Waarom yoga supergoed is voor mij (en voor jou)

Het ondenkbare (nouja, toch wel een beetje) is gebeurd: ik zit op yoga sinds deze maand. Al is zitten misschien niet helemaal het juiste woord. Ik wring mezelf in houdingen waarvan ik niet wist dat ik die kon bereiken en ik vind het nog prettig ook. Yoga vond ik altijd een beetje ‘moeilijk’, in die zin dat het zo’n gezweefteef leek en ik na een proefles enkele jaren geleden niet de indruk had dat ik er gelukkig van zou worden. Maar yoga blijkt gewoon heel awesome.

Alles staat of valt met de juiste yogadocent. Blijkbaar vond ik die eerder niet. Nu ik bij Urban Flow zit, heb ik het idee een heel scala aan fijne yogadocenten te hebben. Het fijne is dat ik yoga in theorie natuurlijk overal kan doen, als ik het eenmaal een beetje in mijn systeem heb zitten.

Waarom zou je yoga doen?

Waarom ik nou toch yoga ben gaan doen? Zoals jullie in een eerdere blog al hebben kunnen lezen, doe ik al een tijdje ook een vechtkunst, pencak silat. Nu is dat momenteel maar 1x in de week en ik vind het heel lastig om thuis veel te oefenen. Net als met huiswerk vroeger, dat deed ik ook zoveel mogelijk al op school, thuis moest je me serieus onder druk zetten. Als ik iets wil doen wat mijn spieren soepel houdt en ze tegelijkertijd toch sterker maakt, dan komt yoga een eind in de goede richting. Was mijn theorie en tot dusver lijkt dat wel zo te zijn. Het helpt ontzettend om een plek te hebben waar ik naartoe kan en dat die plek ook dichtbij huis is.

Daarnaast is yoga bedoeld om lichaam en geest wat nader tot elkaar te brengen en dat heb ik ook wel nodig. Even meer aandacht voor mezelf en mijn grenzen. Ruimte geven aan emoties en verbinden met mijn lichaam. Dat kan in heel veel situaties een boel schelen. Minder paniek, liever zijn, milder reageren, vooral ook naar mezelf. Ook fysiek hoop ik op den duur minder ongemakken te ervaren. Stijve spieren, blokkades, moeheid, slecht slapen na drukke dagen of emotionele gebeurtenissen, dat hoop ik met yoga te kunnen voorkomen of genezen na een tijdje.

Zo zen dus

Welke soorten yoga zijn er?

Nu heb je verschillende soorten yoga. Niet alle soorten yoga hebben hetzelfde effect. Zo is hatha yoga, waar ik nu maar aan begonnen ben, relatief geschikt voor beginners omdat de houdingen niet heel lang aangehouden hoeven te worden. Het is ook specifiek bedoeld om je beter thuis te laten voelen in je lichaam en je hoofd. Hatha yoga is gericht op ademhalingsoefeningen, houdingen en ontspanning. Yin yoga daarentegen vraagt wat meer uithoudingsvermogen omdat de houdingen langer aangehouden moeten worden. Voordeel is dat het ook dieper doorwerkt en je sneller ook effect voelt in je spieren en weefsel. Deze beide soorten yoga volgen een haast meditatieve flow die elke keer anders is, afhankelijk van wat je yogadocent je wil laten voelen. Soms zal het meer op de heupen gericht zijn, andere keren meer op de rug, of je core.

Dit ben ik dus duidelijk nog lang niet 😉

Behalve yin yoga en hatha yoga heb je ook vaste yoga flows, asthtanga, die verschillende lengtes kennen, die je in je eigen tempo volgt, zodat je steeds beter in je lichaam komt en steeds meer voelt, omdat je niet meer hoeft na te denken over de houdingen. Vinyasa, tot slot, is actiever, creatiever en elke keer anders. Het zijn soepele bewegingen die achter elkaar opgevolgd worden en waarbij je ook niet lang in een houding hoeft te staat. De overgang tussen de houdingen is belangrijk.

Daarnaast heb je nog meer meditatieve yogastijlen en yoga gericht op specifieke dingen, zoals kundalini yoga. Lees ook dit artikel over yogastijlen. Stuk inzichtelijker, want wat weet ik er nou van ;-).

Ik ga mijzelf voorlopig richten op de hatha yoga, en als ik het idee heb dat mijn lichaam wel wat aan kan, dan misschien ook yin yoga. Ik vind het een leuke ontdekkingstocht om te zien wat de verschillende soorten yoga mij kunnen brengen en wat de verschillen zijn.

Wat zijn de voordelen van yoga?

Lang verhaal kort natuurlijk: dit is waarom jij net als ik ook yoga zou moeten doen:

  1. Je wordt er lenig en soepel van
  2. Je wordt er sterker van
  3. Het is goed voor je weerstand
  4. Je leert je eigen grenzen kennen (vooral fysiek)
  5. Je leert je hoofd even stilzetten
  6. Je slaapt er beter van
  7. Je ademhaling wordt beter
  8. Het helpt tegen vermoeidheid
  9. Je ont-moet
  10. Het is leuk om te doen

En er zijn vast nog wel meer redenen te noemen waarom je yoga zou moeten doen. Doe jij al yoga? En zo ja, waarom? Zo nee, zou het iets voor je zijn? Laat een reactie achter, ik ben superbenieuwd waarom jij wel of geen yoga doet.

Over Annelies Verhelst

Annelies VerhelstHoi! Ik ben Annelies en ik ben dol op shiny nieuwe gadgets, katten, pakjes uitpakken, boeken lezen, films en series kijken, koffieleuten, eindeloos nerden en meer. Heb over alles een mening en help anderen graag. In het dagelijks leven ben ik SEO consultant.

Vorige

Keuzes keuzes: welke tuinmeubels moet ik hebben?

Volgende

De leukste sandalen voor de zomer (en het is SALE!)

1 Reactie

  1. Nou, je schrijft wel aanlokkelijk. Zit mezelf al een paar uur te pushen om ofwel te gaan joggen of weer naar die verrekte sportschool… Klinkt yoga ineens ook leuk. 😉

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén