Niets te vertellen? Spreek bevlogen!

Zo nu en dan loont het om gewoon heel offline een boek te lezen. Een heel leuk boekje in dit geval: Maak nooit je bed op. Met allemaal handige tips om het dagelijks leven net iets makkelijker en aangenamer te maken. Vooral praktisch voor luie mensen. Zo kun je het beste je bed gewoon opengeslagen laten liggen ‘s morgens, omdat de huisstofmijt dan uitdroogt en doodgaat. Scheelt weer niesbuien en eczeem en astma, zo schijnt. Maar, wat er ook in stond: als je niets te vertellen hebt, spreek dan bevlogen! Dus, ik ben er nu achter hoe al die mensen die niets te vertellen hebben toch ineens als “expert” worden gezien. Ja…heb je haar weer…

Het blijft een beetje een terugkerend item hier: de “expert”. Waarbij de grote vraag immer blijft: wanneer mag je jezelf nou expert noemen? Of guru, specialist of ninja, wat je wilt. In de loop van mijn zoektocht naar het antwoord op die vraag heb ik toch al enkele criteria kunnen onderscheiden. Niet in het minst door een verlichtend artikel van Brian Solis over die “experts”. Dat zijn onder andere:

  • Bied praktische handvatten
  • Wees specifiek (niet iedere situatie is hetzelfde)
  • Wees eerlijk en to-the-point
  • Beantwoord vragen zo goed mogelijk
  • “weet ik niet” is geen #fail (zeg dat je het voor ze opzoekt)
  • Denk strategisch
  • Denk “lange termijn”
  • Zie het grote plaatje (focus op 1 onderdeel is tunnelvisie)
  • Houd je kennis up-to-date
  • Zorg dat je meer weet dan gemiddeld of zelfs meer dan je branchegenoten
  • Zorg dat je klantcases hebt ter referentie
  • Deel je kennis (zelfredzaamheid van je klant is hét bewijs dat jij je werk goed hebt gedaan)
  • Zorg voor een goede website met veel informatie over jou en je werk

Er zijn vast nog veel meer harde en zachte criteria die iemand een expert maken op zijn of haar vakgebied. Voeg gerust criteria toe in de comments!

Om even terug te komen om het onderwerp: als je niets te vertellen hebt, spreek dan bevlogen. Nu ben ik eigenlijk zelf altijd in de overtuiging geweest van “als je niet te vertellen hebt, hou dan je mond!”. En nog steeds, want of het nou zo goed is dat al die nietszeggende mensen andermans hersens vervuilen met non-informatie..? Het levert de echte expert in ieder weer werk op, als iemand doorheeft dat ie toch op het verkeerde “paard” heeft gewed. Maar goed, kun je het dan toch niet laten om ergens op het podium je ding te doen, dan moet je onderstaand stukje uit Maak nooit je bed op zeker even lezen!

spreek bevlogen

Kortom:

We laten ons eenvoudig in de maling nemen door een paar kwinkslagen en een vlotte babbel

How true is that!


Auteur: Annelies Verhelst (144 Posts)

Annelies bewijst graag dat techniek niet moeilijk hoeft te zijn en is dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken, boeken lezen, films en series kijken, eindeloos nerden en meer. Ook baas van intogadgets.nl, bijna altijd online en heeft over alles een mening.


Previous

10 manieren om een Echte Social Media Expert te worden

Next

Hoe verwijder je contactpersonen van Linkedin?

3 Comments

  1. Gijs

    Mooie blog Annelies. Mij triggerde het "niet-weten". Een expert weet volgens mij waar zijn witte vlekken of grenzen van zijn weten liggen. Hij/zij schakelt dan anderen in, of gaat zelf weer op onderzoek uit. De expert staat niet stil maar ontwikkeld zich. Dat geeft hem veerkracht en voorsprong ten opzichte van anderen. Een leek denkt genoeg te weten, maar ziet niet dat hij in de fuik van blas

  2. @gijs Bedankt voor je comments. Lao Tsze heeft het mooi gezegd. Of een expert dan ook bescheiden is op zijn vakgebied? Hangt van de definitie van bescheiden af. Ik denk dat het samenhangt met het "niet weten", je weet relatief meer dan gemiddeld, en minder dan de top, zelfs als je aan de top zit: er is altijd m

  3. Grappig, ik zat laatst naast je terwijl diverse mensen op allerlei wijze probeerden ons te interesseren voor hun product of bedrijf. Conclusie na anderhalf uur aan sales-terrorisme: Wat vertellen mensen een belachelijke hoeveelheid onzin om hun marktwaar te kunnen slijten. Helaas moet ik dan ook jouw conclusie overnemen, als je het maar leuk verpakt, dan koopt men wel.

    Apple lijkt me het beste voorbeeld tot nu toe; verkoop een telefoon of laptop met een gesloten platform voor een schandalige prijs, prijs dat een beetje leuk aan en de hele wereld vindt het fantastisch. Treurig om te zien dat de wereld zo in elkaar steekt, kwaliteit en service spelen blijkbaar geen rol meer in de samenleving.

Comments are closed.

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén