol podiumbeest kunnen zijn en had je meteen aandacht gekregen, zonder dat mensen het raar vinden.

    Maar ervaringsdeskundige of expert klinkt nog steeds als een pot nat. Inspireren oke, en ik gun het je zeker, en ik zei ook al dat het deels aan anderen ligt, maar je bent er zelf dus ook totaal niet bescheiden in en maakt er volop gebruik van. Als je maar wel bewust bent ervan dat het allemaal heel tijdelijk kan zijn en je met zo’n groot bereik ook enorm kwetsbaar bent en dat het allemaal ineens kan instorten. Daarom siert bescheidenheid. Dan word je ook niet ineens in je wiek geschoten als iemand wat negatiefs over je zegt.

    Daarbij komt: als mensen eenmaal je verhaal hebben gehoord willen ze daarna toch dieper en verder met het onderwerp. Een verhaal boeit maar 1 keer, net als dat je een boek een keer leest en daarna bijna nooit meer leest of inziet. Het omzetten naar praktisch mist in heel dit systeem van verhalen vertellen. Mensen willen nog altijd aan het handje worden genomen en praktische adviezen krijgen. Eerst betaald worden voor je verhaal en vervolgens dik binnenlopen als 50 man uit die zaal om je gericht advies vraagt is de grootste truc ooit en daar wordt in dit kader nogal misbruik van gemaakt. Mooi verhaal == business, ipv kennis/expertise/vakmanschap==business.

    Nogmaals Petra: het artikel is gericht op "het systeem" en deels op de inhoud van je tweets, dus dicht jezelf niet teveel eer toe hier. Wat ik op het oog heb qua statement gaat verder dan een slijter uit Breskens op de tenen trappen.

  29. @sander komt wel goed πŸ™‚ heb toch geen tijd om beroemd te zijn ;-). Verhaal vertellen bij SocialStrategyTalk is tot daaraan toe, maar verder…neuh. Ik heb behalve mijn mening weinig publiekelijk te melden, voor seo en online marketing sturen ze maar een mail naar mijn [url=http://www.insperide.nl]ondernemingkje[/url], help ik ze wel persoonlijk πŸ˜‰ Geen grote sessies voor mij!

  30. Mijn verhaal over mijn gezondheid was wel het cruciale omslagpunt voor mij, dat mag jij dan zielig vinden, het is het niet.
    Dingen gaan nu eenmaal zoals ze gaan en ik hoef dat ook niet te verdedigen.
    Jij bepaalt namelijk gelukkig niet waar ik of anderen hun pijlen op moeten richten en hun energie in moeten stoppen, dat bepaal ik gelukkig helemaal zelf. En het klopt wat je zegt, na zo’n presentatie heb ik veel mensen aan de telefoon voor gerichtere praktische adviezen. Die help ik dan ook zover ik kan.
    Ik hoef je niet te volgen toch om hier mijn mening te kunnen geven? Het is nog steeds jouw keuze met een slotje te twitteren. Als je zou willen dat ik en iedereen je tweets konden lezen haalde je het slotje er wel af. Je hebt het slotje er waarschijnlijk alleen maar even afgehaald gisterochtend om mij op deze post te wijzen, want heb later niets meer van je gezien. Ik laat me niet dwingen te volgen.

    Wat jij raar vindt mag je ook helemaal zelf weten.
    Gelukkig is iedereen anders. Ik ga altijd de discussies aan, ik hou juist van debat, dus zal ook nog wel even blijven reageren hier.
    Ik ben het met je eens dat alles tijdelijk en vergankelijk is.
    Ik gun iedereen dan ook alle succes. Vooral als dat succes voortkomt uit eigen kracht. Het is vaak een stuk krachtiger aan te geven hoe jij dingen doet, ziet en zou doen dan te bekritiseren hoe anderen, die anders zijn dan jou, dat doen. Dus als ik je een tip mag geven: werk vanuit je eigen kracht in plaats van uit negatieve energie

  31. @petra om dat laatste moet ik even hard lachen, want iedereen die mij kent die weet dat ik over het algemeen heel positief ben en zo in het leven sta. Ik heb mijn slotje eraf gehaald voor Twittershizzle en niet voor jou. Alleen door de storm aan reacties heb ik het slotje er weer op gegooid, omdat ik graag controle heb over wie mijn tweets lezen, dat is ook waarom ik het slotje er in eerste instantie op heb gezet, na ruim 2 jaar zonder gedaan te hebben en heeft anderen er niet van weerhouden mij te gaan volgen.

    Ik weet dat je altijd discussies aangaat, de inhoud daarvan valt me met enige regelmaat hard tegen, zeker als mensen kritisch op je zijn. Jij verwart kritisch met negatief, en sommige stukken van mijn artikelen waren inderdaad wat negatief, heel bewust overigens en mijn karma vindt dat vanzelfsprekend minder prettig, maar het maakt donders goed duidelijk wat ik ervan vind. En nu zou ik graag zien dat je de discussie even buiten jezelf trekt en stopt met roepen dat dingen jouw of mijn keuze zijn en dat ik dingen zelf moet weten, dat weet ik zelf ook wel, daarom schreef ik deze blogpost.

    En bedankt voor de tip, maar van mijn eigen kracht uitgaan doe ik allang, en ook dat zou je weten als je me kende of een poging daartoe deed. Deed ik dat niet dan zat ik nu nog in Terneuzen een beetje gereformeerd te zijn zonder blog en weinig internet (en nee, dat is geen sneer naar geloof). Dit blog is deel van mijn kracht en heeft behalve dit artikel weinig met negatieve energie te maken, tis niet voor niks roze en je weet zelf neem ik aan ook waar een orchidee voor staat.

  32. Zoals ik al zei; ik wens je succes!
    Ik reageer zoals ik reageer en zoals ik ben, zoals jij dat blijkbaar doet zoals jij bent. Dat mensen anders reageren en zich anders gedragen maakt mensen juist uniek. Er zullen altijd mensen zijn die dingen in je waarderen en die dat niet doen of zich aan je storen. Zo zit het leven nu eenmaal in elkaar. You win some, you lose some.
    Jij schrijft deze blogposting en kon verwachten dat ik dan ook ging reageren, op mijn manier. En nee mensen die al bij voorbaat aangeven dat ze zich aan me storen worden inderdaad niet teruggevolgd, ook niet als ze me daartoe proberen te dwingen. Ik zoek zelf vooral positieve energie en wil die graag ook geven aan mensen die daarvoor open staan.

  33. @petra en jij bepaalt dat hoe? Door alleen deze post te lezen? Lekker kortzichtig dan.

    En you win some, you lose some betekent ook dat niet alles wat je vindt positief zal zijn, dus ernaar zoeken is onzin. Zelf positief leven (en dat is niet alleen maar aardige mensen opzoeken en daarmee praten, maar ook een katalysator zijn voor negatieve energie waar je mee te maken hebt) levert veel meer op. Anders krijg je alleen maar mensen die altijd aardig tegen elkaar zijn en alles van elkaar aannemen en nooit iets verkeerd doen. Dat maakt naief en dat levert kromme situaties op zoals in deze blogpost beschreven.

    En als je een update wilt over hoe ik als persoon in elkaar steek en wat mijn normen en waarden zijn dan raad ik je aan daarnaar gewoon onderzoek te doen en ernaar te vragen en niet zomaar afgaan op een enkele (op jou gerichte, dus negatief) blogpost, die weinig zegt over hoe ik over het algemeen ben. Ik heb over jou als persoon bijzonder weinig gezegd, alleen over je tweets en de inhoud daarvan en als je dat niet kunt hebben, zegt dat al een heleboel over je. Je neemt nu constant aan dat ik zelf niet ook al een aantal dingen heb bedacht. Wat zegt jou wat mijn verwachtingen waren over deze blogpost of hoe ik denk dat mensen gaan reageren of jij, in die zin? En denk je dat ik niet ook al bedacht heb dat mensen uniek zijn of dat ze volledig het recht hebben om te doen wat ze zelf willen? En ondanks dat ik daarover heb nagedacht, schrijf ik nog steeds deze blogpost en reageer ik nog steeds op je, gewoon omdat ik vind dat ikzelf bepaal hoever ik mijn mening mag uitdragen en omdat het (nogmaals) niet over alleen over jou gaat. Ik hoop serieus dat mensen zo over mij gaan schrijven als ik me als een diva ga gedragen, wellicht dat ik dan weer wakker word. Maar ik denk niet dat het ooit zover komt.

    Vreemd dat je als cabareti

  34. @Petra: Interessant dat je begon over extraverte personen. Naar mijn indruk maak je er wel een grote denkfout bij. Het feit dat je voor een groot publiek staat, heb je niet perse te danken aan het feit dat je extravert bent. Ik zelf ben nogal introvert, maar heb ook lezingen gehouden, voor de klas gestaan met 30 stuiterende pubers en workshops gegevens aan docenten en ouderavonden aan ouders. Dus je argument hier gaat niet op. Het komt bij mij beetje over alsof introverte personen zielig in een hoekje zitten en nooit kans maken op dat succes, want ze schreeuwen immers niet zo hard.

    En daar ligt een verschil. Doorgaans zijn introverte personen erg uit op kwaliteit ipv kwantiteit, vooral in hun sociale relaties. Daarnaast maak je nog een denkfout dat het in irl hetzelfde is als in de sociale netwerken op het web. Helemaal niet! In een groep kan de persoon die het minste zegt, de meeste aandacht opeisen. In sociale media is dit totaal niet zo, dus betekent dat de persoon die het hards en langst roep, de meeste aandacht krijgt, ondanks de kwaliteit en daar ligt de hele clue.

    Ik heb de indruk dat Annelies waarde hecht aan die kwaliteit, maar zich ergert aan "schreeuwers" en "idolen" en "social media afgoden" die aandacht weg halen bij die kwaliteit, of ze dit nou zelf willen of door anderen zo worden neergezet (zoals bij jou). In dat opzichte kan ik haar goed begrijpen en moet ik zeggen dat ik eens met haar ben. Het gaat zo erg om die buitenkant, het vlakke verhaal en de doorzichtige presentatie en hoeveel vrienden of followers je hebt en hoe aan de hand daarvan jouw waarde wordt bepaald. Dat is gewoon snobberij. Waar is de aandacht voor de inhoud, voor de kennis en expertise? En dan bedoel ik de echte indien mogelijke wetenschappelijke kennis. Het lijkt soms wel of hard roepen je meer oplevert dan twee studies over nieuwe media en bezig zijn voor je doctoraal (misschien nog een wens van mij). Dit alles is voor mij ook aanleiding om te twijfelen over de "wisdom of crowds" als vervanging van wetenschappelijke studie met een autoriteit. Ik ben er zelf niet uit. Ik voel intu

  35. Ik zeg helemaal niet wat je mag en niet mag, ik zeg alleen dat je rekening moet houden met het feit dat de mensen waarover je schrijft zelf gaan reageren.
    Het gaat er in de hele wereld niet echt om wat je kent maar vooral om wie je kent als je iets wilt bereiken. Dat is niet nieuw maar van alle tijden. Alleen met Social Media succes hebben bestaat dan ook niet.
    Social Media is slechts een verlengde van irl. In de Social Media kunnen dan wel weer eenvoudig nieuwe contacten ontstaan omdat je eenvoudig mensen met dezelfde interesses vindt die later offline waardevol zullen blijken te zijn.
    En je hebt gelijk, mensen die te bescheiden zijn en blijven bereiken doorgaans minder exposure, sla de roos van Leary er maar eens op na.
    Die bescheidenheid is trouwens typisch Nederlands, in Amerika kijkt men daar heel anders tegen aan. In Calvinistisch Nederland worden mensen die succes hebben of op wat voor manier dan ook opvallen vaker met de nek aangekeken. Maar ik ben dan ook een frivole katholiek uit het westen:-)
    Social Media is wat mij betreft een zichtbare uitvergroting van de aloude netwerken van mensen met gelijke interesses die er altijd al waren. Het werkt alleen sneller en wereldwijd en plaats, geografisch gezien, is een stuk minder belangrijk geworden. En dat verhaal en wat het mij bracht blijf ik graag vertellen voorlopig.

  36. @petra, je snapt het gewoon echt niet. Als het gaat om WIE je kent, dan komt je dus ook nergens op eigen kracht. Meeliften heet dat. Lees volgende keer mijn reactie aub beter, dat scheelt nodeloos herhalen van dingen. Als sociale netwerken (niet media!) een verlengde zijn van irl, dan moet je er ook niet zo’n ophef over maken. En Amerikanen zijn om die arrogantie meestal ook heel vervelende mensen en dat heeft niks met katholiek en protestant te maken, want protestant zijn ze daar ook.

    Dat de netwerken een vergroting zijn aloude netwerken staat buiten kijf, maar irl maak ik er ook ophef over als er weer een of andere flapdrol groots loopt te doen en iedereen die persoon als een god loopt te behandelen. Een acteur wordt ook aanbeden en acteren is alleen zijn werk, niets bijzonder, gewoon alledaags. Succesvol kun je zeker wel zijn zonder daar ophef over te maken en zonder arrogant te worden. Het zijn de vervelende trekjes die mensen krijgen waarvoor ze met de nek worden aangekeken, niet om hun succes. Alsjeblieft zeg, maak het nou niet mooier dan het is.

    Het brengt iedereen wel wat, mij ook, alleen ik hoef het niet aan de grote klok te hangen en er enorm arrogant over te doen. Ik ben op mijn manier succesvol en heel tevreden met mijn leven, en daar hoef ik op geen enkele manier waardering voor te krijgen. Kwestie van gewoon met beide benen in de klei blijven en je kansen pakken daar waar ze liggen, dus ze ook leren zien en heeft weinig te maken met wie ik ken. Zelfs een zwerver op straat kan mij helpen iets in te zien of iets te bereiken, daar heb ik geen grote namen uit marketingland voor nodig. Je hebt toch zelf hersens gekregen om ze te gebruiken, niet om op de wijsheid van anderen te teren of te leren hoe je zo hard mogelijk kunt schreeuwen.

  37. @Petra: Het is anders wel een heel ander verhaal als je je als "kennishebber" profileert, zoals veel van die social media gurus doen. Dan vind ik dat we steeds kortzichtiger worden en mensen gaan oordelen op basis van een paar tweets of blogposts.

    Daarnaast is sociale media wel heel wat anders dan de real life. Dat was juist mijn punt. Je mist heel wat prikkels in signalen die introverte personen in het echte leven sterk uitstralen en oppikken. Die komen in de digitale wereld niet voor. Ergo, gewoon hard schreeuwen. Dat heeft ook niks met extravert of bescheidenheid te maken. Het is een groot vooroordeel in onze cultuur dat introverte personen "minder ver of succesvol" zouden komen. Leg het werk van psycholoog E. Aron er maar naast. Je zegt eigenlijk dat introverte personen van mindere waarde zijn.

    Je heb gelijk dat in Nederland je kop er af wordt gehakt zodra die boven het maisveld uit steekt. Weet ik alles van. Daarnaast zie ik echter ook een andere houding, juist van die personen die boven het maisveld uitsteken. Ze wijzen naar de mensen onder hun als minderwaardig en prutsers van hun eigen leven (en vaak hun "keuzes"). Bekijk het verhaal van Alain de Botton maar!! Ik zeg niet dat jij dat doet, maar ik kom het wel tegen. Wij in Nederland schijnen ook het meest narcistische volkje van heel West Europa te zijn. En ja! Dan vind ik het goed dat die mensen eens weer met hun voeten in de modder worden gezet, zoals we hier mooi kunnen zeggen op het platteland. Even goed aarden en bewust worden van de hele werkelijkheid, naast je eigen. Het gaat om balans en wij zijn vaak uit die ideale balans. (Bedoel ik algemeen, niet persoonlijk).

  38. Nee dat heet niet meeliften, dat heet netwerken en wat voor elkaar kunnen betekenen, het gaat niet alleen om halen, het gaat om brengen EN halen.
    En ik ben enorm dankbaar voor de contacten die ik de laatste 7 jaar leerde kennen, die mij helpen en inspireren en die ik zelf ook mag helpen en inspireren

  39. Hebben jullie je trouwens ooit eens afgevraagd waarom we zoveel programma’s als Idols, Popstars, X-factor en dergelijk hebben? πŸ˜‰

  40. [quote]Het gaat er in de hele wereld niet echt om wat je kent maar vooral om wie je kent als je iets wilt bereiken. Dat is niet nieuw maar van alle tijden.[/quote]

    Uiteindelijk denk ik dat je in eerste instantie toch wel wat moet kunnen om iets te bereiken, gewoon op eigen kracht dingen doen.
    @Petra .. Dat jij nu gebruik maakt van je netwerk om het voor jou te laten werken is uiteraard voor jou een goede strategie, maar uiteindelijk heb je wel de eerste stap op dat pad gezet met je capaciteiten.

    Als je geen toegevoegde waarde bent voor je netwerk, dan zal dat netwerk ook niet echt voor je gaan werken. Skills en experience zijn dus in mijn ogen wel degelijk belangrijker dan Jantje, Pietje en Klaasje kennen

  41. Mensen mensen, jammer dat zo’n post nu eindigt in een bijna ordiaire moddersmijtpartij… iets wat de kwaliteit van het stuk niet ten goede komt… wel iets wat ik gisteren al een beetje aangaf in m’n reactie πŸ˜‰

    Laten we stoppen met de discussie(s) over personen / op de persoon en de welles / nietes discussie en kijk naar de grote lijn in de post…

    Ja er zijn teveel egootje, selfclaimed people en ons-kent-ons mensen op de social networks… maar die zijn er in de offline wereld net zozeer. Netwerken en een kennisgebied claimen werkt vaak en laat die mensen die dat graag willen doen vooral doen… als ze het goed doen werkt het en als ze het niet goed doen, lopen ze uiteindelijk vanzelf wel een keer tegen een muur…

  42. @Jeroen Ik zeg niet dat introverte mensen van minder waarde zijn, ze zijn vaak wel minder zichtbaar.
    Ik heb een man die absoluut niet gevonden wil worden op internet, dat respecteer ik en je zult dan ook zijn naam en foto niet vinden. Ik knip hem van foto’s en uit filmpjes. Dat maakt hem niet van mindere waarde, hij heeft gewoon andere behoeftes dan ik heb en zal ook nooit op een podium klimmen. Hij leest wel blogpostings maar zal zelf nooit schrijven en ook niet reageren. Dat maakt hem allemaal niet van mindere waarde. Ik heb die behoefte tot delen wel. Delen wat ik doe en delen van mijn mening, dat is extravert. Introverten en extraverten kunnen elkaar perfect aanvullen, het zijn echter wel vaak de extraverten die de aandacht krijgen en/of opeisen.

  43. @Zeeuw, dat is ook waar ik zeg dat het geen meeliften is maar contacten leren kennen door de toegevoegde waarde die je blijkbaar brengt en vervolgens wat voor elkaar kunnen betekenen, in mijn geval heeft dat trouwens online 5 jaar geduurd.

  44. Eens met @Zeeuws! Het gaat niet enkel om wie je kent, maar ook wat jij zelf kan en kent.

    @Petra: Dat kan ik me heel goed voorstellen. Dat ben ik ook. Maar dat heeft vrij weinig te maken met het feit dat je extravert zou zijn of op "eigen kracht" zou leven. We zijn juist niet zo onafhankelijk van elkaar.

    Wat Annelies bedoel is "slijmen en aanpappen met de machtige persoon met veel aanzien". En ja.. dat is meeliften met het succes van die persoon. Introverte personen prikken daar dus heel snel doorheen en hebben er zelf vaak geen behoefte aan, omdat ze het meestal zelf willen doen. Nu dus de vraag: moet iemand veel connecties en aanzien hebben voordat jij die interessant genoeg vind?

    @Elskamp: Die vorm van "marktwerking" die je nu omschrijft gaat zo niet werken. Het heeft niks met "goed doen" te maken. Dat is juist zo’n grote lijn waar je over hebt.

  45. @Petra: En dat opeisen van aandacht wordt dus versterkt in de sociale media en overschaduwd ander werkelijk talent of kennis (van de meer introverte personen). Vaak helaas niet op basis van kwaliteit. En dat is precies het punt van deze hele blogpost.

  46. Als dit een forum was had ik er nu een slot op gegooid. Ik vind het wel weer mooi geweest. De meningen zijn duidelijk, die veranderen niet zomaar en sommige dingen staan ontzettend buiten kijf en zijn geen discussie waard, zoals de waarde en betekenis van contacten. Het gaat om hele andere dingen hier en die wil ik graag besproken zien, niet dit gezeur over triviale details. Ik heb geprobeerd uit te leggen hoe ik het zie, een aantal mensen begrijpen mijn punt, een aantal niet, het zij zo. Mensen, bedankt voor de discussie, Petra, bedankt voor je reacties en ik hoop alleen dat het je tot nadenken heeft gestemd. Al deze reacties hebben mij in ieder geval doen nadenken en doen beseffen wat de kracht van een blogpost kan zijn en ik ga zien wat er de komende tijd mee gaat gebeuren verder.
    Verdere reacties graag via mail of Twitter.

  47. @Jeroen: Ben met je eens dat ‘slijmen en meeliften’ op anderen en hun succes niks te maken heeft met ‘goed doen’. Maar mijns inziens (correct me if I’m wrong) gaat het in dit stuk niet enkel om het slijmen en meeliften.

    Het gaat meer om het ‘in het goede netwerk zitten’ en ‘claimen ergens kennis van te hebben’… en daar komt die marktwerking uiteindelijk wel weer om de hoek kijken, want een tijdje meeliften in ‘het goede netwerk’ lukt best, maar dat houd je ook niet vol zonder zelf waarde te cree

  48. @Jeroen Nee, mensen hoeven geen aanzien te hebben voor ik ze interessant vind, ik voel me wel gevleid als mensen met aanzien interesse in mij tonen. Interesse in mensen ontstaat bij mij door hoe ze me triggeren of inspireren. Iemand die weinig te melden heeft of meldt en voor mij (online) dan ook onzichtbaar is wekt minder snel. De inspirerendste en boeiendste gesprekken heb ik nog altijd in mijn winkel met mensen die misschien helemaal niet online actief zijn

  49. Jeutje…

    Wonderlijk toch dat wij (want ik kan dat helaas ook prima) onze eigen irritaties zo goed en vaak ongemerkt weten om te zetten in commentaar op anderen.

    Petra de Boevere is naar eigen zeggen extravert, Annelies vindt haar onbescheiden en nog een waslijst aan dingen. Jullie mogen van mij jezelf en anderen alles vinden.

    Maar mag ik hier een kleine voorspelling doen? Deze discussie van een leuk-om-te-lezen verbazing/irritatie aan het veranderen is in de grote vraag wie gelijk heeft (moet ik bescheiden zijn of ben ik dan een suffe Calvinist?). En Ik voorspel dat jullie daar niet uit gaan komen.

    Jij hebt namelijk altijd gelijk. Jij bent namelijk heel erg …. (vul maar in) en in ben behoorlijk …. (vul ook maar in) dus kun jij maar beter rap gaan …. (vul alweer in). Eh… En ik heb ook helemaal gelijk. Wie is ‘jij’ dan? Nou, dat ben jij. En jij ook (ja jij).

    Overigens lees ik graag en met veel interesse wat iemand met een ander doet. Leuk om te vergelijken wat-ie met mij doet. Zo amuseer ik me af en toe enorm aan het lawaaiige verhaal van @slijterijmeisje en ben ik er na een tijdje ook weer even moe van (introvert he, dan heb je dat). En vond ik het leuk dat mijn verbazing over al die experts in van alles (in dit geval over iets dat social media heet) terug te lezen in die blogpost die een paar meter hierboven staat.

    Kortom: ik vermaak me zo af en toe kostelijk! Ik hoop dat jullie terwijl je elkaar niet begrijpt of stom vindt het niet erg vinden intussen dat ik jullie allebei niet stom vind. En dat zeg ik niet omdat ik aardig gevonden maar omdat het zo is. En dus wens ik jullie heelhartig een wonderschoon weekend!

  50. @petra wat mij betreft is er geen discussie meer. Klaar ermee. Het gaat totaal niet meer over de essentie van de blogpost. Als je een discussie wilt over verkopen en netwerken dan schrijf ik daarover wel een keer een post. We denken namelijk helemaal niet anders over het netwerken an sich. We denken alleen anders over de gedragingen van mensen binnen de netwerken, of ze nou al in het echt bestonden of alleen online. Ik stel het gedrag van mensen aan de kaak.

    De kwaliteit van netwerken en de soort mensen die netwerken is weer een heel ander verhaal. Ik heb het puur over de hype, en over de hype hoor ik bijzonder weinig in al deze reacties. Vandaar: discussie gesloten, ik wil niet meer lezen over inspiratie, contacten, verkopen, kwaliteit, introvert of extravert. Dat is allemaal triviaal in deze zaak.

  51. Hmm, en ik dacht toch echt dat ik die essentie er wel uit haalde. Oh well.. zoals je zei, het levert stof op tot nadenken. πŸ™‚

  52. @petra lees nou eens goed, ik zeg nergens dat de hele discussie triviaal maar alleen grotendeels. En daarbij: ik ben er klaar mee. Je snapt gewoon de essentie van de post niet en al helemaal niet het feit dat het grotendeels inderdaad satirisch is zoals Seth ook al zegt. Dus leuk dat het zo’n interessante discussie is geworden, maar de draad van het verhaal is allang kwijt. En dat bepaal ik ook zelf, omdat ik het zelf geschreven heb. Kun je wel lekker anders over denken maar dan kan ik ook gewoon besluiten comments te verwijderen.

  53. @Petra: Ik geniet anders ook prima van mijn netwerk hoor. πŸ™‚ Daar hoef ik niet extravert ofzo voor te zijn.

    Het wordt nu wel aardig complex en het is jammer dat we geen echte (media)socioloog in ons midden hebben. We hebben het wel heel leuk over "netwerken" en "social media", maar ik mis het sociologische aspect in het verhaal. Stof om over na te denken. πŸ™‚

  54. van mij mag je alles schrijven. of ik het ermee eens ben is een 2e.

    en volgens mij roep jij als snel op je heen dat je zelf een expert ben, bv in SEO. laatst nog in die discussie.

    ik vind het prima als mensen zich expert noemen, of ik dat geloof een 2e. ervaring zegt altijd heel veel. en ervaring komt door fouten te maken, door plat op je bek te vallen.

    kliekjes en clubjes hou ik niet van trouwens. verder snap ik je verhaal best goed. hangt zeker samen met social media en twitter. maar ik erger me niet aan. allemaal verschillende mensen en dat vind ik er goed aan. de mensen die ik echt waardevol vind zijn er maar een paar. die zijn stronteigenwijs en eerlijk.

  55. @marco Ik zeg (en niet roep) alleen dat ik er veel vanaf weet, ik noem mezelf nergens een expert. Er zijn altijd mensen die meer weten. Maar ik vind het wel vervelend als er continu mensen zijn die roepen dat ze dingen weten terwijl dat overduidelijk niet zo is en feitelijk alleen dingen ervaren hebben. Ervaring en ervaring zijn twee dingen, ervaring is ofwel kennis van iets hebben ofwel gewoon een beleving. Daar zit een groot verschil in.

    Dat jij je niet ergert aan mensen op Twitter moet je natuurlijk zelf weten, ik doe dat wel, juist omdat ik prima zie wie er voor mij waarde toevoegt en wie niet. Die waarde bestaat volledig in mijn eigen beleving en dat zijn dus niet continu dezelfde mensen of dezelfde soort mensen, daar heb ik nou juist een hekel aan zoals deze blogpost laat zien en hoe een ander daarover denkt moet ie zelf weten. Deze blog is puur een uiting van mijn beleving van een aantal zaken op Twitter. Het staat eenieder vrij daar anders over te denken.

  56. Ik ben hier naar aanleiding van je prezi vandaag op Social Strategy Talk, en deze blog gaat echt precies over je presentatie onderwerp. Duidelijk een voorloper?

    In ieder geval een sterk punt dat je hier ook weer aanhaalt; het aantal social media "experts" groeit als padestoelen de grond uit. Je vroeg terecht; ‘wanneer is iemand nou echt een expert?’, ik stel altijd maar zo dat expertise voortkomt uit oprechte interesse. Dus wat dat betreft staat de oprechtheid centraal. Expertise blijkt in mijn optiek in ieder geval niet uit de afgeronde opleiding, dat toont echter wel weer doorzettings vermogen. Weer iets anders.

    Een ander idee is wat in de "party fotograaf wereld" gebeurde, daar gebeurde het zelfde. Talloze hobbiesten claimde zichzelf als party fotograaf om gratis, of zelfs betaald, feestjes binnen te komen – en vervolgens crap kwaliteit leveren. Alle profesionele fotografen raakte ‘t zat om al die ammateurs om hun heen te zien, 1) hun markt aandeel af te pakken, 2) hun beroep belachelijk maken door lage kwalitiet neer te zetten.

    De fotografen hebben toen een certificaat opgesteld. Door een tigtal kenmerken op te stellen van "wat is nou een profesionele party fotograaf", daar een vragenlijst aan te hangen, en hop. Iedereen kan zo’n certificaat aanvragen en in hun directory opgenomen worden.

    … Eigenlijk is hetzelfde broodnodig voor social media experts… Dus, wie voelt zich geroepen? πŸ™‚

  57. Op naar de 90 comments πŸ™‚ en werkelijk een meesterlijk stuk, de beste tot nog toe. Ik zag het al toen op de zeepvrij verkiezingen dat je een social media wonder zou worden. Annaliesje go go go πŸ˜‰

  58. Goedemorgen,
    Even tijd om wat te tikken, ik had gisteren namelijk medische onderzoeken waar ik flink ziek van was en gewoon mijn werk.
    Volgen is een keuze. Ik heb nooit een reply van je gezien want beantwoord ze vrijwel allemaal en van de N900 ben ik gewoon een gebruiker. Om gebruikerservaringen te delen hoef je geen expert te zijn, men maakt niet alleen telefoons voor experts. Die telefoon mag ik testen, ik ben maar een gebruiker, maar wel

  59. Sorry Annelies, het gaat inderdaad nooit alleen om kennis, maar ook om die ‘juiste netwerken’ en hoe je jezelf ‘verkoopt’. Ook daarin verandert er eigenlijk niets of weinig met de komst van Social Media. Ik krijg net plezier in de discussie:-)

  60. Nee dat is niet triviaal Annelies! Je stelt namelijk wel degelijk die netwerken en hoe ze werken aan de kaak. Plus het feit dat mensen als ik laten zien dat ze daarvan genieten. Je hebt het over bescheidenheid die mensen zou passen en noemt mij daarbij telkens als voorbeeld. Alle reacties die ik gaf waren wat mij betreft wel degelijk relevant voor de discussie. Als je het over de hype wou hebben had je andere voorbeelden moeten nemen denk ik en het meer vanuit de hoeken waaruit gehyped wordt moeten benaderen, nu speelde je op de persoon wat mij triggerde wat meer uitleg te geven. Dus nee, de discussie is niet triviaal. Wel interessant.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén