Je bedrijf in Google Maps zonder zoeken


Gepost op 10 May, 2010 04:45 in de categorie Online marketing door


Het was al een tijdje zichtbaar in Google Maps: als je genoeg inzoomt zie je her en der bedrijfsnamen opduiken, die je kunt aanklikken, waarna een ballon met informatie verschijnt, op dezelfde manier als wanneer je op bedrijfsnaam zoekt. Voordelig, zou je denken, want dan komt je naam in beeld zonder gedoe. Vandaar dat @spruceNL op Twitter eens rondvroeg wat je daarvoor moet doen. Nu wist ik dat ook zomaar niet, maar samen waren we er vrij snel uit…

bedrijfssuggestie google

De gedachte is dat Google (alweer) een algoritme heeft geproduceerd wat de nietsvermoedende ondernemer iets meer kans op spotlight geeft. Je kunt het algoritme vooralsnog niet beinvloeden, alles wat je ervoor moet doen is zorgen dat je gegevens goed ingevuld zijn in Google Places (das nieuw voor Bedrijvencentrum). Daarna is het weer gevalletje “als wij denken dat het nuttig is”. Het volledige antwoord op hoe het werkt staat overigens hier.

De indruk die ik krijg als ik zo eens inzoom op wat willekeurige locaties, is dat alleen redelijk gerenommeerde bedrijven erin staan. BV’s, NV’s en dergelijke, van die bedrijven die zo nu en dan ook bovenaan te vinden zijn bij zoekopdrachten. Dat zou oneerlijk zijn. Nu is er wel meer oneerlijk, het weblog van @trafficbuilders beschreef een dergelijk fenomeen ook al voor wat betreft de nieuwe feature van merksuggesties.

Op beide functies heb je dus eigenlijk weinig invloed, behalve bekend worden en groot worden en een gerenommeerd merk worden. Ja, das mooi lullig voor die freelancers die graag ook gewoon bekend willen staan, al dan niet met merknaam. Zou Google daar ook nog eens iets voor gaan verzinnen?


Auteur: Annelies Verhelst (117 Posts)

Annelies Verhelst is bezig met een blogimperium bouwen. Bewijst graag dat techniek niet moeilijk hoeft te zijn en is dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken, boeken lezen, films en series kijken, eindeloos nerden en meer. Heeft óók gewoon een vaste baan...