Laatst moest ik weer denken aan een liedje van Ramses Shaffy. En op de een of andere manier legde ik de link ineens met Sociale Media. Want het valt mij op dat inmiddels bijna iedereen wel iets doet met Sociale Media. Er is toch haast niemand meer die nog nooit gehoord heeft van Hyves, LinkedIn of Facebook? En ik durf te stellen dat bijna iedereen wel een account heeft op een van die drie netwerken. En met bijna iedereen bedoel ik toch echt bijna 90% van de Nederlandse bevolking tussen de 13 en 65 jaar. Ik heb die cijfertjes nog niet gecheckt, maar aangezien meer dan 86% van diezelfde groep dagelijks op internet zijn of haar ding doet, durf ik te wedden dat datzelfde percentage wel ergens een profiel heeft. Oja, Ramses Shaffy

Want Ramses Shaffy heeft een heel mooi liedje gemaakt. Daar heb ik nog es over geblogd in een ver verleden, toen ik zelf volgens mij alleen nog maar een Hyves profiel had. Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder, niet zonder ons. Dat deed me erg denken aan de huidige trend in Sociale Media. Namelijk je hele leven delen met iedereen die daar al dan niet geïnteresseerd in is. Want zeg nou zelf: via Hyves deel je via WieWatWaar wat je aan het doen bent en waar, via de blog optie kun je ook nog eens bloggen of je eigen blog importeren. Ook via Linkedin kun je een statusupdate de wereld insturen, en dat gaat heel goed, aangezien Linkedin elke week wel een Connection Update de mailboxen rondstuurt (al kun je dat wel uitzetten, dacht ik). En via Twitter kun je zelfs elke seconde (als de API dat toelaat) je bezigheden met de wereld delen.

Eigenlijk lijkt het wel alsof je er bij moet zijn. Alsof je eigen offline leven niet al gevuld genoeg is. Alsof offline connecties toch net niet helemaal brengen wat je ervan wilt. Maar moet je er eigenlijk wel bij willen zijn, bij dat online gedoe? Even de voors en tegens op een rijtje:

Voor
– Contacten leggen gebeurt in fracties van seconden en tijd is geld
– Als je iets nodig hebt, hoef je het maar ergens te roepen en binnen luttele minuten heb je al antwoord
– Je hoeft nooit meer het nieuws te kijken, want dat komt toch wel voorbij op Twitter
– Hetzelfde geldt voor Studio Voetbal en Voetbal Inside
voetbaluitslagen
– Een baan zoeken is net even wat makkelijker online
– Nieuw personeel is ook zo gevonden online
– Je blijft makkelijker op de hoogte van wat je concurrenten doen
– Je kunt zo doorklikken naar interessante website
– En mede daardoor je horizon verbreden en nog es iets leren
– Vreemdgaan is zo ontdekt
– en zo zijn er vast nog wel heel veel voors te noemen.

Tegen
– Het is moeilijk werk en prive gescheiden te houden
– Iedereen weet altijd alles al van je, nog voordat je ze ontmoet hebt
– Stalken wordt wel erg makkelijk!
– Samen gezellig op de bank…met een mobiel erbij zeker?
– Je weet de voetbaluitslag al voordat je de samenvatting gaat kijken
– Er is niks nieuws aan het uitpakken van je nieuwe telefoon, want alle functies en coole dingen heb je al online ontdekt
– Je krijgt ook alle onzin van iedereen te zien, of je nou wilt of niet
– Steeds afgeleid worden tijdens werk is niet praktisch
– Eigenlijk is het gewoon een verslaving, erger dan televisie kijken
– en zo zijn er nog wel een aantal

Dus voordat je je overal bij aanmeldt, zou je eigenlijk gewaarschuwd moeten worden. Want je moet eigenlijk wel een doel hebben als je van Sociale Media gebruikt maakt. Dat doel bedenk je helemaal zelf. Als je geen doel hebt, dan kun je beter je telefoon pakken, een vriend opbellen en daar iets gezelligs mee gaan doen. Personal Branding is een doel, op de hoogte blijven van interessante dingen in je eigen vakgebied is een goed doel, aanbiedingen de wereld insturen zodat mensen je product kopen, het nieuws op een presenteerblaadje aanbieden, weten wat je werknemers uitspoken, allemaal goede doelen.

Maar helaas gebeurt het al te vaak dat mensen zich zonder een specifiek doel aanmelden bij bijvoorbeeld Twitter. Nu heeft Twitter al een vrij hoge instapdrempel, maar als je dat niet beseft, dan hoop je dat de wereld ineens voor je openstaat. En het tegendeel is waar. Je moet zelf ontdekken wat het nut is voor jou. Begin met te bepalen welke mensen je wilt volgen, misschien mensen die ook uit je eigen woonplaats komen, of mensen die ook jouw vak uitoefenen. En wees zelf ook interessant. interessant, maar niet heus
Ga niet al je dagelijkse beslommeringen bespreken met de wereld. Dat kan best een keer, maar niemand wil weten dat je net uit je bed bent, nu gaat douchen, daarna gaat ontbijten, shit, even de drol van de hond opruimen, nouja, uitlaten hoeft nu tenminste niet meer en dat je dus veel te laat op je werk bent, op het matje wordt geroepen en ontslagen wordt en aan het einde van de dag door je vriendin het huis uit wordt gegooid omdat je zo’n slappeling bent. Dan kun je beter een boek beginnen. Helaas kan inmiddels half Nederland volgens dit principe wel een boek beginnen ;).

Maar vandaar, iedereen wil nog steeds overal bij horen. Online is dat niet anders dan offline. En Ramses Shaffy had destijds al door dat niks zonder ons gebeurt. We zijn overal bij, we weten overal van en hebben overal een mening over en we zijn overal samen. Geen grenzen meer. Want zo is het dan ook wel weer. Als je je even rot voelt, is een opbeurende krabbel alles wat je nodig hebt. Als je boos bent reageer je je even af op de Twitterende meute. Ongezouten iemand de waarheid zeggen gaat ook beter als je hem niet offline kent. Als je hartstikke blij bent met iets en je kunt je vriend ff niet bereiken, dan Twitter je toch lekker even dat je hartstikke blij bent! Eventueel met foto.

Wat laat jij niet ongemerkt aan je voorbij gaan? En waarom zit jij op Hyves, Twitter, Facebook of een ander netwerk? Omdat je vrienden zeiden dat het moest? Of omdat je direct de potentie al inzag van dat netwerken? Zing, lach, bid, huil, werk en bewonder jij al met ons?

Over Annelies Verhelst

Annelies VerhelstIk ben dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken (yay, cadeautjes!), tattoos, planten (binnen en buiten), films en series kijken, boeken lezen, eindeloos nerden, schoenen, koffie, oké, ook thee en meer. Kan dagen praten over mijn twee katten Milo en Fendi #catlover
Hou niet van hobby's, maar ik heb er duidelijk teveel :O
In het dagelijks leven ben ik SEO consultant.