Community Building voor het hoger onderwijs

Al sinds oktober loop ik rond met grootse plannen. Plannen op het gebied van online marketing. In dit geval specifiek voor ict-opleidingen in het hoger onderwijs. Want we hebben een tekort aan ict’ers en dat is vast het niet het enige tekort op de arbeidsmarkt. Daarnaast moeten de hogescholen van minister Plasterk hun rendementen verbeteren en de traditionele media lijken niet echt meer te kunnen bijdragen aan die doelen. Tijd om eens innovatief te zijn op die hogescholen.

Natuurlijk ging er wel iets meer aan vooraf dan alleen een idee. De geruchten gingen al een tijdje dat gestarte initiatieven niet de gewenste uitkomst hadden en dat er meer nodig was om de instroom van studenten te vergroten. En niet alleen de instroom, ook de rendementen. Want je kunt wel een grote groep studenten binnenhalen, maar ze moeten ook blijven en hun studie afmaken. Uit een onderzoek binnen het Instituut voor ICT van de Hanzehogeschool Groningen blijkt dat studenten uitdaging missen, binding met de school missen en dat vooral de voorlichting een verkeerd beeld geeft van de werkelijkheid. Nu is dat laatste niets verrassends, want je doet jezelf altijd een beetje mooier voor dan je bent. Als je op een date gaat doe je ook je mooiste kleren aan en wat extra make-up en een lekker parfummetje.

Aangezien ik betrokken was bij dat onderzoek, heb ik ook nagedacht over een oplossing voor het initiële probleem. Maar omdat communicatie en marketing buiten de scope van het onderzoek werden gehouden (de oplossing wordt op andere gebieden gezocht), kon ik daar in eerste instantie weinig mee. Dus ben ik mijn eigen project gestart. Iedereen was heel enthousiast over het idee, en menigeen heeft mij geholpen om het uit te werken tot een goed plan. Het plan: onderzoek doen naar hoe online marketing ingezet kan worden om meer studenten te werven. Doel: handvaten bieden voor hogescholen om online marketing te integreren in hun marketing en communicatie. Hoe: een degelijk adviesrapport en een toepassing als voorbeeld. En eerlijk is eerlijk: de toepassing is het coolste deel van het project, maar wel het moeilijkst te realiseren. Die toepassing: een community, inclusief website en andere coole snufjes.project community opportunity

Inmiddels is het onderzoek nagenoeg klaar. De laatste hand aan mijn scriptie wordt gelegd as we speak. Vooral de huidige stand van zaken bij hogescholen wat betreft het inzetten van online marketing heeft een groot verrassingeffect bij iedereen die de eer heeft gehad een voorproefje te krijgen. Het mooie is dat gelukkig de dean (directeur) van het Instituut voor ICT (@henkzwetsloot) allang ervan overtuigd is dat we online marketing meer moeten inzetten. Dus voor het Instituut voor ICT konden we lekker aan de slag. Maar het onderzoek en adviesrapport schrijf ik voornamelijk voor al die andere hogescholen die geen flauw idee hebben hoe ze het aan moeten pakken, of de voordelen er simpelweg niet van inzien. Daarom is mijn officiële opdrachtgever ook HBO-i. Deze stichting heeft nogal wat vingers in de pap bij veel hogescholen en bij de HBO-raad, wat wel eens nuttig zou kunnen zijn. En omdat zij erg bezig zijn met het profileren van ICT als sector en opleidingsmogelijkheid, zagen zij wel brood in dit onderzoek. En terecht 😉

Dus alle hogescholen moeten nog even wachten tot 10 juni. Dan geef ik op de ledenvergadering van HBO-i een presentatie over mijn onderzoek. Het Instituut voor ICT krijgt de primeur qua toepassing. Innovatie staat hier hoog in het vaandel en het enthousiasme en de passie om iets gaafs te doen is er absoluut. Vandaar dat we een community gaan opzetten. Binding tussen studenten, docenten en instituut, een platform voor een stukje personal branding, uitdaging qua gekoppelde toepassingen (integratie in het onderwijs), een goed opgezette community kan hieraan bijdragen. In de aanloop naar de bèta-versie en livegang van de website zijn we al begonnen met actief bezig te zijn op bestaande sociale netwerken, zoals hyves (sict.hyves.nl) en Twitter (@hanzeSICT). Ik ben bezig geweest om een paar informatieve en leuke filmpjes te maken die we in een YouTube-kanaal gaan plaatsen en gebruiken op open dagen en wellicht op andere plekken. Dus we zijn al zichtbaarder aan het worden en bovendien zijn we langzaamaan awareness aan het kweken bij studenten en docenten via Blackboard en nieuwsbrieven.blackboard announcement

De rest van het proces is nog even aanpoten. De website moet afgemaakt worden, het implementatieplan (met daarin richtlijnen voor communicatie etc.) moet geschreven worden, ideeën voor volgende versies van de website en natuurlijk ideeën voor integratie met het onderwijs en de organisatie moeten op papier gezet worden. Verder moet er nagedacht worden over beheerszaken, samenwerking met de studievereniging RealTime en zo zijn er nog veel dingen die geregeld moeten worden. Tot nu toe lukt dit allemaal prima, gesprekken zijn gaande, zaken worden First things First geregeld en alle documentatie begint langzamerhand vorm te krijgen. En dat mag ook wel, want 8 juni moet het schriftelijke deel definitief af zijn.

Hartstikke spannend allemaal, maar wel ontzettend gaaf om te doen. Vooral het enthousiasme bij het instituut en bij HBO-i motiveert ontzettend. Ik hoop dat ook dat we met dit enthousiasme anderen kunnen aansteken en overhalen om een dergelijk traject in te gaan. Hoe het nou echt daadwerkelijk studenten gaat binnenhalen, dat bewaar ik nog even tot mijn presentaties!

Mijn afstudeerpresentatie is op donderdag 18 juni, in samenwerking met Job Twisk, die een dergelijk project voor Hogeschool Utrecht, de School voor de Journalistiek heeft opgezet, vanaf 14:30 uur. Als je erbij wilt zijn, stuur dan even een mailtje (info [at] anneliesje [punt] nl) met je naam en aantal personen dat je meeneemt of vul het aanmeldformulier in. Je kunt ook eerst de uitnodiging bekijken.

Over Annelies Verhelst

Annelies VerhelstIk ben dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken (yay, cadeautjes!), tattoos, planten (binnen en buiten), films en series kijken, boeken lezen, eindeloos nerden, schoenen, koffie, oké, ook thee en meer. Kan dagen praten over mijn twee katten Milo en Fendi #catlover
Hou niet van hobby's, maar ik heb er duidelijk teveel :O
In het dagelijks leven ben ik SEO consultant.

Vorige

Integrale vindbaarheid, doen we daar nog steeds aan?

Volgende

Mixero: een veelbelovende Twitterclient of niet?

4 Reacties

  1. Mark Vriesenga

    Interessant onderzoek Annelies!
    Ben erg benieuwd naar alle vorderingen en uitkomsten. Dat komt hier ook wel op neem ik aan?

  2. Hee Mark, ja er komt nog wel meer informatie over beschikbaar, sowieso samenvattingen van het onderzoek en meer informatie over de community zelf natuurlijk 🙂 Dus kom regelmatig ff kijken zou ik zeggen 😉

  3. Heel interessant. Wij zijn momenteel [url=http://zuidplasactief.nl/blog/de-eerste-testers-testen-al]in de testfase[/url] om een particulier initiatief uit te werken tot een platform waar lokale sociale netwerken (communities) gestimuleerd wordt.

    Het proces klinkt erg herkenbaar,

  4. Hoi Albert, ben benieuwd naar de livegang van jullie project! Je hebt gelijk dat je passionele gebruikers nodig hebt 🙂 Die passie kun je overigens wel stimuleren, want soms weten gebruikers ook niet echt dat ze een passie hebben, totdat ze ineens een platform hebben. Ach ja, beetje hoor en wederhoor, zoals gewoonlijk 😉

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén